جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آشنایی با همه روش های مهاجرت به کبک

کبک، تنها استان فرانسوی‌زبان کانادا است. این استان، هر سال با درخواست‌های مهاجرتی فراوانی از سراسر دنیا روبرو است.

کبک را می‌توان ترکیبی منحصربه‌فرد از میراث فرهنگی فرانسوی و کانادایی دانست. این استان، تاریخ و فرهنگ بسیار غنی و مناظر طبیعی خیره‌کننده دارد و دو شهر بزرگ مونترال و کبک سیتی را در خود جای داده است.

اگر به زبان فرانسه مسلط هستید و دوست دارید زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم کبک را تجربه کنید، تا پایان با ما همراه باشید.

در این مقاله به تمام گزینه های مهاجرت به استان کبک کانادا و روند اخذ ویزای آن پرداخته‌ایم.

زمان تخمینی مطالعه: ۱۶ دقیقه

مهاجرت به استان کبک

کبک، بیشترین مساحت را در میان استان‌های کانادا دارد و دومین استان پرجمعیت این کشور است.

مدیریت این استان از مفاد و اختیارات خاصی برخوردار است که بر اساس آن می‌تواند به‌عنوان بخشی از سیستم فدرال کانادا، از فرهنگ و زبان فرانسوی استفاده کند و حتی آن را ترویج دهد. به این ترتیب، کبک فرآیند مهاجرتی خود را دارد و برنامه‌ها و معیارهای انتخابی آن کمی متفاوتند.

پیش از این‌که به چگونگی مهاجرت به کبک بپردازیم، باید به این نکته اشاره کنیم که در کانادا، مهاجرت منطقه‌ای به حوزه قضایی مشترک فدرال- استانی مربوط است. درواقع قانون اساسی کانادا به دولت فدرال، بیشتر از استان‌ها اختیارات مهاجرتی داده، با این حال کبک بیشتر از هر استان دیگری اختیارات قانونی دارد.

وزارت مهاجرت کبک در سال ۱۹۶۸ راه‌اندازی و در سیستم مهاجرت کانادا فعال شد. در آن زمان، مدیران استان تشخیص دادند برای حفظ هویت قوی فرانسوی‌زبان استان باید از مهاجران بیشتری استقبال و اختیارات مهاجرت بیشتری از دولت فدرال دریافت کنند.

با این وجود در نهایت دولت فدرال، نقش اصلی را در پذیرش و اسکان مهاجران ایفا کرده است.

روش های مهاجرت به استان کبک

برنامه مهاجرتی استان کبک

روند مهاجرت به این استان به این‌گونه است که در مرحله اول، مدیریت استان کبک، مهاجران را بر اساس معیارها و رویه‌های خود انتخاب می‌کند. اگر وزارت مهاجرت کبک، درخواست مهاجرت شما را بپذیرد، به شما و خانواده‌تان گواهی انتخاب کبک (CSQ: Certificat de Selection du Quebec) اعطا می‌شود. شما می‌توانید برای یکی از برنامه های مهاجرتی کبک درخواست دهید تا بتوانید این گواهی را دریافت کنید.

در مرحله دوم درخواست اقامت دائم را به اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا ارائه می‌دهید و بررسی‌های پزشکی، امنیتی و جنایی لازم را می‌گذرانید.

به زبان ساده، برای مهاجرت به کبک، شما و خانواده‌تان باید شرایط دولت فدرال و دولت کبک را برآورده کنید.

مدیران کبک سالانه برنامه‌های اقتصادی و تجاری متنوعی را ارائه می‌دهند که با هرکدام از آن‌ها تا ۵۰۰ خانواده، اجازه اقامت دائم دریافت می‌کنند.

در ادامه جزئیات این برنامه‌ها را برای شما شرح می‌دهیم.

۱. برنامه های مهاجرت اقتصادی کبک

برنامه‌های مهاجرت اقتصادی کبک، منحصربه‌فرد هستند و تنها در این استان اجرا می‌شوند. مدیران کبک، بر اساس نیازهای جمعیتی و اقتصادی و اهداف خود، سالانه نیروهای کار ماهر را برای مهاجرت می‌پذیرند.

اتباع خارجی که علاقمند به اقامت در کبک هستند، ممکن است از طریق یکی از روش‌های برنامه مهاجرت اقتصادی برای CSQ دعوت شوند. در ادامه یکی از این روش‌ها را معرفی می‌کنیم.

برنامه نیروی کار ماهر کبک (QSWP)

اگر می‌خواهید مشمول برنامه مهاجرتی نیروهای کار ماهر کبک شوید، باید مهارت‌های حرفه‌ای داشته باشید تا استخدام شما تسهیل شود. تسلط به زبان، سن و وضعیت خانوادگی از دیگر عواملی است که در فرآیند گزینش این برنامه مهاجرتی تاثیرگذار است.

برای واجد شرایط بودن برای برنامه QSW، باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • حداقل ۱۸ سال سن
  • پاسپورت معتبر
  • داشتن پیشنهاد شغلی در کبک
  • مسلط بودن به زبان فرانسه

اگر تمایل دارید در مورد این برنامه بیش‌تر بدانید می‌توانید به مقاله معرفی برنامه اسکیل ورکر کبک مراجعه کنید!

۲. برنامه های آزمایشی مهاجرت دائم کبک

مهاجرت به کبک

حال که با برنامه های مهاجرت اقتصادی کبک آشنا شدیم، به سراغ سه برنامه آزمایشی مهاجرت دائم کبک می‌رویم که برای رفع نیاز این استان به نیروهای ماهر در زمینه‌های خاص طراحی شده و ویژه این سه گروه است:

  • کارگران صنایع غذایی
  • فعالان هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات
  • متخصصان جلوه‌های بصری

مدارک تحصیلی

برای برنامه کارگران صنایع غذایی، داشتن مدرک دیپلم (حداقل دیپلم دبیرستان یا دیپلم حرفه ای کبک) در یک برنامه تحصیلی تمام وقت حداقل یک ساله نیاز است.

همچنین داشتن یک شغل تمام وقت در کبک؛ یا در یک شغل واجد شرایط، تمام وقت و با دستمزد حداقلی، داخل کبک در طول ۳۶ ماه قبل از تاریخ درخواست، کار کرده باشند.
تجربه کاری یا شغل باید در سیستم طبقه‌بندی صنعت آمریکای شمالی (NAICS) باشد.

نیازمند هستید تا دانش زبان فرانسه سطح ۷ را در Échelle québécoise des niveaux de compétence en français des personnes imigrantes adultes (سازمان مقیاس سطح مهارت فرانسه برای مهاجران بزرگسال در کبک) یا معادل آن، نشان دهید.


مشاغل موردنظر این برنامه

سابقه کار یا شغل فعلی باید مطابق با یکی از مشاغل زیر تحت طبقه‌بندی ملی مشاغل (NOC) باشد:

NOC 94141 – قصابی‌های صنعتی و برش‌های گوشت، تهیه کنندگان مرغ و کارگران مرتبط.
NOC 95106 – کارگران در فرآوری غذا و نوشیدنی.
NOC 95107 – کارگران در فراوری ماهی و غذاهای دریایی.
NOC 65311 – تمیز کننده‌های تخصصی مواد غذایی.
NOC 94140 – اپراتورهای ماشین فراوری مواد غذایی و آشامیدنی.
NOC 85100 – کارگران مراقبت از دام؛
NOC 94142 – کارگران کارخانه‌های فرآوری ماهی و غذاهای دریایی.

برنامه آزمایشی مهاجرت دائم برای نیروی کار در بخش‌های هوش مصنوعی، فناوری‌های اطلاعات و جلوه‌های بصری
این برنامه آزمایشی مهاجرت دائمی با هدف جذب و حفظ فارغ التحصیلان کبک در زمینه هوش مصنوعی و همچنین استعدادهای بین المللی در صنعت فناوری در کبک یا افرادی که پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای کبک دارند، انجام می شود

این برنامه به دو بخش تقسیم می شود:

هوش مصنوعی (AI)
فناوری اطلاعات و جلوه های بصری (IT/VE)
هدف این برنامه انتخاب ۳۰۰ فارغ التحصیل و کارمند موقت کبک در بخش هوش مصنوعی و ۳۰۰ نیروی کار خارجی در بخش IT/VE است.

دوره پذیرش درخواست از ۲۳ نوامبر ۲۰۲۳ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۴ است.

الزامات عمومی برای هر دو زیربرنامه:

حداقل ۱۸ سال داشته باشید؛
قصد دارید در کبک مستقر شوید.
حداقل در سه ماه اول پس از ورود خود به کبک، تمکن مالی خود را نشان دهید.


زبان مورد نیاز برای هر دو زیربرنامه

هر دو زیربرنامه در این برنامه شامل پروفایل فرانسوی زبان و غیر فرانسوی زبان (Francization) است.

افرادی که تحت پروفایل فرانسوی زبان انتخاب می‌شوند نیازمند دانش زبان فرانسه سطح ۷ را در Échelle québécoise des niveaux de compétence en français des personnes imigrantes adultes (سازمان مقیاس سطح مهارت فرانسه برای مهاجران بزرگسال در کبک) هستند.
افرادی که تحت پروفایل غیر فرانسوی زبان انتخاب می‌شوند، به طور خودکار در یک برنامه رایگان و شخصی به نام “Accompagnement Québec” ثبت نام می‌شوند که برای تسهیل روند ادغام در جامعه کبک و حمایت از یادگیری زبان فرانسه طراحی شده است.


شرایط خاص برنامه هوش مصنوعی

مدرکی معادل مدرک لیسانس کبک داشته باشید و حداقل یک سال تجربه کاری تمام وقت در مشاغل سطح ۰، A، یا B طبق طبقه بندی ملی مشاغل طی پنج سال قبل از درخواست خود کسب کرده باشید. ؛ یا در سال گذشته قبل از ارسال درخواست، مدرکی معادل مدرک کارشناسی ارشد یا دکترای کبک دریافت کرده باشید و شغلی در کبک در بخش هوش مصنوعی داشته باشید. دستمزد ناخالص سالانه برای این شغل باید حداقل ۷۵۰۰۰ دلار باشد!


شرایط خاص برنامه فناوری اطلاعات و جلوه‌های بصری

فرد متقاضی دارای مدرک دیپلم معادل دیپلم کبک در کالج – آموزش فنی، یا مدرک لیسانس کبک باشد

داشتن یک شغل تمام وقت برای حداقل ۲ سال طی پنج سال گذشته؛ با دستمزد ساعتی؛ معادل متوسط دستمزد آن شغل که در وب سایت Emploi-Québec مشخص شده است.


مشاغل موردنظر این برنامه

سابقه کار یا شغل فعلی باید مطابق با یکی از مشاغل زیر تحت طبقه‌بندی ملی مشاغل (NOC) باشد:

NOC0213 – مدیر سیستم‌های کامپیوتر و اطلاعات
NOC2133 – مهندس برق و الکترونیک
NOC2171 – تحلیلگر و مشاور سیستم های اطلاعاتی
NOC2173 – مهندس و طراح نرم افزار
NOC 2174 – برنامه نویس کامپیوتر

NOC2241 – تکنسین مهندسی برق و الکترونیک
NOC2281 – تکنسین شبکه‌های کامپیوتری
NOC5131 – تهیه‌کننده، کارگردان، طراح رقص و مشاغل مرتبط
NOC 5225 – تکنسین ضبط صدا و تصویر
NOC5241 – طراح گرافیک و تصویرگر

۳. برنامه های مهاجرت تجاری کبک

تا اینجا با دو روش اصلی مهاجرت اقتصادی و برنامه‌های آزمایشی مهاجرت دائم کبک آشنا شدیم. اکنون به سراغ سومین روش مهاجرت به این استان، یعنی برنامه مهاجرت تجاری کبک می‌رویم.

این برنامه مهاجرتی برای کسانی کاربرد دارد که ثابت می‌کنند منابع لازم برای شروع تجارت خود در استان کبک را در اختیار دارند. این افراد می‌توانند به یکی از این سه روش اقدام کنند:

  • کارآفرینی
  • سرمایه‌گذاری
  • خوداشتغالی

برنامه کارآفرینی کبک یک برنامه مهاجرتی برای کارآفرینانی است که می‌توانند کسب‌وکارهای جدید/نوآورانه راه‌اندازی کنند یا کسب‌وکارهای موجود در استان را خریداری کنند. این برنامه در نوامبر ۲۰۲۳ بازنگری شد و قرار شد از ژانویه ۲۰۲۴ تغییراتی در آن اعمال شود.

کارآفرین به این صورت تعریف می‌شود: یک تبعه خارجی با حداقل ۱۸ سال سن که بخواهد برای راه اندازی کسب و کار در کبک مستقر شود. فرد مورد نظر باید یکی از پروژه های زیر را مدیریت کند:

یک شرکت نوآوری؛

راه اندازی کسب و کار؛ یا

خرید کسب و کار

این سه بخش زیرمجموعه های جدید برنامه کارآفرینی کبک را تشکیل می دهند. علاوه بر رعایت معیارهای هر زیرمجموعه، همه کارآفرینان باید شرایط عمومی زیر را نیز رعایت کنند:

داشتن دیپلمی که حداقل معادل مدرک دیپلم دبیرستان در کبک باشد.

دانش مهارت زبان فرانسه شفاهی (گوش دادن و صحبت کردن) سطح ۷ یا بالاتر

تعهدی را به مدت سه ماه از تاریخ دریافت اقامت دائم (PR) امضا کنید و تأیید کنید که نیازهای اعضای خانواده و فرزندان تحت تکفل خود را تأمین می کنید.

برنامه اول: شرکت های نوآور

برای واجد شرایط بودن برای این جریان، کارآفرینان باید کسب‌وکاری را شروع کنند که پروژه‌های نوآورانه انجام دهد، بیزنس پلن قوی داشته باشد و بتواند در کانادا شغل ایجاد کند.

فرد متقاضی باید قصد راه اندازی و توسعه یک کسب و کار نوآور را به تنهایی یا با دیگران داشته باشد، میتواند همراه حداکثر سه اتباع خارجی دیگر، درخواست را ارسال کند

قصد داشته باشد حداقل ۱۰٪ از ارزش کل کسب و کار مذکور را در همان بیزنس سرمایه گذاری کند.

برنامه دوم : راه اندازی کسب و کار

این برنامه برای افرادی طراحی شده است که قصد دارند یک کسب و کار جدید، هرچند نوآوری در آن دیده نشود را در کبک راه اندازی کنند.

برای واجد شرایط شدن به عنوان یک کسب و کار نوپا تحت این برنامه، متقاضیان باید معیارهای زیر را داشته باشند:

متقاضی باید حداقل ۲ سال تجربه مدیریت در ۵ سال گذشته قبل از تاریخ درخواست، داشته باشد. این تجربه مدیریتی را نمی توان در نقشی در یک بخش غیر واجد شرایط به دست آورد.

پلن های بیزنسی باید حداکثر برای دو سال برنامه ریزی شوند و متقاضیان قصد داشته باشند که حداقل ۲۵٪ از ارزش کل کسب و کار را در مسیر ارتقای بیزنس خرج کنند.

جریان ۳: خرید بیزنس

این برنامه برای کسانی است که می خواهند به دلیل شرکتی که در کبک خریداری کردند به این استان مهاجرت کنند

متقاضیان برای واجد شرایط شدن تحت این برنامه باید معیارهای زیر را داشته باشند:

دارایی خالص

دارایی خالص حداقل ۶۰۰۰۰۰ دلار داشته باشید. منشاء قانونی این دارایی ها باید ثابت شود.

قصد به دست آوردن یک تجارت

قصد خرید یک کسب و کار در حال فعالیت برای حداقل ۵ سال را داشته باشید

پرداخت هزینه های کسب

هزینه های لازم برای خرید یک کسب و کار حداقل ۳۰۰۰۰۰ دلار کانادا است.

اگر به دنبال مهاجرت به کبک هستید و می‌خواهید یک تجارت را شروع کنید یا بخرید، ممکن است واجد شرایط برنامه کارآفرینی باشید.

برنامه سرمایه گذار مهاجر کبک (QIIP) هم یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های سرمایه‌گذاری در جهان است. در این برنامه، شما فقط باید در دولت کبک سرمایه‌گذاری کنید و نیازی به مدیریت یک تجارت ندارید.

مروری بر QIIP
به کاندیداهای برنامه سرمایه گذار مهاجر کبک (QIIP) بر اساس شش فاکتور تحت شبکه انتخاب کلاس اقتصادی کبک، امتیاز اعطا می شود.

حداقل نمره قبولی ۴۰ امتیاز است!

نامزدهای برنامه سرمایه گذار مهاجر کبک بر اساس عواملی شامل سطح تحصیلات/زمینه های آموزشی، تجربه در مدیریت، سن، مهارت زبان (زبان فرانسوی یا انگلیسی)، اقامت و خانواده در کبک و توافقنامه سرمایه گذاری می شود. حداکثر امتیاز برای ۹۴ امتیاز است.

مزایای برنامه سرمایه گذار مهاجر کبک
سرمایه گذاری بدون ریسک: سرمایه گذاری ۱۲۰۰۰۰۰ دلار کانادا در دولت کبک تضمین شده است و پس از پنج سال به طور کامل بازگردانده می شود.

سرمایه گذاری غیرفعال: پس از انجام سرمایه گذاری به هیچ نقش مدیریتی نیاز نیست.

خانواده شامل درخواست: همه اعضای مستقیم خانواده داوطلب (همسر و فرزندان تحت تکفل) در درخواست گنجانده شده و دارای وضعیت مشابه با نامزد هستند.

مزایای وضعیت اقامت دائم: میتوانید از مزایای مشابهی که برای کانادایی ها ارائه می شود (مراقبت های بهداشتی همگانی، آموزش عمومی رایگان، دسترسی به دانشگاه های درجه یک و غیره) استفاده کنید.

اگر خوداشتغال حرفه‌ای یا تاجر هستید، هم می‌توانید از طریق برنامه خوداشتغالی، اقامت در کانادا را دریافت کنید.

۴. برنامه تجربه کبک (PEQ)

مهاجرت استانی به کبک

حال که با سه برنامه اصلی مهاجرتی استان کبک آشنا شدیم، به سراغ برنامه تجربه کبک، چهارمین برنامه مهاجرتی این استان می‌رویم. برای این‌که بتوانید از این روش سود ببرید، باید یک دوره کار قانونی یا تحصیلی در زمینه‌های مدیریتی، حرفه‌ای یا فنی را در استان کبک بگذرانید.

دو گروه می‌توانند از طریق برنامه تجربه کبک، اقدام به مهاجرت به کانادا کنند:

  • دانشجویان بین‌المللی
  • کارگران خارجی موقت

برنامه تجربه کبک برای دانشجویان بین المللی

دانشجویان بین‌المللی که در یکی از دانشگاه‌‎های استان کبک به‌صورت تمام‌وقت تحصیل کرده‌اند و یکی از مدارک دیپلم مطالعات حرفه‌ای، دیپلم مطالعات حرفه‌ای با گواهی تخصصی، دیپلم فنی کالج، کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا را دریافت کرده‌اند، شامل این برنامه مهاجرتی می‌شوند.

این دانشجویان باید این شرایط را هم داشته باشند:

  • سابقه کار تمام‌وقت پس از پایان تحصیل یا کارآموزی پاره‌وقت یا تمام‌وقت حین تحصیل
  • حداقل دو سال تحصیل تمام‌وقت به زبان فرانسوی
  • مدرک یک آزمون معتبر سنجش زبان فرانسوی

برنامه تجربه کبک برای کارگران موقت

گروه دومی که شامل برنامه تجربه کبک می‌شوند، کارگران موقتی هستند که یک کار تمام‌وقت دارند و در کبک زندگی کرده‌اند. این افراد باید دانش شفاهی فرانسوی متوسطی داشته باشند و در آزمون زبان فرانسوی شرکت کنند. تمکن مالی برای تامین هزینه‌های خود و همراهان به مدت سه ماه، دیگر شرط این روش مهاجرتی است.

۵. برنامه مهاجرتی آریما (Arrima Draw)

مهاجرت به استان کبک

برنامه مهاجرتی آریما، پنجمین روش مهاجرت به کبک است. این برنامه که وزارت مهاجرت استان کبک (MIDI) از سال ۲۰۱۸ اجرا می‌کند، به نیروی کار ماهر اختصاص دارد.

وزارت مهاجرت کبک از سیستم امتیازبندی Experssion Of Interest برای بررسی پرونده متقاضیان این روش استفاده می‌کند. در این سیستم، پارامترهای سن، تحصیلات، سابقه کار در کبک، سطح زبان فرانسوی، تحصیلات خارج از کبک، سطح زبان انگلیسی و سطح تحصیلات و زبان فرانسوی همسر متقاضی بررسی می‌شود.

در صورت تایید متقاضی توسط مدیران کبک، دولت فدرال، سوابق امنیتی و پزشکی او را بررسی و اقامت دائم را صادر می‌کند.

مهاجرت به کبک

در این مقاله شما را با پنج روش مهاجرت به کبک آشنا کردیم. کبک تنها استان کانادا است که مهاجرت به آن نیاز به آموختن زبان فرانسه دارد. اگر با این زبان آشنایی دارید و شرایط یکی از روش‌های مهاجرتی این استان را دارید، پیشنهاد می‌کنیم فرم ارزیابی را پر کنید و از مشاوره رایگان مهاجرت و کسب و کار ناولتی رد بهره‌مند شوید.

سوالات متداول:

چگونه به کبک مهاجرت کنم؟

راه‌های مختلفی برای مهاجرت به کبک وجود دارد، ازجمله راه‌های نیروی کار ماهر، حمایت مالی خانواده و ایجاد کسب و کار.

چگونه بفهمم می‌توانم به کبک مهاجرت کنم؟

برای اطلاع از این موضوع، معیارهای برنامه های مهاجرتی کبک را بررسی کنید. این معیارها عبارتند از:
·       مهارت های زبانی
·       سن
·       سابقه کار
·       سازگاری با استان کبک

برای مهاجرت دائمی به کبک چه‌کاری باید انجام دهم؟

برای اقامت دائم در کبک، ابتدا باید وزارت مهاجرت کبک، گواهی انتخاب کبک (CSQ) را صادر کند. پس از آن IRCC، ویزای اقامت دائم کانادا را صادر خواهد کرد.

چه مشاغلی در کبک موردتقاضا هستند؟

کبک، بالاترین سرعت سالخورده شدن جمعیت را در کانادا دارد، بنابراین نیازهای شغلی موجود در اقتصاد آن متنوع است. مشاغلی در زمینه‌های مختلف مانند فناوری اطلاعات و ارتباطات، بهداشت، حمل و نقل، امور مالی، خدمات حرفه‌ای، کشاورزی و آموزش در این استان موردتقاضا هستند.

هزینه مهاجرت به کبک چقدر است؟

مهاجرت، چه موقت و چه دائم، هزینه‌های قابل توجهی دارد. قبل از مهاجرت، هزینه‌های زندگی در کانادا و ظرفیت خود برای برطرف کردن آنها را به دقت ارزیابی کنید.
شما باید با دولت کانادا یک قرارداد خودکفایی ببندید تا به دولت اطمینان دهید می‌توانید هزینه‌های چند ماه اول زندگی خود در کبک را پرداخت کنید.

قدم اول مهاجرت به کانادا

یکی از مهمترین مراحل مهاجرت به کانادا انتخاب یک روش اصولی است. زمانی می‌شود یک انتخاب درست و اصولی داشت که اطلاعات کافی و صحیح در این‌باره داشته باشید. برای به دست آوردن اطلاعات اصولی و درست و صرفه‌جویی در زمان، هزینه و انرژی و به حداقل رساندن ریسک‌های مهاجرت می‌توانید از تیم مشاوره و توسعه کسب و کار ناولتی‌رد کمک بگیرید.

در این قسمت می‌توانید سوالات خود را مطرح نمایید. در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهیم بود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

آخرین اخبار