جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مانداموس چیست؟

دادنامه مانداموس (Mandamus) یک راه حل قضایی برای وادار کردن مقام دولتی به انجام وظایفش طبق قانون است. در قانون مهاجرت، زمانی که شما با تاخیر غیرمنطقی مواجه می‌شوید، دادنامه مانداموس می‌تواند IRCC را مجبور به رسیدگی به درخواست مهاجرت شما و اتخاذ تصمیم کند.

زمانی که تأخیر غیرمنطقی در رسیدگی به درخواست مهاجرت وجود داشته باشد، یا زمانی که به طور ضمنی از رسیدگی به یک درخواست امتناع می‌شود، می‌توان حکم Mandamus را درخواست کرد. این درخواست می‌تواند در برنامه‌های مهاجرتی مختلف از جمله مجوزهای تحصیلی، مجوزهای کاری، ویزای بازدید کننده و اقامت دائم استفاده شود.

این کار، یک راه حل استثنایی است که به پارامترهای متفاوتی بستگی دارد. برای مثال به زمان مورد انتظار پردازش، اینکه آیا شما مسئول تاخیر هستید یا خیر و … وابسته است.

مانداموس چیست؟

شرایط حقوقی مانداموس چیست؟

دادگاه فدرال شرایطی را نیز برای درخواست دادنامه مانداموس در رویه قضایی ایجاد کرده است:

  • قبل از درخواست دادنامه Mandamus، متقاضی باید برای انجام درخواستش به مقام دولتی مراجعه کرده باشد.
  • متقاضی کلیه کارهایی که برعهده خودش بوده را انجام داده باشد.
  • زمان معقولی را برای رسیدگی به تقاضا، درخواست کرده باشد (برای مثال ویزایی که ۸ ماهه صادر می‌شود را در ۵ ماه تقاضا نکند.)
  • هیچ راه حل دیگری برای متقاضی نمانده و تنها راه استفاده از مانداموس باشد.
  • دستور موردنظر که دچار تاخیر شده، تاثیر زیادی بر روند درخواست متقاضی داشته باشد. (به عنوان مثال، اگر نمی‌توانید کار کنید زیرا IRCC زمان قابل توجهی را برای رسیدگی به ویزای کاری شما صرف کرده است و این به طور قابل ملاحظه‌ای فراتر از زمان پردازش مورد انتظار است، دلیل خوبی برای درخواست Mandamus است.)
  • هیچ مانعی برای انجام درخواست متقاضی وجود نداشته باشد.

اگر شما مسئول تأخیر هستید، نمی‌توانید از دادنامه مانداموس استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر درخواست شما به دلیل عدم ارائه معاینه پزشکی یا ارائه مدارک ناقص، درحال بررسی است، نمی‌توانید از درخواست مانداموس استفاده کنید.

روند قانونی صدور حکم مانداموس چگونه است؟

مرحله ۱: نامه درخواست را به وزارت دادگستری و اداره مهاجرت ارسال کنید.

پس از ارسال نامه، IRCC خطر قانونی را ارزیابی خواهد کرد و اینکه آیا آن‌ها باید با حکم مانداموس مخالفت کنند یا خیر. این کار، فرصتی را برای افسر مهاجرت فراهم می‌کند تا پرونده شما را قبل از رسیدن به دادگاه بررسی کند.

👈 یک نامه تقاضا و درخواست قوی برای ارائه استدلال‌های شما بسیار حائز اهمیت است.

اگر پرونده محکمی برای دادنامه مانداموس دارید و درخواست نامه به خوبی آماده شده است، IRCC ممکن است تصمیم بگیرد به رسیدگی به پرونده شما ادامه دهد و تصمیمی را برای اجتناب از پیگیری های قانونی بیشتر اتخاذ کند. به عبارت دیگر، پس از درخواست مانداموس، IRCC ممکن است زودتر از دادگاه به پرونده شما رسیدگی کند.

اگر قبل از صدور حکم، با IRCC به توافق برسید، در هزینه و وقت شما صرفه جویی می‌شود.

Mandamus

مرحله ۲: درخواست بررسی قضایی برای دادنامه مانداموس (در صورت عدم موفقیت دادنامه)

درخواست مرخصی و بررسی قضایی برای دادنامه Mandamus یک روند قانونی رسمی است که شما علیه IRCC انجام می‌دهید تا از آن‌ها بخواهید به پرونده شما رسیدگی کنند. کل فرآیند ممکن است تا ۱۲ ماه پس از ارائه درخواست در دادگاه فدرال، طول بکشد.

مرور کلی بر روند قانونی مانداموس

نامه تقاضا

باید نامه‌ای به اداره مهاجرت و دادگاه فدرال ارسال کنید، در این نامه، به وضوح قصد خود را برای ارائه یک دادنامه مانداموس بیان کنید و از آن‌ها بخواهید که درخواست شما را بررسی کنند. وکلای مهاجرتی معمولاً ۲۵ روز کاری به IRCC برای ادامه رسیدگی به پرونده شما قبل از ارائه درخواست به دادگاه فدرال، زمان می‌دهند.

ثبت درخواست و تکمیل سوابق متقاضی

وکیل شما باید یک نامه حقوقی تهیه کند که در آن وضعیت شخصی و دلایل حقوقی شما برای به دست آوردن حکم Mandamus توضیح داده شده باشد. برای اثبات استدلال خود، اسنادی نیز باید ارائه دهید.

مرخصی

برای ادامه باید از دادگاه فدرال مرخصی بگیرید. به عبارت دیگر، قبل از ادامه دادخواست Mandamus، باید از دادگاه فدرال اجازه بگیرید. یک قاضی درخواست شما را برای بررسی قضایی، از جمله حقایق و اسناد بررسی خواهد کرد. قاضی درخواست مرخصی را قبول یا رد می‌کند. معمولاً حدود یک تا دو ماه طول می‌کشد تا تصمیمی در مورد مرخصی گرفته شود. در صورت پذیرش مرخصی، جلسه دادگاه در سه تا چهار ماه آینده تعیین می‌شود. اگر در خواست مرخصی رد شود، روند پایان می‌یابد. هیچ قدم دیگری نمی‌‍توان برداشت. شما نمی‌توانید در مورد تصمیم مرخصی اعتراض کنید.

اکثر برنامه‌ها در این مرحله با شکست مواجه می‌شوند. تنها حدود ۲۰ درصد از درخواست‌های مرخصی و بررسی قضایی برای امور مهاجرتی، موردقبول واقع می‌شوند.

رسیدگی

یک قاضی، ریاست جلسه را بر عهده خواهد داشت. هر دو طرف فرصتی برای شنیده شدن، ارائه دلایل قانونی و بحث در مورد شواهد خواهند داشت. در بیشتر موارد، جلسه رسیدگی به مدت سه ساعت طول می‌کشد.

تصمیم گیری

تصمیم گیری دو تا شش ماه زمان می‌برد. برای موارد پیچیده، ممکن است خیلی بیشتر طول بکشد. قاضی یا حکم مانداموس را صادر می‌کند یا پرونده را رد می‌کند. در بیشتر موارد، شما نمی‌توانید در مورد تصمیم دادگاه فدرال، درخواست تجدید نظر کنید.

با ارائه درخواست مرخصی و بررسی قضایی در دادگاه فدرال کانادا می‌توان حکم مانداموس را دریافت کرد. الزامات سختگیرانه‌ای وجود دارد که به اسناد و تشکیل پرونده طرف دیگر مربوط می‌شود پس به دلیل پیچیدگی موضوع، وجود وکیل مهاجرت به شدت توصیه می‌شود.

قدم اول مهاجرت به کانادا

یکی از مهمترین مراحل مهاجرت به کانادا انتخاب یک روش اصولی است. زمانی می‌شود یک انتخاب درست و اصولی داشت که اطلاعات کافی و صحیح در این‌باره داشته باشید. برای به دست آوردن اطلاعات اصولی و درست و صرفه‌جویی در زمان، هزینه و انرژی و به حداقل رساندن ریسک‌های مهاجرت می‌توانید از تیم مشاوره و توسعه کسب و کار ناولتی‌رد کمک بگیرید.

2 پاسخ

  1. پرونده ی ویزای ویزیتوری کانادا من هنوز جوابش نیومد. میشه دادنامه مانداموس اقدام کرد؟

    1. سلام محمد عزیز
      برای پیگیری پروندتون از سایت‌های پیگیری وضعیت معتبر استفاده کنید همچنین می‌توانید برای بررسی جزئیات بیش‌تر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

در این قسمت می‌توانید سوالات خود را مطرح نمایید. در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهیم بود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

آخرین اخبار