جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بررسی هزینه های تحصیل در کانادا

کانادا یکی از محبوب‌ترین مقاصد جهان برای تحصیل و زندگی است. اگر می‌خواهید در کانادا تحصیل کنید، یا به آنجا مهاجرت کنید تا فرزندانتان از ابتدای دوره مدرسه در این کشور باشند، خبر خوب این است که هزینه های تحصیل در کانادا معمولاً نسبت به سایر کشورهای انگلیسی‌ زبان (ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا) کمتر است؛ اگرچه هنوز در مقایسه با سایر کشورها بسیار بالا است. ما در این مقاله قصد بررسی هزینه‌های تحصیل در کانادا را داریم و می‌خواهیم به شما کمک کنیم تا بتوانید به خوبی تصمیم بگیرید که آیا تحصیلات خود را در این کشور شروع کنید یا خیر.

زمان تخمینی مطالعه: ۱۲ دقیقه

هزینه مدارس، آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها در کانادا

برای بررسی هزینه های تحصیلی در این کشور، خوب است ابتدا نگاهی به مدارس و موسسات آموزشی کانادا بیندازیم.

هزینه مدرسه ابتدایی در کانادا

مدارس ابتدایی دولتی برای ساکنین کانادا رایگان است. اگر فرزندتان را برای تحصیل به کانادا می‌فرستید، لازم است با مدرسه مشورت کنید تا ببینید آیا برای ثبت نام دانش آموزان بین‌المللی هزینه‌ای تخصیص یافته است یا خیر. به طور معمول دبستان‌ها کمتر از ۴,۰۰۰ دلار در سال برای تحصیل کودکانی که اهل این کشور نیستند دریافت می‌کنند.

 با این حال، گاهی اوقات، مدارس برای شرکت در فعالیت‌های اضافی، مانند تیم‌های ورزشی یا گردش‌های مدرسه، هزینه‌های کمی از فرزند شما دریافت می‌کنند. اکثر کودکان ناهار خود را به مدرسه می‌آورند، اما، برخی مدارس کافه‌تریا یا برنامه‌های ناهار گرم دارند که کودک شما می‌تواند با استفاده از آن یک وعده غذایی بخرد.

هزینه مدارس، آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها در کانادا

هزینه دبیرستان در کانادا

دبیرستان دولتی هم در کانادا برای ساکنان این کشور رایگان است. بسیاری از دبیرستان‌ها برای دانش‌آموزان بین‌المللی هزینه دریافت می‌کنند که می‌تواند از حدود ۸,۰۰۰ تا ۱۴,۰۰۰ دلار کانادا در سال متغیر باشد. با این حال، لازم است با مدرسه‌ای که قصد دارید نوجوان خود را به آنجا بفرستید صحبت کنید تا خودتان بررسی هزینه های تحصیلی در کانادا را انجام دهید.

در مورد فعالیت‌های اضافی مدرسه نیز وضعیت، مشابه دبستان است. یعنی مدرسه ممکن است هزینه‌هایی را از شما دریافت کند. همچنین در مورد نهار، نوجوان شما می‌تواند از خانه نهار ببرد یا در مدرسه، یک وعده غذای گرم را خریداری کند.

هزینه دانشگاه‌ها در کانادا

کانادا بیش از ۳۰ دانشگاه دارد که بر اساس رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی ایجاد شده توسط Quacquarelli Symonds (QS) در بین بهترین موسسات دانشگاهی در سراسر جهان فهرست شده‌اند.

دانشگاه‌های این کشور، خودشان به شکل مستقل، هزینه تحصیل خود را مشخص می‌کنند. این هزینه‌ها بسته به عوامل مختلفی، متفاوت است. برخی از این عوامل در زیر لیست شده‌اند:

  • رشته‌ای که قرار است دانشجو در آن تحصیل کند.
  • این‌که دانشجوی پذیرش‌شده داخلی است و یا از کشورهای دیگر مهاجرت کرده است.
  • مقطع تحصیل (کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و فوق دکترا)
  • کشور مبدا

شهریه برای مقاطع لیسانس

مطمئناً می‌توانید دانشگاه های ارزانی در کانادا پیدا کنید. محدوده شهریه در مقطع لیسانس بین ۵۵۰ تا ۳۰,۰۰۰ دلار کانادا در سال است. لیسانس رشته‌های پزشکی، مهندسی و علوم اجتماعی از جمله گران ترین برنامه های تحصیلی موجود هستند.

هزینه‌های تحصیل برای رشته‌های محبوب:

  • لیسانس کسب و کار و مدیریت: ۵۵۰ – ۵۶,۰۰۰ دلار کانادا در سال
  • لیسانس علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات: ۱,۵۳۵ تا ۵۵,۵۰۰ دلار کانادا در سال
  • لیسانس مهندسی و فناوری: ۱,۳۵۰ تا ۵۵,۰۰۰ دلار کانادا در سال
  • لیسانس علوم اجتماعی: ۱,۰۲۵ – ۵۶,۰۰۰ دلار کانادا در سال
  • لیسانس علوم طبیعی: ۱,۷۸۰ – ۵۳,۰۰۰ دلار کانادا در سال


شهریه برای مقاطع کارشناسی ارشد

محدوده شهریه بین ۱,۰۷۵ تا ۶۵,۰۰۰ دلار کانادا در سال است. کارشناسی ارشد رشته های تجارت، مهندسی، علوم کامپیوتر و حقوق از گران‌ترین رشته‌ها هستند.

هزینه های تحصیل برای رشته های محبوب:

  • کارشناسی ارشد کسب و کار و مدیریت: ۲,۱۵۰ – ۵۲,۷۰۰ CAD در سال
  • کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات: ۲,۱۵۰ – ۵۲,۵۰۰ CAD در سال
  • کارشناسی ارشد مهندسی و فناوری: ۲,۱۵۰ – ۵۲,۵۰۰ CAD در سال
  • کارشناسی ارشد پزشکی و بهداشت: ۲,۱۵۰ – ۵۸,۳۰۰ CAD در سال
  • کارشناسی ارشد علوم اجتماعی: ۲۱۵۰ تا ۳۷۰۰۰ CAD در سال
هزینه دانشگاه‌ها در کانادا

هدف از نشان دادن شهریه برای مقطع های لیسانس و کارشناسی ارشد این است که به شما کمک کند تا بفهمید چه مقدار بودجه برای تحصیل در کانادا نیاز دارید. شما مجبور نیستید گران ترین دانشگاه را انتخاب کنید چرا که همیشه هزینه های بالاتر مساوی با آموزش بهتر نیست.

دانشگاه های ارزان در کانادا

  • دانشگاه مموریال نیوفاندلند – شهریه: ۲,۱۵۰ – ۱۱,۴۶۰ CAD / سال
  • دانشگاه رجینا – شهریه: ۱,۷۱۵ – ۲۰,۰۵۰ CAD / سال
  • دانشگاه رویال رودز – شهریه: ۳,۷۵۰ – ۲۷,۶۰۰ CAD/سال
  • دانشگاه ساسکاچوان – شهریه: ۴,۱۱۰ – ۲۴,۰۰۰ CAD/سال
  • دانشگاه آتاباسکا – شهریه: ۱,۶۲۵ – ۱,۷۲۵۰ CAD/سال

هزینه های زندگی دانشجویی در کانادا

انتخاب دانشگاه های ارزان در کانادا میتواند باعث صرفه جویی در هزینه شما شود، اما به خاطر داشته باشید که هزینه‌های زندگی در کانادا بالاتر از حد متوسط است. با این حال، کیفیت زندگی نیز تضمین شده است. برای اکثر استان‌ها مانند کبک، مونترال و اتاوا بین ۸۰۰ تا ۱,۵۰۰ دلار کانادا در ماه نیاز دارید.

ونکوور و کلگری برخی از گران ترین شهرهای کانادا هستند که هزینه‌های زندگی در آن‌ها می‌تواند به ۲,۰۰۰ دلار کانادا در ماه نیز برسد.

هزینه آموزشگاه زبان در کانادا

آموزشگاه‌های زبان اغلب دوره‌هایی را برگزار می‌کنند که در چند هفته پایان می‌پذیرد. به عبارت دیگر، ترم تحصیلی این آموزشگاه‌ها شبیه آنچه دانشگاه‌ها ارائه می‌دهند، نیست. هزینه تحصیل در مدارس زبان کانادا، توسط هر مدرسه به طور منحصر به فرد تعیین می‌شود.

در این‌جا برای مثال چند آموزشگاه زبان را آورده‌ایم که در مناطق کلیدی کلان‌شهرهای کانادا هستند. با این حال برای بررسی هزینه‌های تحصیلی در کانادا باید در نظر داشته باشید که این هزینه‌ها شامل رفت‌و‌آمد، غذا یا محل سکونت نیست.

  • تورنتو (Toronto): آموزشگاه زبان انگلیسی ۱۲ هفته ای = ۳,۵۱۵ دلار کانادا
  • شهر کبک (Quebec City): آموزشگاه زبان فرانسه ۱۲ هفته ای = ۳,۵۷۰ دلار کانادا
  • ونکوور (Vancouver): آموزشگاه زبان انگلیسی ۱۲ هفته ای = ۴,۰۸۳ دلار کانادا
  • کلگری (Calgary): آموزشگاه زبان فرانسه ۱۲ هفته ای = ۳,۴۴۶ دلار کانادا
هزینه های تحصیلی

هزینه محل زندگی

اگرچه محل زندگی به طور مستقیم در زمره هزینه تحصیلی حساب نمی‌شود، اما برای این‌که درس بخوانید باید جایی برای زندگی داشته باشید. پس هزینه محل زندگی و خواب یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر بررسی هزینه های تحصیلی در کانادا است.
خوشبختانه، همانطور که می‌توانید بین دانشگاه‌های گران یا ارزان در کانادا یکی را انتخاب کنید، در مورد خوابگاه نیز می ‌‌توانید از بین قیمت‌های مختلفی انتخاب کنید.

گزینه‌های اصلی مسکن برای دانشجویان در کانادا عبارتند از:

محل اقامت دانشجویی: ۲۵۰ تا ۶۲۵ دلار کانادا در ماه
اقامتگاه های دانشگاهی: ۴۰۰ تا ۸۰۰ دلار کانادا در ماه
اجاره و اشتراک آپارتمان: ۴۰۰ تا ۱,۲۰۰ دلار کانادا در ماه، قیمت اجاره به موقعیت و امکانات بستگی دارد.

هزینه خوابگاه و خانه شهری در کانادا

برخی از دانشگاه‌ها اقامت دانشجویی را در محوطه دانشگاه فراهم می‌کنند که شامل خوابگاه‌ها و خانه‌های شهری هستند.

در راستای بررسی هزینه‌های تحصیلی در کانادا باید بگوییم خوابگاه‌ها ساختمان‌های بزرگی هستند که دانشجویان زیادی را در خود جای داده‌اند. اتاق‌ها در خوابگاه مشترک هستند؛ اما بر اساس جنسیت از هم جدا می‌شوند. امکاناتی مانند آشپزخانه و حمام نیز مشترک است. خوابگاه اغلب برای دانشجویان سال اول کالج و دانشگاه پیشنهاد می‌شود.

خانه‌های شهری کمی با خوابگاه فرق دارند. آن‌ها شامل سه تا شش اتاق خواب بدون هم‌اتاقی هستند. معمولا برای دانشجویان کارشناسی ارشد و سال دوم تا چهارم پیشنهاد ‌شود. اقامت در محوطه دانشگاه هزینه‌های حمل‌‌ نقل را کاهش می‌دهد.

میانگین هزینه خوابگاه‌ها و خانه‌های شهری در کانادا بین ۳,۰۰۰ تا ۷,۵۰۰ دلار در هر سال تحصیلی است.

هزینه مسکن دانشجویی در کانادا

Homestays

این روش اقامت، شامل زندگی در کنار یک خانواده کانادایی در یک اتاق خصوصی مبله، سه ‌وعده‌غذایی در روز، دسترسی به اینترنت و احساس زندگی در یک خانه واقعی همراه با امنیت است. زندگی با یک خانواده می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد فرهنگ کانادا بیشتر بدانید و زبان انگلیسی خود را بهتر کنید. خانواده میزبان، نظافت و پخت‌و‌پز را انجام می‌دهند، بنابراین شما زمان بیشتری برای تمرکز روی مطالعه خواهید داشت.

 اگر می‌خواهید بررسی هزینه های تحصیلی در کانادا را دقیق‌تر انجام دهید باید بگوییم در این نوع اقامت انتظار سفر ۳۰ تا ۵۰ دقیقه‌ای با اتوبوس یا قطار را برای رسیدن به کلاس‌های خود داشته باشید.

میانگین هزینه اقامت در خانه در کانادا بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ دلار در ماه است. این هزینه، بدون حساب رفت‌وآمد شما به دانشگاه است.

اجاره خانه

اگر مقدار پولی که برای تحصیل هزینه می‌کنید کمی بالاتر از حد معمول است، این گزینه را انتخاب کنید. در غیر این صورت انتخاب گزینه اجاره خانه می‌تواند گزینه گرانی به حساب بیاید.

همچنین اگر به دنبال اجاره خانه هستید، باید خدمات آب و برق را در هزینه‌های تحصیلی در کانادا لحاظ کنید. اقامت در خارج از دانشگاه با انتخاب محل اقامت ارزان‌تر باعث صرفه‌جویی در هزینه شما می‌شود. همچنین آزادی و استقلال بیشتری در زندگی روزمره به شما می‌دهد و می‌توانید هم‌اتاقی‌های خود را انتخاب کنید.

میانگین هزینه اجاره خانه در کانادا بین ۴۰۰ تا ۱,۲۰۰ دلار ماهانه است.

ویزای دانشجویی و هزینه درخواست

برای تحصیل در کانادا، باید مجوز تحصیل در این کشور را بگیرید. این مجوز در حقیقت همان ویزای دانشجویی است. فرقی نمی‌کند که در کالج درس بخوانید یا بخواهید یک دوره‌ فنی یا علمی را بگذرانید، به هر حال برای تحصیل در این کشور نیاز به این ویزا دارید. البته اگر دوره تحصیل شش‌ ماه یا کمتر طول بکشد، نیازی به این مجوز نیست.

 هزینه پردازش درخواست مجوز تحصیل، ۱۵۰ دلار کانادا است.

هزینه‌های کمک‌تحصیلی در کانادا

بورسیه در کانادا

برای بررسی هزینه‌های تحصیلی در کانادا، لازم است هزینه‌های کمک‌تحصیلی را نیز در نظر بگیریم. بورسیه‌ها و کمک‌هزینه‌ها برای دانشجویان بین‌المللی که مایل به تحصیل در کانادا هستند، در هر دو سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد در دسترس است. این کمک‌هزینه‌ها شامل موارد زیر هستند:

Scholarships: که به آن بورسیه هم گفته می‌شود. کمک هزینه یا پرداختی است که برای حمایت از تحصیل دانش‌آموز، بر اساس پیشرفت تحصیلی یا سایر دستاوردها اعطا می‌شود.

Grants: مبلغی که توسط دولت یا سازمان دیگری برای یک هدف خاص داده می‌شود.

Bursaries: کمک هزینه‌ای که به افراد کم توان مالی داده میشود.

Bursaries به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که ممکن است با موانع بیشتری برای حضور در آموزش تمام وقت مواجه شوند. scholarships معمولاً به دانشجویانی که در رشته خود برجسته هستند، داده می‌شود. scholarships به طور کلی نیاز به درخواست دارد و کاملاً رقابتی است.

بسیاری از دانشگاه‌های کانادا، بورسیه‌ تحصیلی ارائه می‌دهند. بنابراین می‌توانید از دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را دارید بورسیه درخواست کنید. از آنجا که این بودجه محدود است، لازم است که خیلی سریع درخواست دهید؛ در غیر این صورت با توجه به رقابت زیادی که وجود دارد، ممکن است فرد دیگری جای شما را پر کند.

بورسیه‌ های تحصیلی

برخی از دانشگاه‌های کانادا فول فاند را ارائه می‌دهند، یعنی شما را به طور کامل بورسیه می‌کنند؛ درحالی‌که در برخی دیگر، این هزینه محدود‌تر است.

یکی از منابع قابل توجه بورسیه تحصیلی برای تحصیل در کانادا، برنامه بورسیه مشترک‌المنافع کانادا است که به دانشجویان سایر کشورهای مشترک‌المنافع بورسیه می‌دهد. ممکن است اطلاعات کمک مالی در وب سایت مرکز اطلاعات کانادا برای شما مفید باشد.

بورسیه دانشجویی

سخن پایانی

بررسی هزینه های تحصیلی در کانادا مستلزم نگاه همه‌جانبه به جنبه‌های مختلف زندگی و تحصیل در این کشور است. به عبارت دیگر، این هزینه‌ها در پولی که به دانشگاه یا مدرسه می‌دهید خلاصه نمی‌شود. بلکه باید هزینه محل زندگی، آب و برق، رفت‌و‌آمد، خورد و خوراک و خرید کتاب‌های تحصیلی را نیز در نظر بگیرید.

ما در این مقاله سعی کردیم به برخی از جنبه‌های اصلی این هزینه‌ها بپردازیم و علاوه بر این، به آنچه در کاهش این خرج‌ها کمک می‌کند اشاره کنیم. بورسیه‌های تحصیلی و مواردی از این قبیل، چیزهایی هستند که به شما کمک می‌کنند بررسی هزینه های تحصیلی در کانادا را با دقت بیشتری انجام داده و با استفاده از آنها زندگی راحت‌تری را در کنار تحصیل خود در آن کشور تجربه کنید.

قدم اول مهاجرت به کانادا

یکی از مهمترین مراحل مهاجرت به کانادا انتخاب یک روش اصولی است. زمانی می‌شود یک انتخاب درست و اصولی داشت که اطلاعات کافی و صحیح در این‌باره داشته باشید. برای به دست آوردن اطلاعات اصولی و درست و صرفه‌جویی در زمان، هزینه و انرژی و به حداقل رساندن ریسک‌های مهاجرت می‌توانید از تیم مشاوره و توسعه کسب و کار ناولتی‌رد کمک بگیرید.

در این قسمت می‌توانید سوالات خود را مطرح نمایید. در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهیم بود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

آخرین اخبار