جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

برنامه اسکیل ورکر کانادا Skilled Worker چیست؟ – شرایط و نحوه امتیازبندی

برنامه اسکیل ورکر کانادا یا Federal Skilled Worker Program که به اختصار FSWP خوانده می شود و گاها هم از آن به نام برنامه نیروی کار ماهر فدرال یاد می‌شود، اصلی ترین روشی بوده است که کشور کانادا از سال ۱۹۶۷ تاکنون برای جذب و تامین نیروی کار متخصص خود از آن استفاده کرده است.

برنامه مهاجرتی اسکیل ورکر کانادا یکی از برنامه هایی است که توسط سیستم اکسپرس اینتری کانادا مدیریت می شود. متقاضیان مهاجرت به کانادا توسط سیستم اکسپرس انتری و از طریق برنامه نیروی کار ماهر فدرال (اسکیل ورکر کانادا) می‌توانند اقامت دائم کانادا را اخذ نمایند.

به طور کلی متقاضیان مهاجرت با سیستم اکسپرس انتری برای رفتن به کانادا تحت برنامه اسکیل ورکر این کشور با معیارهایی مثل سن، تحصیلات، تجربه کاری، توانایی زبان و سازگاری زندگی در کانادا ارزیابی خواهند شد و با کسب حداقل ۶۷ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز واجد شرایط برای این برنامه می‌شوند.

در این مقاله تلاش کردیم درباره درک بهتر مفهوم برنامه اسکیل ورکر (برنامه نیروی کار ماهر فدرال) برای مهاجرت به کانادا و در نهایت اخذ اقامت دائم این کشور، هر آنچه نیاز به دانستن در این درباره است را شرح دهیم. برای درک بهتر مفهوم FSWP یا برنامه اسکیل ورکر فدرال، پیشنهاد می کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمایید.

زمان تخمینی مطالعه: ۱۰ دقیقه

Federal Skilled Worker Program

برنامه اسکیل ورکر کانادا (نیروی کار ماهر فدرال) چیست؟

برنامه مهاجرتی نیروی کار ماهر فدرال یا همان اسکیل ورکر کانادا در سال ۱۹۶۷ توسط دولت کانادا طراحی شد تا این کشور بتواند از طریق این برنامه، نیروی کار ماهر مورد نیازش را از بین علاقه‌مندان مهاجرت به کانادا که مایل هستند از طریق تخصص کاری خود به کانادا مهاجرت کنند و اقامت دائم کانادا را اخذ کنند انتخاب نماید.

ورود نیروی کار ماهر به کشور کانادا تا قبل از معرفی برنامه FSWP بر اساس صلاحدید افسران مهاجرت بود. دولت فدرال متوجه شد که این رویکرد قدیمی، مشکل ساز است و بنابراین اولین سیستم امتیازدهی جهان را برای انتخاب مهاجران معرفی کرد.

در راستای این تصمیم، کانادا از سیستم امتیاز دهی اکسپرس اینتری، با معیارهای عینی یکسان مثل سن، تحصیلات، مهارت های زبانی، تجربه کاری، شغل و سایر عوامل برای ارزیابی همه کاندیداها استفاده کرد.

مزایای برنامه اسکیل ورکر کانادا چیست؟

  • همانطور که گفته شد برنامه نیروی کار ماهر فدرال یا اسکیل ورکر (FSWP) از طریق سیستم اکسپرس انتری مدیریت می شود و تحت این سیستم ، کانادا قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ پذیرای ۱۱۰,۰۰۰ مهاجر باشد.
  • اکثر داوطلبانی که در سیستم اکسپرس انتری موفق می شوند از طریق FSWP به کانادا مهاجرت می کنند.
  • طبق تحقیقات انجام شده توسط دولت کانادا، مهاجران FSWP در این کشور مشاغل رضایت بخشی دارند.
  • علاوه بر این، با مهاجرت از طریق FSWP می توانید در مدت شش ماه اقامت دائم کانادا را دریافت کنید.
  • در واقع FSWP کوتاه ترین زمان پردازش را نسبت به سایر برنامه های تحت مدیریت اکسپرس انتری خواهد داشت.

مزایای اسکیل ورکر کانادا چیست؟

فرآیند مهاجرت با اسکیل ورکر کانادا چگونه است؟

همانطور که گفتیم کانادا از طریق سیستم اکسپرس انتری نیروهای مورد نیاز بازار کارش را تامین می کند. برنامه کارگران ماهر فدرال یا FSWP از جمله موارد تحت مدیریت این سیستم است.

در صورتی که سابقه زندگی در کانادا را ندارید و جزء افراد دارای مشاغل فنی نمی باشید FSWP بهترین گزینه اکسپرس انتری برای شما خواهد بود.

برای ارزیابی اینکه بدانید واجد شرایط برای FSWP هستید یا نه، ابتدا باید تحت معیارهای این برنامه شرایط خود را بسنجید. سپس با ساخت و تکمیل یک پروفایل در اکسپرس اینتری بر اساس عواملی مانند سن، تحصیلات، مهارت های زبانی و تجربه کاری، امتیاز سیستم رتبه بندی جامع (CRS) را دریافت خواهید کرد.

معمولاً هر دو هفته یکبار، دولت کانادا قرعه کشی اکسپرس اینتری را برگزار می کند و از کاندیداهایی که بالاترین امتیاز CRS را کسب کرده اند دعوت می کند تا برای اخذ اقامت دائم درخواست دهند.

معمولا پس از تکمیل اطلاعات در اکسپرس اینتری می توانید منتظر دریافت اخذ اقامت دائم کانادا در ۶ ماه آینده باشید.

فرآیند مهاجرت با اسکیل ورکر کانادا چگونه است؟

راهنمای گام به گام برای مهاجرت با اسکیل ورکر کانادا چگونه است؟

راهنمای گام به گام در مورد نحوه پیگیری مهاجرت به کانادا از طریق FSWP به این شرح است:

  • مرحله ۱: بررسی کنید که آیا معیارهای واجد شرایط بودن مثل سن، تحصیلات، مهارت های زبانی و تجربه کاری برای FSWP را دارید یا خیر.
  • مرحله ۲: پروفایل اکسپرس اینتری خود را در وب سایت اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) تکمیل و آن را ارسال کنید.
  • مرحله ۳: ببینید که آیا دعوت نامه ایی (ITA) برای درخواست اقامت دائم دریافت می کنید یا نه.  IRCC تقریبا هر دو هفته یک بار قرعه کشی اکسپرس اینتری را برگزار می کند و شما از گرفتن دعوتنامه خود آگاه خواهید شد.
  • مرحله ۴: در صورت دریافت ITA، درخواست اقامت دائم تکمیل شده خود را به IRCC ارسال کنید.

پس از اینکه IRCC پردازش درخواست شما را کامل کرد، می توانید به کانادا بروید.

راهنمای گام به گام برای مهاجرت با اسکیل ورکر کانادا چگونه است؟

معیارهای واجد شرایط بودن اسکیل ورکر کانادا چیست؟

برای واجد شرایط بودن برای درخواست تحت برنامه کارگران ماهر فدرال، نامزدهای این برنامه باید سن مناسب، شرایط کار، توانایی زبان و تحصیلات را داشته باشند و بتوانند حداقل ۶۷ امتیاز را در جدول ۱۰۰ امتیازی این برنامه کسب کنند.

حداقل الزامات اسکیل ورکر کانادا چیست؟

حداقل الزامات برای FSWP عبارتند از:

  • یک سال تجربه کار مستمر تمام وقت یا معادل با حقوق در ۱۰ سال گذشته در یکی از ۳۴۷ شغل مورد تایید مطابق با سیستم طبقه بندی شده ملی کانادا (NOC). تجربه کاری برای FSWP باید در سطح مهارت NOC 0 (شغل های مدیریتی)، سطح مهارت NOC A (مشاغل حرفه ای) یا سطح مهارت NOC B (شغل های فنی و مشاغل ماهر) باشد.
  • توانایی زبان تایید شده مطابق با معیار زبان کانادایی (CLB) ۷ در انگلیسی یا NCLC 7 برای زبان فرانسه که معادل با آیلتس بالای ۷.۵ یا ۴ تا ۹ سلپیپ می شود.
  • گزارش ارزیابی اعتبار تحصیلی کانادا (ECA) برای مدارک تحصیلی و یا مدارک منطبق با استانداردهای تحصیلی کانادا.
  • کسب حداقل ۶۷ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز در FSWP .
  • داشتن تمکن مالی برای حداقل ۶ ماه زندگی در کانادا.

همانطور که گفتیم امتیاز این برنامه بر اساس معیارهایی مثل سن، تحصیلات، تجربه کاری، شغل منظم، توانایی زبان و داشتن ۱سال سابقه کار تمام وقت در کانادا (سازگاری)، محاسبه می شود و گاهی اوقات کاندیداها ممکن است نیاز به نشان دادن میزان پس اندازشان برای حمایت مالی از خود و افراد همراهشان در بدو ورود به کانادا باشند.

حداقل الزامات اسکیل ورکر کانادا چیست؟

سخن پایانی

کانادا دومین کشور بزرگ جهان است. این کشور نسبت به وسعت بالا و پایین بودن نرخ رشد جمعیتش، با فراهم کردن بستر جذب مهاجر، امکان پذیرش افراد مختلف از جمله نیروهای متخصص را برای کار و زندگی در کشورش فراهم ساخته است.

اگر شما هم به دنبال مهاجرت به کانادا با بهترین روش، بسته به شرایط و موقعیتتان می باشید، پیشنهاد می کنیم با پر کردن فرم ارزیابی از ارائه مشاوره رایگان مهاجرت و کسب و کار ما در ناولتی رد بهره مند شوید.

سوالات پر تکرار

هر کدام از معیارهای برنامه کارگران ماهر فدرال به تفکیک چند امتیاز دارند؟

حداکثر امتیازات برای این برنامه به این ترتیب می باشند:

توانایی زبان: ۲۸ امتیاز، تحصیلات: ۲۵ امتیاز، تجربه کاری: ۱۵ امتیاز، سن: ۱۲ امتیاز، داشتن پیشنهاد کاری کانادا: ۱۰ امتیاز و با آیتم سازگاری هم تا ۱۰ امتیاز در سیستم اکسپرس اینتری برای برنامه کارگران ماهر فدرال می توان امتیاز کسب کرد.

منظور از معیار سازگاری برای برنامه کارگران ماهر فدرال چیست؟

طبق این معیار کانادا توانایی افراد و خانواده ها را برای استقرار در کشورش، از نظر اقتصادی و اجتماعی ارزیابی می کند.

میزان مساوی سابقه کار پاره وقت با تمام وقت چه معناست؟

وقتی اداره شهروندی و مهاجرت کانادا به تجربه تمام وقت یا مقدار مساوی در پاره وقت اشاره می کند، می تواند به این معنی باشد که:

شما در یک یا چند شغل نیمه وقت به همان تعداد ساعت کار کرده اید که در یک سال کار تمام وقت مشغول بودید.

اگر بیش از یک کار نیمه وقت داشتید و ۳۰ ساعت یا بیشتر در هفته کار می کردید، تعداد هفته های مداومی را که مشغول به کار کردن بوده اید را جمع کنید تا کل تجربه کاری خود را برای یک شغل خاص مشخص کنید.

اگر کمتر از ۳۰ ساعت در هفته به صورت پاره وقت کار می کردید، تعداد ساعات کار خود را جمع کنید تا به ۱۵۶۰ ساعت برسید.

 به عنوان مثال، اگر شما به مدت ۱۵ ساعت در هفته در یک دوره دو ساله نیمه وقت کار می کردید، معادل یک سال تجربه تمام وقت خواهید داشت.

اگر بیش از ۴۶ سال سن داشته باشم، باز هم امکان درخواست برای کارگر ماهر فدرال را  دارم؟

اگر بیش از ۴۶ سال دارید، هیچ امتیازی تحت ضریب سن در این برنامه دریافت

نمی کنید، اما همچنان می توانید درخواست دهید، امکان دارد شرایط شما در دیگر معیارهای این برنامه، امتیاز سن را برایتان جبران کند.

توجه داشته باشید که سن متقاضی ۱۲ امتیاز از امتیازات معیارهای کلی را پوشش می دهد.

در صورت تاهل اگر همسر متقاضی سابقه کار کانادایی داشته باشد و دارای مدرک زبان باشد برای برنامه نیروی کار ماهر فدرال چند امتیاز به همراه خواهد داشت؟

اگر شما متاهل هستید همسر شما می تواند تا حداکثر ۱۰ امتیاز در این سیستم کسب نماید، مهارت زبان همسر در صورت دارا بودن مدرک زبان انگلیسی یا فرانسه در سطح CLB4 یا بیشتر ۵ امتیاز و در صورت داشتن سابقه ۱ سال کار تمام وقت و قانونی نیز ۵ امتیاز به همراه دارد.

قدم اول مهاجرت به کانادا

یکی از مهمترین مراحل مهاجرت به کانادا انتخاب یک روش اصولی است. زمانی می‌شود یک انتخاب درست و اصولی داشت که اطلاعات کافی و صحیح در این‌باره داشته باشید. برای به دست آوردن اطلاعات اصولی و درست و صرفه‌جویی در زمان، هزینه و انرژی و به حداقل رساندن ریسک‌های مهاجرت می‌توانید از تیم مشاوره و توسعه کسب و کار ناولتی‌رد کمک بگیرید.

در این قسمت می‌توانید سوالات خود را مطرح نمایید. در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهیم بود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

آخرین اخبار