جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

راهنمای کامل مراحل درخواست ویزای تحصیلی انگلیس

اگر به دنبال راهی برای مهاجرت تحصیلی به خارج از کشور هستید، مطمئنا درباره‌ی ویزای تحصیلی انگلیس (Tier 4) چیزهای زیادی شنیده‌اید. تحصیل در انگلیس رویایی است که تعداد زیادی از دانشجویان بین‌المللی در سر دارند. دانشگاه‌های معتبر، تنوع فرهنگی و فرصت‌های شغلی جذاب، این کشور را به جایی ایده آل برای ادامه تحصیل تبدیل کرده است.

همچنین کشور انگلستان هرساله با ثبت‌نام بیش از ۵۰۰ هزار دانشجوی بین‌المللی، به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین مقصدهای مهاجرت تحصیلی در جهان شناخته می‌شود. بااین‌حال، برای ورود به این کشور و شروع تحصیلات، باید ویزای تحصیلی انگلستان تهیه شود.

در این مقاله از ناولتی رد راهنمای جامع مراحل درخواست ویزا، از جمله مدارک مورد نیاز، شرایط لازم و مدت زمان صدور ویزا را به‌طور دقیق توضیح خواهیم داد. از شما دعوت می‌کنیم همراه ما باشید تا با خیالی آسوده فرآیند درخواست ویزای تحصیلی خود را آغاز کرده و برای ورود به دانشگاه‌های برتر انگلیس آماده شوید.

انواع ویزای تحصیلی انگلیس

در حال حاضر، سه نوع ویزای اصلی برای دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در انگلیس را دارند، وجود دارد که در ادامه هرکدام را به‌طور کامل توضیح می‌دهیم.

۱- ویزای دانشجویی عمومی (Tier 4 Student Visa General)

دانشجویان بین‌المللی بالای ۱۶ سال که قصد ادامه تحصیل در انگلیس (مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا) را دارند، برای ورود به این کشور باید ویزای تحصیلی انگلستان را داشته باشند. این ویزا به مدت زمان دوره‌ی تحصیل به همراه یک ماه اضافه اعتبار دارد.

هنگام اخذ ویزای دانشجویی برای تحصیل، باید پذیرش یکی از مراکز آموزشی معتبر در انگلستان را داشته باشید. در این نوع ویزا اثبات تمکن مالی برای تامین هزینه‌های زندگی و تحصیل در انگلیس الزامی است. همچنین دانشجویان باید سطح کافی از مهارت زبان انگلیسی را داشته باشند.

برای تهیه‌ی ویزای دانشجویی باید حداقل سه ماه قبل از شروع دوره‌ی تحصیلی اقدام شود. درصورتی‌که سن درخواست دهنده‌ی این نوع ویزا بین ۱۶ تا ۱۷ باشد، باید نامه‌ی رضایت از والدین یا قیم قانونی خود را نیز ارائه دهد.

۲- ویزای دانش‌آموزی (Tier 4 Student Visa Child)

ویزای دانش‌آموزی یا همان ویزای کودکان برای متقاضیان بین ۴ تا ۱۷ سال صادر می‌شود. درخواست دهندگان این نوع ویزا باید از یک مدرسه یا مرکز آموزشی معتبر غیردولتی و خصوصی در انگلستان پذیرش داشته باشند. به‌علاوه لازم است مدارکی جهت اثبات تمکن مالی برای تامین هزینه‌های زندگی و تحصیل در انگلیس را ارائه دهند. همچنین متقاضیان ویزای دانشجویی در زمان درخواست، مدارک رضایت والدین یا سرپرست قانونی برای تحصیل در انگلیس را هم باید ارسال کنند.

زودترین زمان برای درخواست این ویزا، ۶ ماه قبل از شروع دوره تحصیلی است؛ معمولا طی ۳ هفته پس از درخواست، نتیجه به شما اعلام می‌شود.

مدت اعتبار این ویزا بر اساس سن شما در زمان درخواست و طول دوره تحصیلی شما تعیین می‌شود. اگر زیر ۱۶ سال سن دارید، مدت دوره تحصیلی (تا ۶ سال) به همراه ۴ ماه بعد از آن است اما این زمان برای افراد بین ۱۶ یا ۱۷ سال مدت دوره تحصیلی (تا ۳ سال) به همراه ۴ ماه بعد از آن در نظر گرفته می‌شود.

دارندگان این ویزای دانش‌آموزی در صورت واجد شرایط بودن، می‌توانند برای تمدید ویزا یا تغییر ویزای فعلی خود به ویزای دانشجویی اقدام کنند. اگرچه امکان صدور ویزای همراه برای خانواده متقاضی هم وجود دارد اما سرپرست یا والدین دانش‌آموز باید ویزای انگلیس را به‌طور جداگانه دریافت کنند. 

۳- ویزای تحصیلی کوتاه‌مدت (Short Term Study Visa)

ویزای کوتاه مدت تحصیلی به شما این امکان را می‌دهد که برای دوره‌های کوتاه مانند زبان انگلیسی با مدت زمان بین ۶ ماه تا ۱۱ ماه در انگلستان تحصیل کنید. شما می‌توانید به مدت دوره تحصیلی خود به همراه ۳۰ روز اضافی در انگلستان اقامت داشته باشید، به شرطی که کل اقامت شما از ۱۱ ماه بیشتر نشود. هنگام دریافت ویزای تحصیلی کوتاه مدت، مهارت زبان انگلیسی و اثبات توانایی پرداخت هزینه‌های مربوطه برای تحصیل و اقامت در این بازه ضروری است.

توجه داشته باشید که متقاضیان باید از یک موسسه آموزشی معتبر در انگلستان پذیرش داشته باشند. در این نوع ویزا امکان تحصیل در هیچ دوره‌ی دیگر یا تغییر دوره‌ی خود حین اقامت در انگلیس و تحصیل در یک مدرسه دولتی  وجود ندارد. همچنین تمدید این ویزا امکان‌پذیر نیست.

شرایط ویزای تحصیلی انگلیس

شرایط ویزای تحصیلی انگلیس

اخذ ویزای تحصیلی انگلستان (Tier 4) بر اساس سیستم امتیازبندی معروف به Points Based System انجام می‌شود. در این سیستم، هر متقاضی باید حداقل ۴۰ امتیاز کسب کند تا واجد شرایط دریافت ویزا باشد. در ادامه شرایط تاثیر گذار و لازم در این رتبه‌بندی را بیان می‌کنیم:

مهم‌ترین بخش این سیستم، اخذ پذیرش از دانشگاه یا موسسه آموزشی معتبر و دریافت CAS است که ۳۰ امتیاز از کل امتیاز را به خود اختصاص می‌دهد.

(Confirmation of Acceptance for Studies) CAS سندی الکترونیکی است که توسط دانشگاه برای وزارت آموزش انگلستان ارسال می‌شود و حاوی اطلاعاتی مانند تاریخ شروع و پایان دوره، مدارک تحصیلی، صلاحیت متقاضی، سطح زبان انگلیسی، هزینه‌های دوره و … است.

پس از دریافت CAS، حداکثر ۶ ماه فرصت دارید تا برای ویزای تحصیلی انگلستان اقدام کنید.

اثبات تسلط بر زبان انگلیسی از طریق آزمون‌های بین‌المللی مانند آیلتس یا تافل الزامی است. البته برخی دانشگاه‌ها بدون مدرک زبان نیز پذیرش می‌دهند و از آزمون‌های جایگزین برای ارزیابی سطح زبان متقاضی استفاده می‌کنند.

متقاضی باید توانایی پرداخت هزینه‌های شهریه، زندگی و سایر مخارج مرتبط با تحصیل در انگلیس را به اثبات برساند. به‌طورکلی، برای سال اول تحصیلی، تمکن مالی معادل ۱۲ هزار پوند مورد نیاز است. اثبات تمکن مالی می‌تواند از طریق ارائه مدارک بانکی، اسناد مربوط به دارایی‌ها، بورسیه تحصیلی و … انجام شود. فراموش نکنید که ارائه مدارک تمکن مالی ۱۰ امتیاز به همراه دارد.

مراحل درخواست ویزای دانشجویی انگلیس

دریافت ویزای تحصیلی انگلستان فرآیندی پیچیده به نظر می‌رسد، اما با آگاهی از مراحل و مدارک مورد نیاز می‌توانید به‌راحتی از آن عبور کنید. در این بخش مراحل کلی درخواست ویزای تحصیل در انگلیس بیان می‌کنیم.

۱- انتخاب دوره و موسسه آموزشی

دوره و موسسه آموزشی معتبری را در انگلستان انتخاب کنید و از آن‌ها پذیرش دریافت کنید. برای افزایش شانس قبولی و دریافت مجوز از مراکز آموزشی، باید دارای سابقه تحصیلی و ریز نمرات عالی، سابقه تحقیقاتی و مقالات معتبر، انگیزه نامه و توصیه‌نامه قوی، سایر مدارک و رزومه‌ی مناسب باشید.

پس از دریافت پذیرش، باید در یک بازه‌ی زمانی مشخص برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام نمایید.

۲- ایجاد حساب کاربری و تکمیل فرم درخواست

پس از جمع آوری و ترجمه مدارک مورد نیاز برای ویزا و دریافت پذیرش، برای اخذ ویزای دانشجویی انگلستان، ابتدا به وب‌سایت رسمی درخواست ویزا به gov.uk مراجعه کنید. با ایجاد حساب کاربری، فرم درخواست ویزا را تکمیل کنید. در این قسمت لازم است، فرم درخواست ویزای تحصیلی انگلستان را به‌صورت آنلاین تکمیل کنید. این فرم، شامل اطلاعات مختلفی از جمله مشخصات فردی، اطلاعات تحصیلی، مدارک زبانی، اطلاعات مربوط به پذیرش تحصیلی و موارد دیگر می‌شود.

۳- پرداخت هزینه

در نهایت باید هزینه‌ی بررسی ویزای تحصیلی انگلستان را به‌صورت آنلاین پرداخت کنید. توجه داشته باشید که برای تکمیل فرم درخواست ویزا و پرداخت هزینه، به یک کارت اعتباری یا نقدی بین‌المللی نیاز دارید.

۴- بیومتریک (انگشت نگاری و عکس)

 در این مرحله، باید برای بیومتریک یا همان انگشت نگاری و عکس‌برداری دیجیتال به یکی از مراکز درخواست ویزا مراجعه کنید. در وب‌سایت سفارت انگلیس لیست مراکز درخواست ویزا در ایران موجود است.

۵- انتظار برای تصمیم گیری و انجام مصاحبه حضوری

منتظر بررسی درخواست خود توسط اداره مهاجرت انگلستان باشید؛ پس از ثبت نهایی درخواست، می‌توانید روند بررسی آن را از طریق حساب کاربری خود پیگیری نمایید. همچنین در برخی موارد، ممکن است سفارت انگلیس برای بررسی دقیق‌تر مدارک و صلاحیت شما، از شما دعوت به مصاحبه حضوری کند.

مهم‌ترین مدارک ویزای تحصیلی انگلیس

مهم‌ترین مدارک ویزای تحصیلی انگلیس

مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی انگلستان بسته به نوع ویزا و شرایط شما متفاوت خواهد بود. این مدارک باید کامل بوده و به زبان انگلیسی ترجمه ‌شده باشند. اگرچه برای هر نوع ویزا مدارک مختلفی لازم است اما به‌طورکلی مدارک زیر را باید در اختیار داشته باشید:

  • فرم درخواست تکمیل‌شده
  • پاسپورت معتبر
  • عکس پاسپورتی جدید مطابق با دستورالعمل‌های سفارت
  • نامه پذیرش از یک موسسه آموزشی معتبر در انگلستان
  • شناسنامه و سند ازدواج به همراه ترجمه‌ی انگلیسی (در صورت تاهل)
  • فرم تایید پذیرش برای تحصیل (CAS) با امتیاز ۳۰ یا بیشتر
  • ترجمه‌ی انگلیسی مدارک تحصیلی قبلی با ریز نمرات 
  • اثبات تمکن مالی با گردش حساب ۶ ماه گذشته و نامه از بانک
  • مدرک زبان انگلیسی مانند آیلتس
  • نتایج آزمایش‌های پزشکی مبنی‌بر سلامت روحی و جسمی
  • گواهی سل با نتیجه‌ی منفی
  • اطلاعات و نامه‌ی رضایت از والدین یا قیم قانونی (در صورت زیر ۱۸ سال بودن متقاضی)
  • پرینت فرم درخواست آنلاین ویزای انگلستان

بازه‌ی زمانی صدور ویزای تحصیلی انگلیس

اگرچه این بازه‌ی زمانی متغیر است اما مدت زمان صدور ویزای تحصیلی انگلستان معمولا ۳ تا ۴ هفته طول می‌کشد. بااین‌حال در برخی مواقع، ممکن است به دلایل مختلف، این مدت کمی طولانی‌تر شود.

 دلیل ریجکت شدن ویزای تحصیلی انگلیس

اخذ ویزای تحصیلی انگلستان و مهاجرت به این کشور، مستلزم برنامه‌ریزی دقیق، آمادگی کامل و ارائه‌ی مدارک جامع و دقیق است. عدم توجه به هر یک از این موارد می‌تواند باعث رد شدن درخواست شما شود. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین دلایل اصلی ریجکت شدن ویزای تحصیل در انگلیس را عنوان می‌کنیم:

  • کمبود مدارک: ارائه‌ی همه‌ی مدارک لازم و تکمیل دقیق فرم درخواست مطابق با دستورالعمل‌ها الزامی است.
  • عدم تمکن مالی: اثبات تمکن مالی کافی برای پوشش هزینه‌های زندگی و تحصیل در انگلیس از طریق ارائه‌ی مدارک معتبر مانند گردش حساب بانکی ضروری است.
  • ترجمه‌ی غیرقابل‌قبول: مدارک ترجمه شده باید توسط مترجم رسمی و دارای صلاحیت ترجمه شده باشند و اطلاعات کاملی از جمله تاریخ، نام، امضا و اطلاعات تماس مترجم را شامل شوند.
  • مصاحبه‌ی ناموفق: در مصاحبه‌ی ویزا، باید بتوانید به‌طور واضح و متقاعد کننده در مورد برنامه‌ی تحصیلی، انگیزه‌های خود برای انتخاب انگلستان و اهداف آینده‌تان صحبت کنید.

تحصیل در انگلیس با کمک موسسه مهاجرتی ناولتی رد

به خاطر داشته باشید که جمع‌آوری مدارک و تکمیل فرم درخواست ویزا به‌دقت و صرف زمان نیاز دارد و فرآیند صدور ویزا ممکن است چند هفته طول بکشد، بنابراین هر چه سریع‌تر برای ویزا اقدام کنید. در این مقاله سعی کردیم تمامی اطلاعات لازم برای درخواست ویزای تحصیلی انگلستان را به‌طور جامع و دقیق ارائه دهیم تا با مطالعه‌ی آن شانس خود را برای دریافت ویزا افزایش دهید و به آرزوی خود برای تحصیل در انگلستان نزدیک‌تر شوید. 

همچنین در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر برای تحصیل در انگلیس، می توانید فرم مشاوره و ارزیابی را پر کرده تا کارشناسان موسسه مهاجرتی ناولتی رد در سریع‌ترین زمان ممکن با شما تماس گرفته و به سوالات شما پاسخ دهند.

قدم اول مهاجرت به کانادا

یکی از مهمترین مراحل مهاجرت به کانادا انتخاب یک روش اصولی است. زمانی می‌شود یک انتخاب درست و اصولی داشت که اطلاعات کافی و صحیح در این‌باره داشته باشید. برای به دست آوردن اطلاعات اصولی و درست و صرفه‌جویی در زمان، هزینه و انرژی و به حداقل رساندن ریسک‌های مهاجرت می‌توانید از تیم مشاوره و توسعه کسب و کار ناولتی‌رد کمک بگیرید.

در این قسمت می‌توانید سوالات خود را مطرح نمایید. در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهیم بود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

آخرین اخبار