جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کلیه شرایط پناهندگی کانادا در سال ۲۰۲۴

استاندارهای بالای زندگی در کانادا و همچنین روابط گسترده با آمریکا توانسته است این کشور را به بهترین گزینه برای پناهندگانی تبدیل کند که به دلایل مختلف اقتصادی، فرهنگی و اعتقادی و یا دلایل پیچیده تری مثل جنگ یا مشکلات سیاسی قادر به زندگی در کشور خود نیستند.

کانادا همیشه سعی کرده است از الگوی مطلوبی برای استقبال از پناهندگان و پناهجویانی که قصد ورورد به این کشور را دارند استفاده کند. در این مقاله سعی داریم درباره شرایط و روند ورود به کشور کانادا به عنوان پناهنده صحبت کنیم.

زمان تخمینی مطالعه: ۹ دقیقه

فهرست مطالب

ورود پناهندگان به کانادا

قانون مهاجرت و حمایت از پناهندگان کشور کانادا از افرادی که به قصد پناهندگی وارد این کشور می شوند درخواست می کند که در مرزهای ورودی این کشور بمانند تا معاینات پزشکی اولیه و بررسی های لازم صورت بگیرد.

این بررسی ها مشخص می کند که فرد پناهجو حق ورود به این کشور را دارد یا خیر. اگر در بررسی های اولیه مشخص شود فرد اجازه ماندن در کشور کانادا را دارد برای او اجازه ورود موقت صادر می شود.

کانادا کشور گسترده ای است و حراست از مرزهای آن برای جلوگیری از ورود نامنظم و غیر قانونی پناهندگان با همکاری نهادها و بخش های مختلفی انجام می شود. آژانس خدمات مرزی کانادا (CBSA) و پلیس سواره سلطنتی کانادا (RCMP) از مهمترین نهادهای حفاظت و حراست از مرزهای کانادا هستند.

علاوه بر این، پذیرش درخواست هایی که پناهجویان در مرزها و بندرهای ورودی کانادا برای پناهندگی ارسال می کنند باید طبق معاهدات و توافق های بین المللی باشد که کانادا با دیگر کشورها امضا کرده است.

درخواست پناهندگی به کشور کانادا

افاردی که قصد دارند پناهنده کشور کانادا شوند باید وقتی در مرزها و بندرهای ورودی این کشور هستند، قصد خود را برای پناهنده شدن به مقامات CBSA و IRCC اعلام کنند. آژانس خدمات مرزی کانادا ابتدا چند شرط پناهنده را بررسی می کند تا مطمئن شود فرد پناهجو مرتکب جرم جدی نشده است، تحت پیگرد قانونی نیست یا در کشور دیگری مورد حمایت قرار نگرفته است.

اگر فرد، واجد شرایط مورد حمایت قرار گرفتن شناخته شود به هیئت مهاجرت و پناهندگی کانادا ارجاع داده می شود. این هیئت برای افرادی که اکنون در کانادا هستند و قصد دارند درخواست پناهندگی خود را اعلام کنند خدمات آنلاین در نظر گرفته است تا بتوانند از طریق آن درخواست خود را برای رسیدگی ارسال کنند.

اسکان پناهندگان

معمولاً شرایط اسکان پناهندگانی که پیش از ورود به کانادا و خارج از مرزهای آن قصد پناهنده شدن خود را اعلام می کنند با افرادی که پس از ورود به کاناد درخواست پناهندگی می دهند متفاوت است.

برای افرادی که پشت مرزهای کانادا قصد خود را از پناهنده شدن اطلاع داده و غربالگری های بهداشتی و امنیتی را انجام می دهند؛ در صورت واجد شرایط بودن ویزا صادر می شود وبه عنوان مقیم دائم کانادا وارد این کشور می شوند.

متقاضیان پناهندگی و پناهندگان مستقر در کانادا از طریق جریان های مهاجرتی مختلفی به کانادا می آیند و همه به نوبت اسکان داده خواهند شد و در صورت ورود مهاجرین جدید، مشکلی برای اسکان مهاجران قبلی ایجاد نخواهد شد.

همه متقاضیان پناهندگی باید به نوبت تحت غربالگری های بهداشتی و امنیتی از جمله بررسی های بیوگرافی و بیومتریک و همچنین بررسی های امنیتی و جرم شناسی قرار بگیرند تا شایستگی آن ها برای ورود به کشور کانادا تأیید شود.

ورود غیر قانونی به کشور کانادا

کانادا همیشه از مهاجرین و پناهندگان می خواهد که از طریق مرزها و بنادر ورودی تعیین شده وارد این کشور شوند. در صورتی که افراد از طریق مرزهای غیر قانونی و بدون اطلاع قبلی وارد این کشور شوند مجرم شناخته شده و توسط پلیس های محلی و مأمورهای مرزبانی دستگیر و بازداشت می شوند و با سخت گیری و حساسیت های بیشتری مورد غربالگری های بهداشتی و امنیتی قرار می گیرند.

این افراد پس از انجام بررسی های غربالگری ممکن است مجرم شناخته شوند و دوباره به کشور خود بازگردانده شوند و یا پس از پرداخت جریمه برای ورود غیرقانونی به کانادا، موفق شوند با افسر مهاجرت مرزی دیدار کنند.

واجد شرایط بودن و ارجاع به اداره مهاجرت و پناهندگی کانادا

اگر پرونده پناهندگان در بررسی های اولیه واجد شرایط حمایت شناخته شود به بخش حفاظت از پناهندگان هیئت مهاجرت و پناهندگان کانادا (IRB) ارجاع داده می شود. این پرونده ها در بخش حفاظت مجدداً ارزیابی و بررسی خواهند شد. در طول مدت بررسی فرد پناهجو طبق شرایط و ضوابط کشور کانادا آزاد است.

اما برای افرادی که واجد شرایط شناخته نشوند حکم حذف صادر می شود. اتباع خارجی که تحت حکم حذف قرار می گیرند باید هرچه سریع تر کشور را ترک کنند. در بعضی مواقع ممکن است CBSA یا آژانس خدمات مرزی کانادا، یک ارزیابی ریسک قبل از حذف انجام دهد تا شرایط فرد را پیش از حذف کامل یک بار دیگر بررسی کند.

انتظار برای درخواست پناهندگی

پرونده همه متقاضیان پناهندگی به کشور کانادا در دادگاه های رسیدگی به پرونده های مهاجرتی IRB بررسی خواهند شد. این دادگاه ها مستقل و شبه قضایی هستند که در آن ها به همه پرونده های مهاجرتی به شکل عادلانه و بر اساس شواهد و استدلال های ارائه شده رسیدگی خواهد شد.

این دادگاه ها وظیفه دارند تا بررسی کنند که فرد مدعی، با تعریف پناهنده در کنوانسیون سازمان ملل متحد مطابقت دارد یا صرفاً فردی است که نیاز به حمایت دارد. کنوانسیون سازمان ملل متحد پناهندگان را افرادی تعریف می کند که بر اساس نژاد، مذهب، عقاید سیاسی، ملیت یا عضویت در یک گروه اجتماعی خاص، ممکن است آزار ببینند.

اما فردی که نیاز به حمایت دارد کسی است که درصورت بازگردانده شدن به کشور خود، در معرض خطر شکنجه، خطر جانی، یا مجازات ظالمانه و غیرعادی قرار می گیرد.

تمامی افرادی که در روند رسیدگی به درخواست پناهندگی خود قرار دارند می توانند برای دریافت مجوز کار درخواست دهند و همینطور از کمک های اجتماعی، آموزش، خدمات بهداشتی، مسکن اضطراری و کمک های حقوقی استفاده کنند.

نتیجه گیری

شرایط پناهندگی به کشور کانادا از شرایط مهاجرت به این کشور پیچیده تر است. برای پناهندگی به کشور کانادا باید دلایل و مدارک موجه داشت زیرا پرونده های مربوط به پناهندگی در دادگاه های مهاجرتی رسیدگی می شوند.

افرادی که قصد دارند از طریق پناهندگی اقامت این کشور را دریافت کنند باید از طریق مرزهای قانونی این کشور وارد شوند و در بدو ورود قصد خود را برای پناهنده شدن برای مأموران مرزبانی و آژانس های مهاجرت مرزی توضیح دهند.

پناهندگان به ترتیب در مکان های موقت برای اسکان جای داده می شوند و غربالگری های بهداشتی و امنیتی را انجام می دهند. رسیدگی به پرونده پناهندگی ممکن است زمان بر باشد و افراد می توانند در طول مدت رسیدگی با درخواست برای صدور مجور کار، اجازه کار موقت هم دریافت کنند.

کانادا پیشنهاد می کند که پناهجویان از طریق مرزهای قانونی وارد این کشور شوند و صبوری لازم را برای رسیدگی به پرونده خود داشته باشند. چرا که افرادی که به صورت غیرقانونی وارد کشور شوند توسط مأموران مرزی دستگیر و زندانی و مجازات می شوند و ممکن است به کشور خود بازگردانده شوند.

سؤالات متداول

چه کسانی می توانند برای پناهندگی به کشور کانادا اقدام کنند؟
۱- افرادی که برای پناهندگی به کشور کانادا مراجعه می کنند باید ادله ی محکمه پسند برای درخواست خود داشته باشند. این افراد در صورتی می توانند موفق شوند که بر اساس ادعای خود مورد آزارهای نژادی، مذهبی، سیاسی و… قرار گرفته باشند.

۲- فرق پناهنده شدن و مورد حمایت قرار گرفتن چیست؟
پناهندگان معمولاً اگر در کشور خود بمانند مورد آزارهای نژادی، مذهبی، سیاسی، اعتقادی و… قرار می گیرند اما افرادی که به حمایت نیاز دارند قطعاً در صورت بازگردانده شدن به کشور خود مورد آزار قرار می گیرند یا به صورت ناعادلانه به زندان های طولانی مدت محکوم می شوند و ممکن است جانشان در مخاطره باشد.

۳- پناهجویان از چه امکاناتی در کشور کانادا برخوردار هستند؟
پناهجویانی که به کشور کانادا رسیده اند و پرونده آن ها در دست بررسی است در کمپ ها و سکونتگاه های موقت اسکان داده می شوند و از خدمات بهداشتی، درمانی و تحصیلی و اجتماعی برخوردارند. آن ها می توانند اجازه کار موقت نیز دریافت کنند.

۴- اگر پیش از ورود درخواست پناهندگی ارسال شود روند رسیدگی چگونه خواهد بود؟
اگر افراد متقاضی پناهندگی در خارج از مرزهای کشور کانادا درخواست خود را ارسال کنند روند غربالگری های بهداشتی و امنیتی آن ها از قبل انجام می شود و پرونده های آن ها در مسیر رسیدگی قرار می گیرد. این افراد در بدو ورود به این کشور دارای ویزا و اقامت های موقت و دائم خواهند بود.

۵- اگر درخواست پناهندگی افراد رد شود چه اتفاقی می افتد؟
اگر درخواست پناهندگی پناهجویان رد شود آن ها ناگزیر خواهند بود که خاک این کشور را ترک کنند اما پیش از آن CBSA یا آژانس خدمات مرزی کانادا، یک ارزیابی ریسک قبل از حذف انجام می دهد تا مطمئن شود در صورت بازگردانده شدن خطرات جانی فرد را تهدید نمی کند.

قدم اول مهاجرت به کانادا

یکی از مهمترین مراحل مهاجرت به کانادا انتخاب یک روش اصولی است. زمانی می‌شود یک انتخاب درست و اصولی داشت که اطلاعات کافی و صحیح در این‌باره داشته باشید. برای به دست آوردن اطلاعات اصولی و درست و صرفه‌جویی در زمان، هزینه و انرژی و به حداقل رساندن ریسک‌های مهاجرت می‌توانید از تیم مشاوره و توسعه کسب و کار ناولتی‌رد کمک بگیرید.

در این قسمت می‌توانید سوالات خود را مطرح نمایید. در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهیم بود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

آخرین اخبار