جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انواع حساب بانکی در کانادا + نحوه افتتاح حساب

سیستم بانکی کانادا در نگاه اول ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما وقتی با ساز و کار آن آشنا شوید یک سیستم منطقی و بر روی اصول است. در این مقاله تلاش می‌کنیم آن را بهتر درک کنید تا بتوانید انتخاب‌های آگاهانه‌ای در مورد گرفتن وام یا سرمایه گذاری و پس انداز خود داشته باشید.

زمان تخمینی مطالعه: ۱۰ دقیقه

واحد پول کانادا چیست؟

واحد پول رسمی این کشور، دلار کانادا است. نماد ارز آن $ و کد بین المللی آن CAD است. اگر قصد دارید به کانادا سفر کنید، بهتر است از قبل مقداری دلار کانادا در اختیار داشته باشید و حتما به نرخ ارز و هزینه‌های صرافی توجه کنید. کانادایی‌ها کمتر از پول نقد استفاده می‌کنند و ترجیح می‌دهند با کارت‌های نقدی، کارت‌های اعتباری یا برنامه‌های تلفن همراه پرداخت‌های خود را انجام دهند اما در صورت نیاز می‌توانید پول نقد کانادایی را از یک بانک، صرافی یا دستگاه خودپرداز دریافت کنید.

واحد پول کانادا

در مورد حساب های بانکی در کانادا چه چیزهایی باید بدانم؟

برای تراکنش‌های روزانه خود باید یک حساب بانکی در کانادا داشته باشید. همه حساب‌ها به شما امکان واریز و برداشت پول را می‌دهند، اما برخی از حساب‌ها خدمات بیشتری مثل خرید، تراکنش و پرداخت قبوض و همچنین نوشتن چک را در اختیار شما می‌گذارند. با یک حساب بانکی، شما همیشه به پول خود دسترسی دارید و می‌توانید به راحتی دارایی‌های خود را مدیریت کنید.

انواع مختلف حساب های بانکی:

این انواع حساب‌های بانکی عبارتند از:

  1. حساب جاری (Chequing Account): این حساب به شما اجازه می‌دهد تا پول خود را در آن نگهداری کرده و از آن برای پرداخت صورتحساب‌ها و انجام تراکنش‌های روزانه استفاده کنید. حساب جاری اغلب برای تراکنش‌های روزانه مناسب است و شما می‌توانید برای پرداخت به دیگران از چک نیز استفاده کنید.
  2. حساب پس‌انداز (Savings Account): حساب پس‌انداز برای نگهداری پول و صرفه‌جویی‌های بلندمدت به کار می‌رود. به عنوان مثال، شما می‌توانید در این حساب برای آینده پس‌انداز کنید. نرخ بهره برداری از حساب‌های پس‌انداز معمولاً از حساب‌های جاری بیشتر است.
  3. حساب مشترک (joint account): نوعی حساب بانکی است که توسط دو یا چند نفر افتتاح می شود. در یک حساب مشترک، همه دارندگان حساب به وجوه موجود در حساب دسترسی یکسان دارند و می توانند تراکنش هایی اعم از واریز، برداشت و نقل و انتقال انجام دهند. حساب‌های مشترک معمولاً توسط زوج‌ها، اعضای خانواده، شرکای تجاری و … استفاده می‌شود که می‌خواهند مسئولیت‌های مالی خود را به تقسیم کنند و برای نیازهای مالی خود حساب جمعی داشته باشند.

افتتاح حساب بانکی در کانادا

افتتاح حساب بانکی در کانادا به راحتی صورت می‌گیرد. کافیست در برخی موسسات مالی، مثل بانک ملی کانادا، یک حساب آنلاین باز کنید و با پاسپورت معتبر یا مدرک شهروندی کانادا برای تکمیل فرآیند به شعبه مراجعه کنید.

پس از افتتاح حساب می‌توانید بهترین نوع حساب را برای برطرف کردن نیاز خود انتخاب کنید. مثلا اگر تراکنش‌های زیادی انجام می‌دهید، ممکن است حسابی با تراکنش‌های نامحدود نیاز داشته باشید، یا اگر تراکنش‌های زیادی انجام نمی‌دهید، حسابی با کارمزد ماهانه کمتر انتخاب کنید.

مدارک موردنیاز برای افتتاح حساب بانکی در کانادا

مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب بانکی ممکن است بین بانک‌ها متفاوت باشد، اما در اغلب موارد به مدارک زیر نیاز دارید:

  1. گذرنامه معتبر: برای اثبات هویت، شما باید یک گذرنامه معتبر داشته باشید. نباید تاریخ انقضای گذرنامه نیز گذشته باشد.
  2. کارت اقامت: اگر شما مهاجر هستید، نیاز به ارائه کارت اقامت دائم (PR) یا مدارک مهاجرتی دیگری که وضعیت شما را تایید کنند، دارید. برای اقامت موقت نیز شما باید مجوز تحصیل یا کار خود را ارائه دهید.
  3. کارت شناسایی کارمندی (کارت SIN): شماره بیمه اجتماعی کانادا (SIN) مورد نیاز است و برای کارمندان کانادایی صادر می‌شود. این کارت به عنوان یک شناسهمهم در کانادا استفاده می‌شود.
  4. اثبات آدرس سکونت: شما باید توانایی اثبات آدرس سکونت خود را داشته باشید. برای این منظور، مدارکی مانند قبض برق، گاز یا آب به نام شما با آدرس منزل فعلیتان، نیاز است. همچنین، برخی از بانک‌ها ممکن است بخواهند اجاره نامه را نیز ارائه دهید.

توصیه می‌شود که پیش از مراجعه به بانک مورد نظر، با آن‌ها تماس بگیرید و اطلاعات دقیق‌تری در مورد مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب بانکی دریافت کنید. همچنین، بسته به وضعیت شما (مثلاً مهاجر، دانشجو یا کارمند) ممکن است مدارک مختلفی مورد نیاز باشد.

تفاوت کارت اعتباری و کارت نقدی چیست؟

کارت نقدی توسط بانک موردنظر شما صادر می‌شود تا با استفاده از آن بتوانید به حساب های بانکی خود دسترسی داشته باشید و پول نقد برداشت کنید.

کارت اعتباری ابزاری برای پرداخت است که به شما امکان می‌دهد در محدوده اعتبار خود تراکنش‌هایی انجام دهید و آن‌ها را ظرف چند روز یا ماه بعد بازپرداخت کنید. از جمله امکاناتی که یک کارت اعتباری در اختیار شما می گذارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. اقدامات محافظتی ویژه در برابر کلاهبرداری ها و جلوگیری از مسدود شدن تراکنش‌ها
  2. دریافت کارت‌های هدیه یا تخفیف های مسافرتی
  3. بهبود امتیاز اعتباری خود برای دریافت وام‌های مسکن با نرخ سود کمتر
  4. دریافت پیش پرداخت نقدی برای موارد ضروری و بازپرداخت آن همراه با سود روزشمار
کارت اعتباری و کارت نقدی

خط اعتباری چیست؟

 برای داشتن یک خط اعتباری (Line of credit)، باید به بانک خود درخواست دهید. داشتن خط اعتباری به شما امکان می‌دهد تا از مؤسسه خود پول قرض کنید که باید با بهره آن را پس بدهید. به طور کلی، نرخ بهره در یک خط اعتباری کمتر از سایر وام هاست. از این خط اعتباری می توانید برای اتفاقات پیش بینی نشده یا پوشش پرداخت‌‌هایی با نرخ بهره بالاتر استفاده کنید.

چگونه وام مسکن دریافت می کنید؟

هنگام خرید خانه، احتمالاً برای تأمین مالی آن به وام مسکن نیاز خواهید داشت. برای یافتن بهترین راه حل برای خود بهتر است با یک کارگزار وام مسکن یا یک مشاور شعبه مشورت کنید تا در مورد برنامه هایی که بانک شما ارائه می‌دهد اطلاع یابید.

توجه داشته باشید که برای خرید ملک در کانادا به حداقل پیش پرداخت بر اساس قیمت خانه نیاز دارید. علاوه بر این، اگر می‌خواهید خانه‌ای با پیش پرداخت کمتر از ۲۰ درصد بخرید، به بیمه وام مسکن نیاز دارید.

از چه برنامه های مالی می توانید برای افزایش پس انداز خود در کانادا استفاده کنید؟

پس انداز کردن یک عادت خوب است که می توان از آن برای ساختن یک صندوق اضطراری، پس انداز پول برای بازنشستگی، سفر یا انجام بازسازی یا برنامه دیگر استفاده کرد. مشاوران مالی بانک ها به شما کمک می کنند تا بهترین برنامه پس انداز را انتخاب کنید، قوانین و محدودیت‌های آن‌ها را بدانید تا مالیات کمتری بپردازید و از سود بیشتری برخوردار شوید.

RRSP برای بازنشستگی شما

یکی از محبوب ترین محصولات مالی، طرح پس انداز بازنشستگی ثبت شده (RRSP: Registered Retirement Savings Plan) است. هدف این طرح، ایجاد یک صندوق برای دوران بازنشستگی است. شما می‌توانید درصد مشخصی از درآمد سالانه خود را به RRSP خود واریز کنید. این مبلغ از درآمد مشمول مالیات سالانه شما کسر می‌شود، به این معنی که مالیات بر درآمد کمتری می پردازید و سود به دست آمده شما مشمول مالیات نمی‌شود.

TFSA برای پروژه های کوتاه مدت شما

TFSA: Tax-Free Savings Account یک حساب پس انداز معاف از مالیات است که می‌توانید پول خود را به آن واریز کنید و در موقع نیاز، از آن برداشت کنید. سودی که از این نوع سپرده به دست می‌آورید مشمول مالیات نیست.

RESP برای آموزش فرزندان شما

(RESP) یک طرح پس انداز تحصیلی برای تأمین مالی تحصیلات پس از دبیرستان فرزندان شما است. این طرح به شما امکان می‌دهد تا بدون پرداخت مالیات پول پس انداز کنید و از دولت فدرال و کبک کمک هزینه دریافت کنید.

بانک‌های معروف در کانادا

در کانادا، بسیاری از بانک‌های معروف و بزرگ فعالیت می‌کنند. این بانک‌ها اغلب انواع خدمات بانکی از جمله حساب‌های جاری، حساب‌های پس‌انداز، وام‌ها و محصولات مالی متنوعی ارائه می‌دهند. برخی از بانک‌های معروف کانادا عبارتند از:

  1. بانک کانادا (Bank of Canada)
  2. بانک تورنتو-دومینیون (TD Bank Group)
  3. بانک ناسیونال کانادا (National Bank of Canada)
  4. بانک رویال کانادا (Royal Bank of Canada – RBC)
  5. بانک مونترال (BMO – Bank of Montreal)
  6. بانک کانادیان ایمپریال (CIBC – Canadian Imperial Bank of Commerce)
  7. بانک کبک (Banque de Quebec – BQ)

این تنها چند نمونه از بانک‌های معروف کانادا هستند و در کشور همچنان بسیاری از بانک‌های دیگر نیز فعالیت دارند. انتخاب بانک برای حساب بانکی خود بستگی به نیازها و ترجیحات شما دارد، بنابراین بهتر است قبل از تصمیم‌گیری، شرایط و خدمات مختلف بانک‌ها را مقایسه کنید.

سیستم بانکداری کانادا

نتیجه

به طور خلاصه، سیستم بانکی کانادا شبکه ای از موسسات، خدمات و برنامه‌هایی است که تمامی نیازهای مالی شما را تحت پوشش قرار می دهد. این سیستم به شما یاد می‌دهد که چگونه خریدها و تراکنش های روزانه و با محدودیت کمتر داشته باشید، چگونه پس انداز کنید و از آن در چه زمینه هایی استفاده کنید، چگونه وام مسکن دریافت کنید و از چه سپرده‌هایی با چه میزان سودی استفاده کنید تا از ارزش پول شما کاسته نشود.

سؤالات متداول

چطور می توان در کانادا حساب باز کرد؟

برای این کار باید در یکی از مؤسسات مالی یا بانک های کانادا که قصد دارید در آن حساب داشته باشید، به صورت اینترنتی ثبت نام و فرم های مربوطه را پر کنید و بعد از آن به یکی از شعب بانک مراجعه کنید تا ادامه فرآیند افتتاح حساب شما انجام شود.

به عنوان یک مهاجر چطور می توان از خدمات بانکی کانادا استفاده کرد؟

چه اقامت و شهروندی کانادا را داشته باشید چه موقت در آنجا ساکن باشید می توانید از تمام خدمات بانکی این کشور مثل شهروندان کانادایی استفاده کنید.

مدارک لازم برای افتتاح حساب در کانادا چیست؟

پاسپورت یا مدارک شهروندی کانادا را که در اختیار داشته باشید می توانید در همه بانک های کانادا حساب باز کنید.

چگونه می توان در کانادا پول پس انداز کرد؟

اگر بخواهید مازاد درآمد خود را در کانادا ذخیره کنید می توانید از یک حساب از نوع پس انداز استفاده کنید. به سود حاصل از این حساب ها مالیات تعلق نمی گیرد.

قدم اول مهاجرت به کانادا

یکی از مهمترین مراحل مهاجرت به کانادا انتخاب یک روش اصولی است. زمانی می‌شود یک انتخاب درست و اصولی داشت که اطلاعات کافی و صحیح در این‌باره داشته باشید. برای به دست آوردن اطلاعات اصولی و درست و صرفه‌جویی در زمان، هزینه و انرژی و به حداقل رساندن ریسک‌های مهاجرت می‌توانید از تیم مشاوره و توسعه کسب و کار ناولتی‌رد کمک بگیرید.

در این قسمت می‌توانید سوالات خود را مطرح نمایید. در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهیم بود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

آخرین اخبار