جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تغییرات NOC شغلی کانادا در ۲۰۲۱

کانادا ازجمله مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا است. سالانه هزاران نفر از گوشه گوشهٔ دنیا برای زندگی، کار و رفاه مالی و اقتصادی به این کشور مهاجرت می‌کنند. دولت کانادا به‌منظور تسهیل امور مهاجرتی متقاضیان مهاجر هرسال لیست مشاغل مورد نیاز کشورش را در قالب ناک (NOC) ارائه می‌دهد. متقاضیان مهاجرت کاری(اکسپرس اینتری) از طریق مشاهده و بررسی این لیست متوجه خواهند شد که آیا از شرایط لازم برای کار در کشور کانادا برخوردار هستند یا خیر. این لیست هرروزه توسط دانشجویان، کارگران، کارفرمایان و …. استفاده می‌شود. لذا ما در این مقاله سعی داریم ابتدا به‌طور مختصر به معرفی ناک شغلی بپردازیم و سپس تغییرات NOC شغلی کانادا در ۲۰۲۱ را بیان کنیم. پس اگر علاقه‌مند به این موضوع هستید ما را تا پایان همراهی کنید.

ناک (NOC) شغلی چیست؟

ناک(NOC) یا سامانه طبقه‌بندی مشاغل کانادا سیستمی مربوط به کشور کانادا است. در حقیقت ناک یک پایگاه داده است که اطلاعات مربوط به مشاغل گوناگون کانادا را برای متقاضیان مهاجرت به این کشور ارائه می‌دهد. همان‌گونه که در قسمت مقدمه نیز گفته شد این لیست بسیار پرکاربرد است و بارها مورد استفاده دانشجویان، کارفرمایان، کارگران، سازمان‌های شغلی قرار می‌گیرد.

اولین نسخه ناک در سال ۱۹۹۲ تهیه گردید. سپس نسخه‌های بعدی آن به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۱، ۲۰۰۶، ۲۰۱۱، ۲۰۱۶ و درنهایت ۲۰۲۱ بازبینی و به دنیا عرضه شد. در ادامه ما به بررسی تغییرات ناک‌های شغلی کانادا در ۲۰۲۱ می‌پردازیم.

ناک (NOC) شغلی

تغییرات NOC شغلی کانادا در ۲۰۲۱

تغییرات NOC شغلی کانادا در ۲۰۲۱ به شرح زیر است:

  • تغییر سیستم طبقه‌بندی مشاغل: تا قبل از ۲۰۲۱ یک سیستم طبقه‌بندی مهارتی چهار دسته ای وجود داشت اما در نسخه ۲۰۲۱ این سطوح بازنگری شده و به شش سطح ارتقاء یافته است.

در گذشته NOC چهار دسته سطح مهارتی را برای ورود به هر شغل معین کرده بود. این چهار سطح شامل موارد زیر بود:

 NOC A نمایانگر مشاغل نیازمند مدرک دانشگاهی است.

 NOC B نشان دهنده مشاغلی است که یا به مدرک آموزشی معتبر نیاز دارد و یا مدرک دانشگاهی.

NOC C مشاغلی که نیازمند مهارت شغلی متوسط یا آموزش‌های ویژه شغل هستند.

 NOC D بیانگر مشاغلی است که نیاز به مدرک تحصیلی ندارد.

 اما NOC ۲۰۲۱ دیگر از این چهار دسته استفاده نمی‌کند و سیستم شش دسته‌ای خود که سیستم TEER نام دارد را جایگزین سیستم قبلی کرده است. در ناک ۲۰۲۱ چهار عامل مهارت‌آموزی، آموزش، تجربه و مسئولیت بررسی می‌شود درحالی‌که سیستم قبلی (NOC 2016) مهارت محور بود. علاوه بر این در NOC 2021 مشاغل دارای یک سیستم کدگذاری پنج‌رقمی هستند، اما در سیستم قبلی مشاغل دارای سیستم کدگذاری چهاررقمی بودند. سیستم TEER دارای شش دسته ۰، ۱، ۲، ۳، ۴ و ۵ است. این شش دسته عبار است از:

TEER 0 مشاغل مدیریتی

TEER 1 داشتن چندین سال تجربه در یک حرفه خاص از TEER رده دوم و یا تکمیل مدرک دانشگاهی (لیسانس، فوق لیسانس، دکترا)

TEER 2 مشاغل با مسئولیت‌های نظارتی یا ایمنی مهم (افسران پلیس و آتش‌نشان‌ها) یا چندین سال تجربه در یک حرفه خاص از TEER رده سوم یا تکمیل یک برنامه آموزشی پس از متوسطه دو تا سه‌ ساله در کالج محلی، مؤسسه فناوری یا CEGEP و یا تکمیل یک برنامه آموزشی کارآموزی دو تا پنج ساله

TEER 3 داشتن چندین سال تجربه در یک شغل خاص از TEER رده چهارم (در صورت لزوم) یا تکمیل یک برنامه آموزشی پس از متوسطه کمتر از دو سال در کالج محلی، مؤسسه فناوری یا CEGEP یا آموزش کارآموزی کمتر از ۲ سال و یا بیشتر از ۶ ماه آموزش در حین کار، دوره‌های آموزشی یا تجربه کاری خاص با برخی از تحصیلات متوسطه

TEER 4 داشتن چندین سال تجربه در یک حرفه خاص از TEER رده پنجم یا اتمام دوره متوسطه و یا چند هفته آموزش حین کار با برخی از آموزش‌های دبیرستانی

TEER 5 نمایش کار کوتاه و بدون نیاز به دیدن آموزش رسمی

لازم به ذکر است که این جایگزینی و تغییر با هدف تفکیک بهتر و دقیق‌تر وظایف و مهارت‌های شغلی صورت گرفته است. به‌علاوه مهارت‌های قدیمی موجود در NOC 2016 به‌راحتی با NOC 2021 تطبیق می‌یابد و در شش دسته این سیستم توزیع می‌گردد.

  • ایجاد ۱۶ شغل جدید در میان مشاغل واجد شرایط و حذف شدن ۳ شغل از میان شغل‌های موجود در NOC های قبلی:

۱۶ شغل واجد شرایط افزوده شده به نسخه جدید NOC 2021 عبارت‌اند از: سرپرست حقوق و مزایا، دستیار دندان‌پزشک و دستیار آزمایشگاه دندان‌پزشکی، کمک بهیار و بهیار و نیروهای خدمات دهنده به بیمار، دستیار فنی داروسازی و دستیار داروساز، دستیار معلم دوره ابتدایی و متوسطه، پلیس قضایی، زندانبان، مأموران دادگستری و افسران ناظر بر اجرای قانون، متخصصین حوزه زیبایی، الکترولوژیست و سایر مشاغل مرتبط، نصاب و سرویس‌کار مسکونی و تجاری، سم‌پاش و کنترل کننده آفات و حشرات، سایر تعمیرکاران و سرویس‌کاران، راننده کامیون و اتوبوس، اپراتور مترو و سایر وسایل حمل‌ونقل، اپراتور تجهیزات سنگین، مونتاژ کننده هواپیما و بازرس مونتاژ هواپیما.

تغییرات NOC شغلی کانادا در ۲۰۲۱

همچنین همان‌گونه که چند خط بالاتر به آن اشاره شد سه شغل اجراکننده برنامه‌های هنری (نوازندگان سیرک‌ها، شعبده‌بازها، مدل‌ها، عروسک‌گردان‌ها و..)، مدیر برنامه در فعالیت‌های تفریحی و ورزشی و درنهایت خیاط و تعمیرکنندگان لباس از لیست حذف شده‌اند.

به این نکته توجه فرمایید که چنانچه شما قصد مهاجرت دائم به کشور کانادا از طریق اکسپرس اینتری (نیروی کار متخصص، نیروی کار ماهر و نیروی کار باتجربه کار در کانادا) و استفاده از سیستم NOC را دارید، حتماً از دستورالعمل‌های مربوط به این حوزه پیروی نمایید. طبق دستورالعمل‌های مربوط به ناک اگر متقاضی اکسپرس اینتری هنوز دعوت‌نامه‌ای دریافت نکرده است باید پروفایل کاربری خود را در سایت مطابق NOC 2021 به‌روزرسانی کند. چنانچه دعوت‌نامه از قبل برای فرد داوطلب فرستاده شده است نیاز به اعمال هیچ‌گونه تغییری در پروفایل نیست و بایستی مطابق NOC 2016 عمل شود و درنهایت اگر ثبت‌نام جدیدی در سیستم صورت بگیرد پروفایل باید مطابق NOC 2021 تکمیل گردد.

سخن پایانی

مطالب این مقاله شامل بررسی و معرفی تغییرات NOC 2021 بود. میزان تأثیرگذاری این نسخه جدید بر کاندیداهای مهاجرت به کانادا هنوز و به‌طورقطع روشن نیست. برخی معتقدند این برنامه ممکن است برای تعدادی مفید باشد و شرایط را برای مهاجرت آن‌ها تسهیل کند. از طرفی به عقیده برخی دیگر ممکن است برای تعدادی از متقاضیان مفید نباشد و آن‌ها را از لیست افراد واجد شرایط اقامت در کانادا از طریق اکسپرس اینتری خارج کند. توصیه ما این است که داوطلبان محترم مهاجرت اطلاعات خود را در این زمینه به‌طور مداوم به‌روز کنند و منتظر اطلاعات جدید منتشر شده توسط IRCC و ESDC باشند. امید است متن ارائه شده به شما در درک تغییرات NOC شغلی کانادا در ۲۰۲۱ کمک نماید و در جهت مهاجرت شما گام مؤثری بردارد.

قدم اول مهاجرت به کانادا

یکی از مهمترین مراحل مهاجرت به کانادا انتخاب یک روش اصولی است. زمانی می‌شود یک انتخاب درست و اصولی داشت که اطلاعات کافی و صحیح در این‌باره داشته باشید. برای به دست آوردن اطلاعات اصولی و درست و صرفه‌جویی در زمان، هزینه و انرژی و به حداقل رساندن ریسک‌های مهاجرت می‌توانید از تیم مشاوره و توسعه کسب و کار ناولتی‌رد کمک بگیرید.

در این قسمت می‌توانید سوالات خود را مطرح نمایید. در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهیم بود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

آخرین اخبار