جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انواع اقامت در کانادا (ویزای موقت، ویزای دائم و شهروندی کانادا)

همه افرادی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند، علاقه‌مند به دریافت شهروندی کانادا هستند تا بتوانند از همه امکانات و امتیازهای شهروندی این کشور بهره‌مند شوند. اما اغلب سؤالی که برای افراد پیش می‌آید این است که تفاوت بین اقامت موقت، اقامت دائم و شهروندی کانادا چیست و چگونه می‌توانند اقامت موقت خود را به شهروندی کانادا تبدیل کنند. در این مقاله به تفاوت بین این سه مقوله می پردازیم و هر یک را به طور جداگانه توضیح می‌دهیم.

زمان تخمینی مطالعه: ۷ دقیقه

شهروندی کانادا

دریافت شهروندی کانادا بسیار وسوسه انگیز است و اغلب مهاجران احتمالی کانادا را به خود علاقه‌مند کرده است. برای دریافت شهروندی کانادا ۵ شرطی که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم، لازم است:

  1. فرد باید مقیم دائم کانادا باشد.
  2. از ۵ سال گذشته ۳ سال آن را در کانادا زندگی کرده باشد.
  3. در صورت نیاز گزارش مالیاتی خود را ثبت کرده باشد.
  4. در آزمون شهروندی نمره قبولی کسب کند.
  5. از مهارت زبانی خوبی برخوردار باشد.

 در صورت اخذ شهروندی کانادا، فرد تماماً تبدیل به یک شهروند کانادایی خواهد شد و از همه حقوق شهروندی، رفاهی، بهداشتی و امنیتی این کشور برخوردار است. تنها عاملی که می‌تواند شهروندی این کشور را از متقاضی سلب کند داشتن سابقه جرم در داخل یا خارج از خاک کانادا است. یعنی اگر فردی که مقیم کانادا است دارای سوء پیشینه باشد، حتی اگر ۵ سال از مدت اقامتش در این کشور گذشته باشد باز هم ممکن است نتواند شهروندی این کشور را به دست آورد. در چنین مواقعی پیشنهاد می‌شود فرد با یک افسر پلیس یا مشاور مهاجرتی مشورت کند.

یکی از مهم ترین تفاوت‌های بین مقیم دائم و شهروند کانادا، حق رای است که تنها شهروند کانادا حق داشتن آن را دارد.

اقامت دائم

اقامت دائم در کانادا

مقیم دائم به شخصی گفته می‌شود که با مهاجرت به کانادا به او اقامت دائم داده شده است اما شهروند کانادا نیست. مقیمان دائم، شهروندان کشورهای دیگر هستند که به کانادا مهاجرت کرده‌اند. اقامت دائم اغلب به مهاجرانی داده می‌شود که قبلا به صورت موقت در کانادا ساکن بوده‌اند و پس از چند سال سکونت در کانادا به اداره مهاجرت درخواست دادند تا وضعیت اقامتشان به دائم تغییر کند. هم از طریق برنامه‌های اقامت موقت مثل ICT یا ویزای کار و هم از طریق برنامه‌های مستقیم مانند ویزای استارتاپ، PNP، اکسپرس انتری و … می‌توانید اقامت دائم کانادا را کسب کنید.

کارت PR: Permanent Residence

پس از تغییر وضعیت اقامت موقت به دائم، به فرد کارت اقامت دائم PR داده می‌شود. کارت PR برای نشان دادن وضعیت اقامت دائم به شهروند جدید در کانادا داده می‌شود که باید همیشه همراه خود داشته باشد. برای مثال اگر به خارج از کانادا سفر می‌کند، برای ورود مجدد به کشور کانادا باید همراه با پاسپورت، کارت PR خود را نیز ارائه کند.

اقامت دائم کانادا برای مهاجر امکاناتی به همراه می‌آورد از جمله:

  1. بیشترین مزایای اجتماعی مثل پوشش خاص مراقبت‌های بهداشتی
  2. زندگی، کار یا تحصیل در هر نقطه از کانادا
  3. اجازه درخواست شهروندی کانادا
  4. حفاظت تحت قوانین کانادا و منشور حقوق و آزادی‌های کانادا

فعالیت‌های اجتماعی یا سیاسی نیز وجود دارد که مقیم دائم کانادا اجازه انجام آن‌ها را ندارد:

  1. رای دادن یا نامزدی برای مناصب سیاسی
  2. برخی از مشاغلی که نیاز به مجوز امنیتی سطح بالا دارند.

دارندگان PR باید مالیات بپردازند و به تمام قوانین کانادا در سطوح فدرال، استانی و شهری نیز احترام بگذارند.
اگر می‌خواهید در مورد قوانین مالیاتی در کانادا بیش‌تر بدانید می‌توانید از مقاله مالیات در کانادا دیدن کنید.

در صورت انقضای تاریخ کارت PR اقامت دائم فرد منقضی نمی‌شود و همچنان مقیم دائم کانادا محسوب می‌شود. اقامت دائم فقط در صورتی از بین می‌رود که یک قاضی رأی به سلب اقامت دائم داده باشد و یا اینکه خود شخص به صورت رسمی درخواست دهد که دیگر تمایلی به داشتن اقامت دائم این کشور را ندارد.

اقامت موقت در کانادا

اقامت موقت برای افرادی است که به صورت موقت، به منظور خاصی و برای مدت زمان محدودی در کانادا حضور دارند مانند دارندگان ویزای تحصیلی، کارگران موقت خارجی و… که مقیم دائمی نیستند. این افراد می‌توانند پس از پایان مدت اقامت موقتشان درخواست تمدید یا تغییر اقامت خود را داشته باشند. اداره مهاجرت و پناهندگی کانادا درخواست آن‌ها را بررسی می کند و اگر شرایط آن‌ها را تأیید کند، اقامتشان تمدید می‌شود یا نوع آن را به اقامت دائم تغییر می‌دهد.

اقامت موقت

نتیجه گیری

دریافت شهروندی کانادا برای اتباع خارجی درصورتی ممکن است که قبل از آن به مدت طولانی در کانادا زندگی کرده باشند. شهروندی کانادا برای افرادی است که قبلا به صورت موقت و پس از آن به صورت دائم در کانادا زندگی کرده اند. در بین مهاجران و اتباع خارجی تنها فردی می تواند به شهروندی کانادا دست پیدا کند که حداقل پنج سال از اقامت دائم او در کانادا گذشته باشد.

به طور کلی اقامت موقت، اقامت دائم و در نهایت اخذ شهروندی کانادا پیش نیاز یکدیگر هستند. فرد با هرکدام از برنامه های مهاجرتی که به کانادا سفر کرده است درصورتی که شرایط لازم را داشته باشد می تواند پس از چند سال شهروندی کانادا را به دست آورد.

پیشنهاد می کنیم برای مهاجرت به کانادا اولین گام را برداشته و با پر کردن فرم ارزیابی ناولتی رد از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

سؤالات متداول

دریافت شهروندی کانادا چگونه است؟

شهروندی کانادا به مهاجرانی داده می شود که پیش از این به مدت ۵ سال یا بیشتر به عنوان شهروندی با اقامت دائم در کانادا زندگی کرده باشد.

تفاوت اقامت دائم با شهروندی کانادا چیست؟

شهروند دائم حق رأی دادن یا مشارکت در برخی امور سیاسی را ندارد و در انجام برخی کارها با محدودیت مواجه است.

اقامت موقت به درد چه کسانی می خورد؟

همه ی افرادی که برای کار، تحصیل یا به عنوان توریست به کانادا سفر می کنند و در کل به منظور موقت و در مدت زمان مشخصی در این کشور اقامت دارند به آن ها مجوز اقامت موقت داده می شود.

چگونه می توان اقامت موقت را به دائم تبدیل کرد؟

همه ی افرادی که با مجوز موقت در کانادا اقامت دارند می توانند پیش از انقضای مهلت حضور خود درخواست دهند تا اقامت آن ها از حالت موقت به دائم تبدیل شود یا حتی اقامت موقت آن ها تمدید شود. بررسی و تصمیم گیری درباره تبدیل اقامت موقت به دائم بر عهده اداره مهاجرت این کشور است.

کارت PR چیست؟

کسانی که توانسته اند اقامت دائم کانادا را دریافت کنند کارتی به اسم کارت PR به آن ها داده می شود. این کارت نشان دهنده وضعیت اقامت دائم شهروند است. با این کارت فرد به اغلب خدمات اجتماعی و رفاهی که شهروندان عادی از آن استفاده می کنند دسترسی دارد.

قدم اول مهاجرت به کانادا

یکی از مهمترین مراحل مهاجرت به کانادا انتخاب یک روش اصولی است. زمانی می‌شود یک انتخاب درست و اصولی داشت که اطلاعات کافی و صحیح در این‌باره داشته باشید. برای به دست آوردن اطلاعات اصولی و درست و صرفه‌جویی در زمان، هزینه و انرژی و به حداقل رساندن ریسک‌های مهاجرت می‌توانید از تیم مشاوره و توسعه کسب و کار ناولتی‌رد کمک بگیرید.

در این قسمت می‌توانید سوالات خود را مطرح نمایید. در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهیم بود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

آخرین اخبار