جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ارزیابی مدرک تحصیلی (ECA) چیست؟

ارزیابی مدرک تحصیلی یا (ECA: Educational Credential Assessment) به منظور بررسی و تأیید مدارک تحصیلی افراد خارجی صورت می‌گیرد که قصد مهاجرت به کشور کانادا را دارند. هرگونه مدرک تحصیلی و گواهی که توسط فرد متقاضی ارائه می‌شود توسط کشور کانادا بررسی می‌شود. این کار برای سنجیدن صحت اعتبار مدارک می‌باشد.

ECA انواع مختلفی دارد. افراد متقاضی مهاجرت باید متناسب با مقاصد مهاجرتی خود ECA‌های متفاوتی ارائه کنند. در این مقاله با انواع سازمان‌های ECA آشنا خواهیم شد.

زمان تخمینی مطالعه: ۸ دقیقه

ارزیابی مدرک تحصیلی (ECA)

در کانادا ارزیابی مدرک تحصیلی (ECA: Educational Credential Assessment) به معنی بررسی، تایید و معادل سازی مدارکی است که توسط فرد متقاضی مهاجرت برای این کشور ارسال می‌شود.

ارزیابی مدارک تحصیلی (ECA) وقتی صورت می‌گیرد که شما مدارک تحصیلی یا گواهی‌های خود را برای رسیدگی به درخواست مهاجرتتان به این کشور ارسال می‌کنید. اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا وظیفه دارد تا تمامی مدارک ارائه شده توسط متقاضیان مهاجرت را بررسی و صحت آن‌ها را تایید کند و در صورت لزوم، معادل کانادایی آن مدارک را معرفی کند.

ارزیابی مدرک تحصیلی (ECA)

شماره مرجع و گزارش ECA

وقتی مدارک تحصیلی شما بررسی و صحت آن‌ها تشخیص داده شود به شما گزارش و شماره مرجع ECA را تحویل می‌دهند که شماره مرجع ECA باید در نمایه درخواست مهاجرت شما ثبت شود. برای مثال اگر از طریق برنامه اکسپرس انتری برای مهاجرت اقدام می‌کنید باید شماره مرجع گزارش ECA خود را درون پروفایل اکسپرس انتری خود ثبت کنید.

گزارش ECA‌ای که از ارزیابی مدرک تحصیلی شما به دست آمده است ممکن است در یافتن شغلی که به دنبال آن هستید به شما کمک کند، اما تضمینی وجود ندارد که حتما شغلی در سطح یا رشته‌ خود پیدا کنید.

چه کسانی نیاز به ارزیابی مدرک تحصیلی دارند؟

افرادی نیاز به ارزیابی مدرک تحصیلی خود دارند که قصد دارند در کانادا به ادامه تحصیل بپردازند یا متقاضی اصلی برنامه‌های مربوط به جذب متخصصین و نیروی کار ماهر هستند.

افراد متخصصی که قصد دارند به عنوان نیروی کار ماهر و با سابقه به کانادا مهاجرت کنند و دارای مدارک تحصیلی، گواهی و رتبه‌های علمی معتبر هستند قطعا ارزیابی و معادل سازی مدارک آن ها برای فدرال و دولت کانادا بسیار مهم است. چرا که این نیروها در بخش های مهم و تخصصی مثل بیمارستان‌ها، صنایع حیاتی و مراکز مهم تجاری به کار گرفته می‌شوند.

علاوه بر آن، کسانی که کانادا را برای مهاجرت تحصیلی انتخاب می‌کنند باید مدارک تحصیلی خود را برای ارزیابی به این کشور ارسال کنند. کانادا قبل از اینکه برای افراد، ویزای تحصیلی صادر کند، مدارک تحصیلی آن‌ها را از مقاطع دبیرستان تا دانشگاه معادل سازی می‌کند. اگر مدارک فرد متقاضی برای کشور کانادا معتبر بود به او اجازه ادامه تحصیل در این کشور داده می‌شود.

مدارکی که مورد ارزیابی قرار می گیرند؟

ارزیابی مدارک هر مقطع تحصیلی امتیاز مربوط به خودش را دارد اما در اکثر مواقع فقط ارزیابی آخرین مدرک تحصیلی مورد نیاز است. برای مثال اگر آخرین مدرک تحصیلی شما کارشناسی ارشد باشد، فقط به ارزیابی مدرک تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد خود نیاز دارید.

اگر بخواهید از ارزیابی مدرک تحصیلی خود امتیاز بیشتری کسب کنید می‌توانید همه مدارک تحصیلی خود را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید.

معتبر نبودن مدارک تحصیلی

اگر مدارک تحصیلی شما برای کشور کانادا معتبر نبود یا با مدارک تحصیلی موجود در کشور کانادا برابری نکرد بهتر است مدارک مربوط به تحصیلات دوره دبیرستان و متوسطه خود را برای ارزیابی ارسال کنید. به این کار استفاده از اعتبار ثانویه گفته می شود. اعتبار ثانویه به شما امکان می‌دهد تا برای تکمیل کردن تحصیلات خود به کانادا مهاجرت کنید.

چه کسی مدارک تحصیلی شما را ارزیابی می کند؟

ارزیابی مدرک تحصیلی شما توسط یک سازمان یا یک نهاد حرفه‌ای که توسط اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) معرفی می‌شود؛ صورت می‌گیرد. این نهاد و سازمان ها مرتبط با تخصص شما انتخاب می‌شوند و تعیین می‌کنند که میزان تحصیلات شما در کانادا چقدر است.

نهادها و سازمان‌های معرفی شده به شما توضیح خواهند داد که چگونه مدارک خود را برای ارزیابی ارسال کنید و بررسی آن‌ها چه هزینه‌ای به همراه دارد. اما اگر قصد دارید برای یک شرکت بزرگ یا یک فرصت شغلی از پیش تعیین شده کار کنید، ممکن است لازم باشد ارزیابی مدارک خود را توسط سازمانی که کارفرمایتان معرفی می‌کند انجام دهید.

ارزیابی مدارک

سازمان های تعیین شده برای ارزیابی مدارک تحصیلی

سازمان‌هایی که توسط اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا به عنوان سازمان‌های معتبر برای ارزیابی مدرک تحصیلی متقاضیان معرفی شده‌اند به شرح زیر است:

  • سرویس آموزش تطبیقی – دانشکده مطالعات مداوم دانشگاه تورنتو
  • خدمات بین المللی ارزیابی اعتبار کانادا
  • خدمات آموزشی جهانی
  • خدمات ارزیابی صلاحیت های بین المللی (IQAS)
  • خدمات ارزیابی اعتبار بین المللی – موسسه فناوری بریتیش کلمبیا
  • شورای پزشکی کانادا
  • هیئت بررسی داروسازی کانادا

این سازمان‌ها بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ به عنوان مراکز معتبر برای ارزیابی مدرک تحصیلی متقاضیان معرفی شدند که تا کنون به فعالیت خود در این زمینه ادامه می‌دهند.

همچنین اگر مدارک شما توسط این سازمان ها رد شود شما امتیاز مربوط به ارزیابی و تایید مدرک تحصیلی را از دست خواهید داد.

WES: world education service چیست؟

WES Canada یک سرویس معادل سازی شناخته شده کانادایی است که برای بررسی مدارک تحصیلی استفاده می‌شود. موسسه world education service در اصل یک سیستم ارزشیابی آموزشی است که مدارک تحصیلی کشور شما را با سیستم آموزشی و نمره دهی کشور دیگر مقایسه می‌کند. ایالات متحده، کانادا و چند کشور دیگر معیارهای ارزیابی مخصوص به خود را دارند. در نتیجه، ارزیابی WES به آن‌ها اجازه می دهد تا نمرات هر مدرک را با استفاده از یک رویکرد استاندارد مقایسه کنند.
WES یک سازمان غیرانتفاعی است که به مهاجران برای معادل سازی مدارک تحصیلی خود کمک می‌کند. WES کانادا یکی از اعضای اتحاد خدمات ارزیابی اعتبار کانادا (ACESC: Alliance of Credential Evaluation Services of Canada) است.

WES: world education service

چگونه می توان برای WES را درخواست داد؟

ثبت نام در WES: وارد وب سایت رسمی WES شوید و یک حساب کاربری ایجاد کنید.

ارسال مدارک: قبل از ارسال مدارک، مطمئن شوید که تمام معیارها را به دقت مطالعه کرده‌اید. هر یک از رونوشت‌های شما باید محضری، مهر و موم شده و به انگلیسی یا فرانسوی ترجمه شده باشد. پس از خواندن تمام اطلاعات درخواستی خود، روی دکمه ارسال کلیک کنید. هرگونه غلط املایی یا غلط نگارشی کلمات ممکن است باعث تاخیر در پردازش گزارش شود.

شماره مرجعی را که روی صفحه ظاهر می‌شود یادداشت کنید: شماره مرجع WES باید در تمام کاغذها، پاکت ها و ارتباطات برای درخواست نهایی ویزا درج شود. شماره مرجع شما یک WES I.D است.

مدارک مورد نیاز ECA: مدارک تحصیلی ترجمه شده به زبان انگلیسی یا فرانسوی (در همین مقاله، کمی بالاتر گفته شده بهتر است چه تعداد و کدام مدارک ترجمه شوند.)

مرحله پس از ارسال درخواست: هنگامی که درخواست نهایی خود را ارسال کردید، یک شماره مرجع به شما داده می‌شود. با استفاده از شمره مرجع می‌توانید پیگیر درخواست WES خود باشید.

نتیجه گیری

ارزیابی مدرک تحصیلی یا (ECA) یکی از مراحل مهم در روند مهاجرت است. همه افرادی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند و می خواهند از برنامه های متنوع این کشور استفاده کنند، باید مدارک تحصیلی و گواهی‌های حرفه ای خود را برای بررسی و ارزیابی در اختیار کشور کانادا قرار دهند.

اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا سازمان‌ها و نهادهایی را معرفی می‌کند که وظیفه دارند مدارک متقاضیان را بررسی کنند و صحت آن را تشخیص دهند. این سازمان ها معادل‌هایی برای مدارک ارائه شده معرفی می‌کنند که در کشور کانادا اعتبار دارد.

سؤالات متداول

چه سازمان هایی وظیفه ارزیابی مدرک تحصیلی را دارند؟

در هر حوزه و هر بخش تحصیلی، فنی و تخصصی سازمان و نهاد مربوط به آن بخش مدارک تحصیلی متقاضیان را بررسی می‌کنند. مثلا مدارک و گواهی‌های مربوط به بخش داروسازی را هیئت بررسی داروسازی کانادا بررسی می‌کنند.

چگونه باید با نهادها و سازمان های ارزیابی مدرک تحصیلی ارتباط برقرار کرد؟

پس از اینکه اداره مهاجرت کانادا، سازمان‌ها و نهادهای مربوط به ارزیابی مدرک تحصیلی را به شما معرفی کرد باید با سازمان مربوطه مکاتبه کنید و مدارک خود را برای ارزیابی در اختیار آن‌ها قرار دهید.

ارزیابی مدرک تحصیلی هزینه دارد؟

بله هر سازمان یا نهادی که مدارک متقاضیان را بررسی می‌کند هزینه ای به عنوان حق ارزیابی از فرد دریافت خواهد کرد.

مبلغ بسته به سازمان موردنظر و مدرک تحصیلی شما متفاوت می‌باشد.

قدم اول مهاجرت به کانادا

یکی از مهمترین مراحل مهاجرت به کانادا انتخاب یک روش اصولی است. زمانی می‌شود یک انتخاب درست و اصولی داشت که اطلاعات کافی و صحیح در این‌باره داشته باشید. برای به دست آوردن اطلاعات اصولی و درست و صرفه‌جویی در زمان، هزینه و انرژی و به حداقل رساندن ریسک‌های مهاجرت می‌توانید از تیم مشاوره و توسعه کسب و کار ناولتی‌رد کمک بگیرید.

در این قسمت می‌توانید سوالات خود را مطرح نمایید. در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهیم بود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

آخرین اخبار