جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شماره بیمه اجتماعی Social Insurance Number (SIN) یا سین نامبر کانادا چیست و چه کاربردی دارد؟

Social Insurance Number یا به اختصار (SIN) در واقع یک کدملی کانادایی است که متقاضیان مهاجرت به کانادا به محض رسیدن به این کشور باید برای دریافت آن اقدام نمایند.

Social Insurance Number یا SIN یک شماره منحصر به فرد ۹ رقمی است که برای شناسایی و احراز هویت خود و همچنین برای کار کردن و استفاده از خدمات اجتماعی در کانادا به آن نیازمند دارید.

برای آگاهی کامل از Social Insurance Number  یا به اختصار کد (SIN) پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمایید.

زمان تخمینی مطالعه: ۶ دقیقه

Social Insurance Number چیست؟

متقاضیان مهاجرت به کانادا بعد از رسیدن به این کشور نیازمند شماره‌ایی ۹ رقمی می‌باشند.

این شماره در واقع یک کد اختصاصی برای هر فرد در کاناداست که برای احراز هویت، استفاده از خدمات اجتماعی، کسب درآمد، دریافت حقوق توسط دولت و کارفرما، پرداخت مالیات، استفاده از خدمات اجتماعی، مشارکت در طرح‌های بازنشستگی، سرمایه گذاری و در واقع تمامی فعالیت‌های داخل کانادا، ضروری می‌باشد.

سین-نامبر

چرا باید SIN Number داشته باشیم؟

در بخش بالا با تعریف و تا حدودی چرایی Social Insurance Number آشنا شدیم برای درک ضرورت داشتن این کد ۹ رقمی باید به چند کار که داشتن SIN Number برای آن‌ها ضروری می‌باشد اشاره کنیم.

اگر متقاضی مهاجرت به کانادا هستید، باید بدانید که در صورت نداشتن کد  SIN، کارفرما نمی‌تواند به شما، دستمزدتان را پرداخت کند. مطابق با قانون کار کانادا کارفرما باید ظرف ۳ روز پس از شروع کار، از شما درخواست سین نامبر نماید.

علاوه بر این موضوع اگر دانشجو باشید درخواست وام‌های دانشجویی فقط با داشتن سین نامبر امکان پذیر می‌باشد.

پر کردن فرم‌های مالیات و استفاده از مزایای دولتی نیز نیازمند این کد ۹ رقمی می‌باشند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت Social Insurance Number

اگر اقامت موقت یا دائم این کشور را داشته باشید به تفکیک موقعیتتان، مدارکی را جهت گرفتن Social Insurance Number نیاز دارید که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

شهروندان کانادا با گواهی تولد یا گواهی شهروندی که توسط اداره مهاجرت کانادا یا IRCC صادر شده است باید برای سین نامبر درخواست دهند.

افرادی که اقامت دائم کانادا را دارند، گواهی اقامت دائم یا همان کارت PR کانادا را همراه با مدرکی معتبر مثل گواهینامه رانندگی یا پاسپورت، برای دریافت کد SIN نیاز دارند. کسانی هم که اقامت موقت کانادا دارند، با ارائه مدرکی مثل مدرک شناسایی بین المللی یا گواهی اجازه تحصیل یا مجوز کار می‌توانند برای گرفتن سین نامبر اقدام نمایند.

تشکیل پرونده مالیات بر درآمد بدون داشتن SIN Number

مهاجران کانادا در بیشتر موارد برای ثبت مالیات بر درآمد خود نیازمند به کد SIN می‌باشند؛ اما افرادی که اقامت موقت کانادا دارند و هنوز برای آن‌ها سین نامبر صادر نشده است برای تشکیل شدن پرونده مالیات بر درآمدشان می‌توانند از شماره مالیات فردی (ITN: Individual Tax Number) یا شماره مالیات موقت ( TTN: Temporary Tax Number) برای ثبت مالیات خود استفاده کنند.

چه زمانی به SIN Number نیازی نیست؟

برای کارهایی مثل باز کردن حساب و انجام معاملات بانکی، استفاده از تفریحاتی مثل عضویت در یک کلوب، درخواست و یا تمدید اجاره‌نامه و یا تقاضای شغل، نیازی به داشتن کد SIN وجود ندارد.

آیا کودکان به سین نامبر نیاز دارند؟

کودکان نیازی به کد SIN ندارند. در صورتی کودک شما نیازمند این شماره ۹ رقمی می‌شود که سرمایه گذاری کرده و در حال کسب درآمد به نام خودش باشد.

 به عنوان مثال، اگر فرزند شما یک طرح پس انداز تحصیلی ثبت شده (RESP: Registered Education Savings Plan) دارد، ممکن است به کد SIN نیاز پیدا کند.

RESP چیست؟

طرح پس انداز تحصیلی ثبت شده (RESP) یک طرح پس انداز بلندمدت است که به افراد کمک می‌کند تا برای تحصیل فرزندان خود پس انداز کنند.

هنگامی که یک RESP را باز می‌کنید، می‌توانید از موسسه مالی خود بخواهید برای مزایایی مانند اوراق قرضه آموزشی کانادا و کمک هزینه تحصیلی کانادا درخواست دهد. هزینه هایی که این برنامه آن را پوشش می‌دهد شامل شهریه، کتاب، ابزار موردنیاز، حمل و نقل و اجاره خوابگاه است. بریتیش کلمبیا و کبک مزایای استانی نیز ارائه می‌دهند.

توجه داشته باشید اگر نوزاد شما در کانادا به دنیا آمده است، می توانید با استفاده از خدمات ثبت نام نوزادان و به صورت آنلاین برای دریافت گواهی تولد و شماره بیمه اجتماعی برای او اقدام کرده. پس از آن تا یک سالگی اش از این شماره بیمه استفاده کنید و پس از آن برای دریافت کد SIN او اقدام نمایید.

SIN NUMBER

سخن آخر

اگر قصد مهاجرت به کانادا را دارید بهتر است از تمامی الزمات این کشور برای اقامت آگاه باشید که دانستن درباره  کد SIN نیز یکی از ملزومات مهاجرت به کانادا می‌باشد.

در مقاله بالا سعی کردیم هر آنچه نیاز به دانستن در این باره بود را بیان کنیم اما اگر بعد از مطالعه این مطلب به پاسخ سوالاتتان نرسیدید با کامنت گذاشتن یا پر کردن فرم ارزیابی ما در ناولتی رد اولین گام برای مهاجرت به کانادا را برداشته تا کارشناسان ما شما را به صورت رایگان راهنمایی نمایند.

سوالات پرتکرار

چگونه برای گرفتن کد SIN کانادا اقدام کنیم؟

اقدام برای کد SIN کانادا به صورت آنلاین و یا مکاتبه ایی امکان پذیر است اما بهترین روش برای دریافت آن رفتن به این لینک و ثبت درخواست می باشد.

آیا برای گرفتن SIN Number باید هزینه ایی پرداخت کنیم؟

خیر  دریافت این کد ۹ رقمی مستلزم هیچگونه هزینه ایی نیست و صدور آن برای شما کاملا رایگان می باشد.

SIN Number چقدر اعتبار دارد؟

توجه داشته باشید اگر به صورت موقت در کانادا ساکن هستید کد شناسایی یا SIN شما تا پایان مجوز کار یا تحصیلتان معتبر است و بعد از آن مستلزم تمدید می باشد.

آیا میتوان در خارج از کانادا برای گرفتن کد SIN اقدام کرد؟

بله، اما باید به یکی از مراکز خدمات کانادایی مثل سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های کانادا مراجعه کنید، یا اینکه به صورت آنلاین برای انجام این کار اقدام نمایید.

آیا می‌توانم برای فرد دیگری درخواست کد SIN بدهم؟

بله، اگر شما وکیل یا نماینده قانونی او باشید، می‌توانید با داشتن مجوز از فرد مورد نظر، درخواست کد SIN را برایش انجام دهید.

قدم اول مهاجرت به کانادا

یکی از مهمترین مراحل مهاجرت به کانادا انتخاب یک روش اصولی است. زمانی می‌شود یک انتخاب درست و اصولی داشت که اطلاعات کافی و صحیح در این‌باره داشته باشید. برای به دست آوردن اطلاعات اصولی و درست و صرفه‌جویی در زمان، هزینه و انرژی و به حداقل رساندن ریسک‌های مهاجرت می‌توانید از تیم مشاوره و توسعه کسب و کار ناولتی‌رد کمک بگیرید.

در این قسمت می‌توانید سوالات خود را مطرح نمایید. در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهیم بود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

آخرین اخبار