جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هزینه زندگی در عمان برای ایرانی ها در سال [۲۰۲۴]

زندگی در عمان، با توجه به موقعیت جغرافیایی، اقتصادی و اجتماعی خاص این کشور، می‌تواند تجربه‌ای متفاوت از زندگی در دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس باشد. از آنجایی‌که این روزها ارزش پول به اندازه چشم هر فرد است، باید حسابی درباره‌ی هزینه زندگی در عمان آگاه و محتاط باشید تا بعد از مهاجرت به‌خوبی آن را مدیریت کنید.

سبک زندگی افراد تأثیر زیادی بر هزینه‌های زندگی و درصد آن‌ها در مخارج ماهیانه دارد. برای مثال، اگر اهل تفریح باشید، طبیعی است که مخارج ماهیانه شما بیشتر خواهد شد. تمامی این عوامل مؤثر در هزینه‌ها شامل مواردی مانند محل زندگی، سبک زندگی و تعداد افراد خانواده است. شهر و محله‌ای که در آن زندگی می‌کنید، می‌تواند نقش بزرگی در تعیین هزینه‌های شما داشته باشد. همچنین، عادت‌ها و سلیقه‌های شما در زندگی نیز بر میزان هزینه‌ها تأثیر می‌گذارد. در نهایت، تعداد افراد خانواده نیز مهم است؛ به‌طورمعمول هزینه‌های افراد مجرد کمتر از افراد متاهل است. این موارد می‌توانند باعث کاهش یا افزایش هزینه‌های زندگی شما شوند.

پس همان‌طور که متوجه شدید، از اجاره خانه و هزینه‌های خوردوخوراک گرفته تا هزینه‌های پزشکی، حمل‌ونقل و تفریح، هر کدام به نوبه خود نقش مهمی در تعیین میزان هزینه‌های ماهیانه دارند. در این مقاله از ناولتی رد، به بررسی جزئیات هزینه‌های مختلف زندگی در عمان می‌پردازیم.

از اجاره تا خرید؛ چه میزان هزینه برای خانه‌دار شدن در عمان باید بپردازید؟

انتخاب محل اقامت یکی از مهم‌ترین مخارج زندگی در عمان است. در حال حاضر به دلیل قیمت‌های بالای ملک، اکثر مهاجران خانه اجاره می‌کنند.

اجاره‌ها معمولاً به‌صورت سالانه پرداخت می‌شود. هزینه اجاره بستگی به متراژ، موقعیت مکانی و امکانات خانه دارد. در جدول زیر می‌توانید متوسط هزینه اجاره مسکن در عمان را ببینید:

نوع آپارتمانقیمت متوسط (ریال عمان)بازه قیمتی (ریال عمان)
یک خوابه در مرکز شهر۲۱۱.۱۷۱۲۰.۰۰ – ۴۵۰.۰۰
یک خوابه خارج از مرکز شهر۱۳۷.۷۹۱۰۰.۰۰ – ۳۰۰.۰۰
سه خوابه در مرکز شهر۳۶۱.۵۴۲۰۰.۰۰ – ۶۵۰.۰۰
سه خوابه خارج از مرکز شهر۲۴۹.۵۸۱۵۰.۰۰ – ۴۹۰.۰۰

هزینه زندگی در عمان از شهری به شهر دیگر متفاوت است. شهر مسقط، پایتخت عمان و شهر سیب به‌عنوان گران‌ترین شهرهای عمان برای زندگی شناخته می‌شوند. در مقابل، شهرهای صلاله و نزوی به‌عنوان ارزان‌ترین و محبوب‌ترین مقاصد برای زندگی در عمان به شمار می‌روند.

جالب است بدانید که قبلاً مهاجران نمی‌توانستند در عمان ملک بخرند اما حالا این امکان برای افرادی که ترجیح می‌دهند خانه خود را خریداری کنند، فراهم شده است. قیمت خرید آپارتمان به‌صورت زیر است:

نوع آپارتمانقیمت متوسط هر متر مربع (ریال عمان)بازه قیمتی هر متر مربع (ریال عمان)
مرکز شهر۵۹۵.۳۶۴۰۰.۰۰ – ۸۴۰.۰۰
خارج از مرکز شهر۳۹۸.۹۴۲۷۰.۰۰ – ۶۰۰.۰۰

مسقط به عنوان پایتخت عمان، امکانات بیشتری برای کار و زندگی فراهم می‌کند که جذابیت بیشتری برای مهاجران، از جمله ایرانیان دارد.

هزینه‌های ماهانه قبوض

هزینه قبوض در عمان شامل برق، آب، گاز و اینترنت است که بسته به مصرف شخصی و متراژ خانه ممکن است بیشتر یا کمتر باشد.

موردقیمت متوسط (ریال عمان)بازه قیمتی (ریال عمان)
قبوض پایه (برق، گرمایش، سرمایش، آب، زباله) برای آپارتمان ۸۵ متری۳۸.۸۰۳۰.۰۰ – ۶۰.۰۰
تلفن همراه ماهانه با تماس و اینترنت ۱۰ گیگابایت یا بیشتر۱۵.۲۶۸.۰۰ – ۲۵.۰۰
اینترنت (۶۰ مگابیت بر ثانیه یا بیشتر، بدون محدودیت، کابل/ADSL)۲۸.۶۱۲۵.۰۰ – ۳۶.۰۰

هزینه‌های حمل‌ونقل در عمان چقدر است؟

هزینه زندگی در عمان شامل مخارج حمل‌ونقل نیز می‌شود. سیستم حمل‌ونقل در عمان عمدتاً شامل اتوبوس و تاکسی است. یکی از نکات جالب درباره عمان، ارزان بودن سوخت و خودرو است، به همین دلیل بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند از خودروی شخصی استفاده کنند.

بااین‌حال بعضی از  افراد به‌ویژه در ماه‌های ابتدایی، نمی‌توانند یا نمی‌خواهند که خودروی شخصی خود را خریداری کنند. در این شرایط بهترین گزینه استفاده از حمل‌ونقل عمومی است. اتوبوس‌ها پراستفاده‌ترین وسیله حمل‌ونقل عمومی به شمار می‌روند. تاکسی‌ها نیز گزینه دوم هستند و استفاده از تاکسی‌های اشتراکی می‌تواند به صرفه‌جویی در هزینه‌ها کمک کند. در جدول زیر هزینه‌های مختلف مربوط به حمل‌ونقل را مشاهده می‌کنید:

موردقیمت متوسط (ریال عمان)بازه قیمتی (ریال عمان)
بلیط یک طرفه حمل‌ونقل عمومی۰.۵۰۰.۳۰ – ۰.۸۰
کارت ماهانه حمل‌ونقل عمومی۲۲.۲۵۲۰.۰۰ – ۲۵.۰۰
کرایه تاکسی (ابتدای مسیر)۱.۵۰۱.۰۰ – ۱.۸۰
کرایه تاکسی (هر کیلومتر)۰.۳۰۰.۲۰ – ۰.۶۰
کرایه تاکسی (هر ساعت انتظار)۴.۰۰۴.۰۰ – ۵.۰۰
بنزین (هر لیتر)۰.۲۴۰.۲۲ – ۰.۲۵
خودرو فولکس واگن گلف ۱.۴ ۹۰ کیلووات ترندلاین (معادل آن، نو)۸,۶۹۰.۰۰۷,۰۰۰.۰۰ – ۱۱,۰۰۰.۰۰
خودرو تویوتا کرولا سدان ۱.۶ لیتر ۹۷ کیلووات کامفورت (معادل آن، نو)۸,۰۳۰.۰۰۷,۵۵۰.۰۰ – ۹,۰۰۰.۰۰

طعم و قیمت؛ نگاهی به هزینه غذا و خوردوخوراک در عمان

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هزینه زندگی در عمان مربوط به خوردوخوراک است. هزینه‌های مربوط به غذا در عمان بسته به تعداد افراد خانواده، سطح درآمد و سبک زندگی متفاوت است. البته در نگاه اول برای مهاجران اروپایی، این هزینه‌ها معمولاً مقرون‌به‌صرفه است، اما ممکن است برای مهاجران ایرانی کمی گران‌تر به نظر برسد. در جدول زیر می‌توانید متوسط قیمت مواد غذایی پرمصرف را مشاهده کنید:

کالا یا خدمتواحدقیمت به ریال عمان
سینه مرغ بدون استخوان (۵۰۰ گرم)کیلوگرم۱.۶۰۲
شیر کامل (۱ لیتر)لیتر۱.۰۲۵
تخم مرغ بزرگ (۱۲ عدد)بسته۱.۰۰۰
گوجه فرنگی (۱ کیلوگرم)کیلوگرم۲.۰۰۰
پنیر محلی (۵۰۰ گرم)کیلوگرم۰.۹۰۰
سیب (۱ کیلوگرم)کیلوگرم۱.۱۰۰
سیب زمینی (۱ کیلوگرم)کیلوگرم۲.۰۰۰
آبجو داخلی (۵۰۰ میلی لیتر)قوطی۱.۰۰۰
شراب قرمز معمولی (یک بطری)بطری۳.۵۵۱
کوکاکولا (۲ لیتر)بطری۱.۰۰۰
نان برای ۲ نفر، یک روزبسته۱.۰۰۰

جدول هزینه رستوران‌ها

هزینه میل کردن وعده‌های غذایی در رستوران‌ها و کافه‌های عمان بستگی به نوع غذا و مکان دارد. اگر عادت به خوردن غذا در خارج از خانه نداشته باشید، هزینه‌های مربوط به کافه و رستوران تنها بخش کوچکی از بودجه‌ی هزینه‌ زندگی در عمان را تشکیل می‌دهند. جزئیات این هزینه‌ها در جدول زیر آمده است:

کالا یا خدمتقیمت متوسط (ریال عمان)بازه قیمتی (ریال عمان)
وعده غذایی در رستوران ارزان قیمت۲.۰۰۱.۰۰ – ۵.۰۰
وعده غذایی برای دو نفر در رستوران متوسط (سه دوره)۱۰.۰۰۸.۰۰ – ۲۵.۰۰
وعده غذایی فست فود (مشابه مک دونالد)۳.۰۰۲.۵۰ – ۴.۰۰
آبجو داخلی (۰.۵ لیتر فنجان)۴.۰۰۲.۰۰ – ۶.۰۰
آبجو وارداتی (۰.۳۳ لیتر بطری)۴.۰۰۳.۰۰ – ۶.۰۰
کاپوچینو (معمولی)۱.۸۸۱.۰۰ – ۳.۰۰
کوکاکولا/پپسی (۰.۳۳ لیتر بطری)۰.۳۰۰.۲۵ – ۰.۶۵
آب (۰.۳۳ لیتر بطری)۰.۱۱۰.۱۰ –

هزینه‌های ورزش و تفریح

هزینه‌های تفریح و سرگرمی در عمان نیز بخشی از مخارج زندگی را تشکیل می‌دهد. این هزینه‌ها شامل بازدید از اماکن تفریحی، رفتن به سینما، عضویت در باشگاه‌های ورزشی و استفاده از امکانات ورزشی است.

موردقیمت متوسط (ریال عمان)بازه قیمتی (ریال عمان)
عضویت ماهانه باشگاه ورزشی برای یک بزرگسال۱۷.۵۸۷.۰۸ – ۳۳.۰۰
اجاره زمین تنیس (یک ساعت در آخر هفته)۱۱.۰۹۵.۰۰ – ۱۵.۰۰
سینما، فیلم بین‌المللی، یک صندلی۳.۵۰۳.۰۰ – ۵.۰۰

اگر یادتان باشد ابتدای مطلب اشاره کردیم که زندگی در عمان، با توجه به موقعیت جغرافیایی، اقتصادی و اجتماعی منحصر به فرد این کشور، می‌تواند نسبت به سایر کشورهای حوزه خلیج فارس متفاوت باشد. مثلا مقایسه زندگی در امارات و عمان نشان می‌دهد که هزینه‌های زندگی در امارات، به ویژه در شهرهای دبی و ابوظبی، بالاتر از عمان است.

هزینه‌های مراقبت از کودک در عمان چقدر است؟

به‌طورکلی، هزینه‌های مراقبت از کودک می‌تواند بخشی قابل توجه از بودجه ماهیانه خانواده‌ها را تشکیل دهد. این هزینه‌ها شامل مهدکودک‌ها، مدارس و فعالیت‌های آموزشی و تفریحی است.

موردقیمت متوسط (ریال عمان)بازه قیمتی (ریال عمان)
مهد کودک (پیش دبستانی)، تمام وقت، خصوصی، ماهانه برای یک کودک۷۳.۹۳۵۰.۰۰ – ۱۲۰.۰۰
مدرسه ابتدایی بین المللی، سالانه برای یک کودک۲,۸۲۵.۹۱۱,۴۴۰.۰۰ – ۵,۰۰۰.۰۰

مد و سبک زندگی؛ چقدر باید برای پوشاک و کفش در عمان هزینه کنید؟

هزینه پوشاک در عمان نسبت به درآمد مردم عموماً مناسب است. بااین‌حال، خرید از فروشگاه‌های برند می‌تواند هزینه‌بر باشد. البته اگر به دنبال پوشاک با قیمت مناسب‌تر هستید، سری به بازارهای محلی عمان بزنید. در جدول زیر می‌توانید متوسط قیمت برخی از لباس‌های روزمره و ضروری در فروشگاه‌های شهرهای مهم عمان را مشاهده کنید:

کالاقیمت متوسط (ریال عمان)بازه قیمتی (ریال عمان)
یک جین شلوار جین (لیوایز ۵۰۱ یا مشابه)۱۶.۷۵۸.۰۰ – ۳۰.۰۰
یک لباس تابستانی از فروشگاه زنجیره‌ای (زارا، اچ اند ام، …)۱۴.۷۲۶.۰۰ – ۲۰.۰۰
یک جفت کفش ورزشی نایک (میان رده)۲۸.۷۵۱۵.۰۰ – ۴۰.۰۰
یک جفت کفش چرمی مردانه اداری۲۸.۶۵۱۵.۰۰ – ۵۰.۰۰

 هزینه درمان و مراقبت شخصی

از قدیم گفته‌اند سلامتی بهترین ثروت است. درنتیجه باید حسابی مراقب خود باشید.البته با توجه به هزینه‌های بالای خدمات پزشکی و درمانی در عمان، توصیه می‌شود بلافاصله پس از ورود به این کشور برای دریافت بیمه سلامت اقدام کنید. اگر نمی‌دانید چطور این مراحل را پیش ببرید یا درباره‌ی دیگر شرایط زندگی در عمان سوالی دارید، می‌توانید روی کمک مشاوران باتجربه‌ی ما حساب باز کنید و از طریق واتساپ ناولتی رد با ما در ارتباط باشید. فراموش نکنید که اگر شرکت یا سازمان محل کار شما بیمه سلامت ارائه نمی‌دهد، بهتر است خودتان بیمه سلامت خصوصی در عمان را تهیه کنید. این کار باعث می‌شود تا در مواجهه با هزینه‌های پزشکی و درمانی، نگرانی کمتری داشته باشید. هزینه ویزیت دکتر و خرید داروهای ضروری و مراقبت‌های شخصی در عمان در جدول زیر آمده است:

کالا یا خدمتواحدقیمت به ریال عمان
داروهای سرماخوردگی برای ۶ روز (تایلنول، فرنادول، کولدرکس یا برندهای مشابه)بسته۱.۰۰۰
یک جعبه آنتی بیوتیک (۱۲ دوز)جعبه۵.۰۰۰
ویزیت کوتاه پزشک خصوصی (۱۵ دقیقه)ویزیت۲۵
یک بسته ۳۲ عدد تامپون (تامپکس، او بی و …)بسته۳.۰۰۰
دئودورانت رولی (۵۰ میلی لیتر)عدد۴.۲۷۷
شامپو بدن و مو دو در یک (۴۰۰ میلی لیتر)عدد۱.۵۰۰
۴ رول دستمال توالتبسته۱.۲۸۹
خمیر دندانعدد۲.۸۶۰
کوتاهی مو مردانه استاندارد در منطقه خارجی شهرمرتبه۴.۰۰۰

کیفیت زندگی و درآمد؛ دستمزد و تامین مالی در عمان

شرایط کار در عمان برای اکثر مشاغل مشابه است، اما میزان حقوق و درآمد به‌طور قابل‌توجهی تفاوت دارد؛ مثلا به‌دلیل وابستگی اصلی اقتصاد عمان به صنعت نفت، متخصصان حوزه نفت، گاز و پتروشیمی معمولاً درآمد بالایی دارند. علاوه بر این، با توجه به توسعه و پیشرفت مراکز درمانی و بهداشتی در عمان، مشاغل مربوط به حوزه سلامت و درمان نیز جزو پردرآمدترین مشاغل این کشور به شمار می‌آیند.

موردمقدار
میانگین حقوق ماهانه خالص (پس از کسر مالیات)۸۷۹.۱۱ ریال عمان
نرخ بهره وام مسکن به درصد (سالانه)، ثابت ۲۰ ساله۴.۶۵ درصد

درآمدهای مناسب در عمان باعث می‌شود که هزینه‌های زندگی برای بسیاری از افراد مقرون‌به‌صرفه باشد و با مدیریت صحیح، می‌توانند نیازهای خود را پوشش دهند.

تا اینجا متوجه شدید که هزینه‌های زندگی در عمان به‌طور قابل‌توجهی تحت تأثیر محل سکونت، نوع شغل و سبک زندگی فرد قرار دارد. شهرهای بزرگ‌تر و پرجمعیت مانند مسقط و سیب معمولاً هزینه‌های بالاتری دارند، درحالی‌که شهرهای کوچک‌تر مانند صلاله و نزوی هزینه‌های پایین‌تری ارائه می‌دهند. در این مقاله، با کمک از آمار منتشر شده در سایت numbeo درباره‌ی همه‌ی این موارد صحبت کردیم؛ توجه به تمامی این عوامل و کمک از یک مشاوره مهاجرت حرفه‌ای، به همراه برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت مالی مناسب می‌توانید به تسهیل تجربه زندگی در عمان و کاهش فشارهای اقتصادی کمک زیادی کند.

تیم کارشناسان ما در ناولتی رد آماده‌اند که شما را در مسیر مهاجرت به عمان راهنمایی کنند؛ برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، کافیست فرم مشاوره و ارزیابی ما را پر کنید تا مشاوران ما در زمانی که برایتان مناسب است با شما تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

سوالات متداول

کدام شهرهای عمان به عنوان گران‌ترین مکان‌ها برای زندگی شناخته می‌شوند؟

شهرهای مسقط و السیب به عنوان گران‌ترین شهرهای عمان برای زندگی شناخته می‌شوند.

جمعیت ایرانیان در عمان چقدر است و بیشتر در کدام شهر سکونت دارند؟

منابع غیر رسمی گزارش دادند که حدودا، بیش از ۹ هزار نفر ایرانی‌تبار در عمان زندگی می‌کنند که بیشتر آن‌ها در پایتخت، شهر مسقط، ساکن هستند.

چگونه هزینه‌های زندگی در عمان با سایر کشورهای خلیج فارس مقایسه می‌شود؟

زندگی در عمان به طور کلی ارزان‌تر از کشورهایی مانند امارات و قطر است، اگرچه میزان درآمد سرانه در عمان نیز کمی پایین‌تر است.

ارزان‌ترین شهرهای عمان برای زندگی کدام‌ها هستند؟

شهرهای صلاله و نزوی به عنوان ارزان‌ترین مکان‌ها برای زندگی در عمان شناخته می‌شوند.

آیا درآمدها در عمان توان پوشش هزینه‌های زندگی را دارند؟

بله، درآمدها در عمان به‌گونه‌ای است که معمولاً می‌توانید با درآمد یک ماه خود هزینه‌های زندگی برای یک ماه و نیم را پوشش دهید.

چرا هزینه‌های زندگی در عمان نسبت به امارات و قطر کمتر است؟

عوامل متعددی مانند قیمت‌های پایین‌تر خدمات و کالاها و همچنین درآمد، باعث می‌شود که هزینه‌های زندگی در عمان نسبت به امارات و قطر کمتر باشد.

قدم اول مهاجرت به کانادا

یکی از مهمترین مراحل مهاجرت به کانادا انتخاب یک روش اصولی است. زمانی می‌شود یک انتخاب درست و اصولی داشت که اطلاعات کافی و صحیح در این‌باره داشته باشید. برای به دست آوردن اطلاعات اصولی و درست و صرفه‌جویی در زمان، هزینه و انرژی و به حداقل رساندن ریسک‌های مهاجرت می‌توانید از تیم مشاوره و توسعه کسب و کار ناولتی‌رد کمک بگیرید.

در این قسمت می‌توانید سوالات خود را مطرح نمایید. در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهیم بود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

آخرین اخبار