جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ویزای اسپانسرشیپ کانادا + هرآنچه باید بدانید!

Family Sponsorship

ویزای اسپانسرشیپ کانادا، که عموما تحت عنوان برنامه حمایت از خانواده از آن یاد می‌شود، یک برنامه مهاجرتی است که به شهروندان کانادا و کسانی که اقامت دائم کانادا را اخذ کرده‌اند، اجازه می‌دهد تا از اعضای خانواده خود (که واجد برخی شرایط هستند) حمایت کنند تا آن‌ها هم اقامت دائم کانادا را دریافت کنند. هدف این برنامه گردآوری مجدد خانواده‌های مهاجرین و امکان زندگی مشترک آن‌ها در کانادا است.
در این مقاله جنبه‌های کلیدی برنامه حمایت از خانواده (family sponsorship) آورده شده است.

زمان تخمینی مطالعه: ۲۴ دقیقه

چه کسانی می‌توانند ویزای اسپانسرشیپ کانادا را دریافت کنند؟

افرادی که می توانید تحت عنوان اسپانسر از آن‌ها حمایت مالی کنید به این صورت هستند: همسران، شرکای زندگی، فرزندان تحت تکفل، سایر اقوام در شرایط استثنایی و همچنین والدین و پدربزرگ و مادربزرگ .

انواع اسپانسرشیپ

  • اسپانسرشیپ همسر: شهروندان کانادایی و مقیم دائم می‌توانند از همسران قانونی خود ( هرجنسیتی ) حمایت مالی کنند تا به عنوان مقیم دائم در کانادا زندگی کنند.
  • اسپانسرشیپ شریک جنسی: اگر درجات قابل توجهی از وابستگی بین شما و شریک جنسیتان وجود دارد و نه فقط یک رابطه فیزیکی بلکه یک رابطه متقابل وابسته به یکدیگر را دارید ( هر جنسیتی ) می‌توانید از اسپانسرشیپ استفاده کنید.
  • حمایت والدین و پدربزرگ و مادربزرگ: شهروندان کانادایی واجد شرایط و مقیم دائم می‌توانند از والدین و پدربزرگ و مادربزرگ خود حمایت مالی کنند تا اقامت دائم کانادا را اخذ کنند.
  • حمایت از کودکان وابسته: والدین در کانادا می‌توانند از فرزندان تحت تکفل خود (بیولوژیکی یا فرزندخوانده) حمایت مالی کنند تا دارای اقامت دائم شوند.
  • سایر اعضای خانواده: در برخی موارد استثنایی، افراد مقیم در کانادا ممکن است بتوانند از سایر اعضای خانواده واجد شرایط نیز حمایت کنند.
  • سوپر ویزا: سوپر ویزا یک ویزای موقت است که تحت شرایطی، امکان ورود والدین و پدربزرگ و مادربزرگتان را به خاک کانادا می‌دهد.

شرایط اسپانسر و حمایت شونده

برای حمایت از اعضای خانوادتان در ابتدا باید واجد برخی شرایط باشید که این شرایط به معنی داشتن چندین پارامتر خاص است. برای واجد شرایط بودن در زمینه درخواست ویزای اسپانسرشیپ برای اعضای خانواده، اسپانسر باید شهروند یا مقیم دائم کانادا باشد. اسپانسر همچنین باید شرایط مالی خاصی را برای نشان دادن توانایی خود در حمایت مالی از اعضای خانواده در طول دوره اولیه اقامت در کانادا داشته باشد.

در قدم اول، افراد باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشند و بتوانند نیاز‌های اساسی همسر، شریک زندگی و فرزندان خود را تأمین کنند. همچنین، باید اثبات کنند که نیازی به دریافت کمک‌های اجتماعی از طرف دولت ندارند.

در مورد افرادی که در کبک زندگی می‌کنند، نیازمندی‌های مالی متفاوت هستند و باید با استان کبک قرارداد امضا کنند. همچنین، برای اسپانسر شدن به عنوان حامی، شخص باید پایبند به تعهداتی مِن جمله ارائه حمایت مالی از خانواده خود باشد و در مدت زمانی که آن‌ها به عنوان ساکنان دائمی در کانادا زندگی می‌کنند، مسئولیت‌های خاصی را به عهده بگیرد.

شرایط اسپانسر و حمایت شونده

پس به طور خلاصه برای اسپانسر شدن در کانادا، باید شرایط زیر را دارا باشید:

۱. حداقل ۱۸ سال سن داشته باشید.
۲. شهروند کانادایی یا مقیم کانادا باشید.
۳. به مدت طولانی در کانادا زندگی کرده باشید یا قصد زندگی داشته باشید.
۴. قادر به اثبات عدم دریافت کمک اجتماعی هستید. (به جز معلولیت)
۵. بتوانید نیاز‌های اساسی خودتان و افراد تحت حمایتتان را تأمین کنید.

👈 اگر از همسر، شریک زندگی یا فرزند وابسته حمایت می‌کنید، معمولاً به پایبندی به شرایط حداقل درآمد لازم یا Minimum Necessary Income (MNI) نیازی نیست، مگر اینکه همسر یا کسی به سبب شما ویزای اسپانسرشیپ کانادا را دریافت کرده است، فرزند تحت تکفلی داشته باشد. در این موارد، به برآورده کردن MNI نیاز است که بر اساس قطعنامه سالانه حداقل درآمد کانادا (LICO) محاسبه می‌شود.

درآمد ضروری یا MNI چیست؟

به منظور واجد شرایط بودن برای اسپانسرشیپ، حامیان مالی باید حداقل سطحی از درآمد را برای حمایت از اعضای خانواده خود داشته باشند، به این خط فرضی که حداقل درآمد را مشخص می‌کند، حداقل درآمد لازم گفته می‌شود. اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا از “حداقل درآمد لازم” یا همان آستانه MNI برای ارزیابی توانایی اسپانسر برای حمایت مالی از اعضای خانواده خود استفاده می‌کند. متقاضیان ویزای اسپانسرشیپ تنها در صورتی واجد شرایط حمایت از اعضای خانواده خود خواهند بود که بتوانند شرایط MNI را بر اساس “جمعیت خانواده” خود رعایت کنند.


جمعیت خانواده چگونه محاسبه می‌شود؟

اندازه واحد خانواده بر اساس افرادی که در حال حاضر توسط اسپانسر در کانادا حمایت می‌شوند و کسانی که قصد حمایت مالی دارند تعیین می‌شود. برای محاسبه واحد خانواده، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • خودتان
  • همسر یا شریک زندگی شما
  • فرزندان شما
  • فرزندان تحت تکفل همسر یا شریک زندگی شما
  • هر شخص دیگری که قبلاً در گذشته حمایت مالی کرده‌اید و هنوز از نظر مالی مسئولیت آن را بر عهده دارید.
  • والدین و پدربزرگ و مادربزرگ‌هایی که می‌خواهید حمایت مالی کنید
  • شما همچنین باید فرزندان وابسته، همسر، شریک و همسران جدا شده را که با والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ شما به کانادا نمی‌آیند را نیز شامل کنید.

MNI برای والدین و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها حمایت مالی

برای حمایت والدین و پدربزرگ و مادربزرگ، اسپانسر در کانادا تنها در صورتی واجد شرایط خواهد بود که برای سه سال مالیات متوالی (به استثنای استان کبک) از حد MNI فراتر رود. این الزام تضمین می‌کند که حامیانی که والدین و پدربزرگ و مادربزرگ خود را به کانادا می‌آورند، برای مسئولیت مالی که اغلب با مراقبت از اعضای سالمند خانواده همراه است، آماده هستند.

حامیان مالی تحت حمایت والدین و پدربزرگ و مادربزرگ ۲۰۲۲ باید حداقل درآمد ضروری (MNI) را که در نمودار زیر مشخص شده است داشته باشند.

تعداد نفرات خانوادهMNI 2018MNI 2019MNI 2020
۲ نفر$۳۲,۲۷۰$۴۱,۰۰۷$۴۰,۳۷۹
۳ نفر$۳۹,۶۷۲$۵۰,۴۱۴$۴۹,۶۴۱
۴ نفر$۴۸,۱۶۷$۶۱,۲۰۹$۶۰,۲۷۱
۵ نفر$۵۴,۶۳۰$۶۹,۴۲۳$۶۸,۳۵۸
۶ نفر$۶۱,۶۱۳$۷۸,۲۹۶$۷۷,۰۹۵
۷ نفر$۶۸,۵۹۸$۸۷,۱۷۲$۸۵,۸۳۵
بیشتر از ۷ نفر ( به ازای هرنفر اضافه)$۶,۹۸۵$۸,۸۷۶$۸,۷۴۰
منبع داده‌های جدول: canada.ca

ارقام زیر نشان‌دهنده MNI برای افرادی است که در کانادا، خارج از استان کبک زندگی می‌کنند:

تعداد کل اعضای خانوادهدرآمد پایه سالانه مورد نیاز
۱$۲۴,۶۰۲
۲$۳۳,۲۰۹
۳$۴۱,۰۰۱
۴$۴۷,۱۵۶
۵$۵۲,۴۸۲
بیشتر از ۵ نفر (به ازای هر نفر اضافه )$۵,۳۲۶
منبع داده‌های جدول: canada.ca

ارقام زیر نشان‌دهنده MNI برای افرادی است که در کانادا، خارج از استان کبک زندگی می‌کنند:

تعداد کل اعضای خانوادهدرآمد پایه سالانه مورد نیاز
۱$۲۴,۶۰۲
۲$۳۳,۲۰۹
۳$۴۱,۰۰۱
۴$۴۷,۱۵۶
۵$۵۲,۴۸۲
بیشتر از ۵ نفر (به ازای هر نفر اضافه )$۵,۳۲۶
منبع داده‌های جدول: canada.ca

برای اطمینان از واجد شرایط بودن برای اسپانسری، می‌توانید از فرم ارزیابی مالی IMM 1283 استفاده کنید. اگر در کبک زندگی می‌کنید، شرایط ویژه‌ای نیز برای اسپانسری وجود دارد که باید درنظر گرفته شود

LICO یا Low Income Cut-Off یک مفهوم مرتبط با اندازه‌گیری حداقل درآمد است که در کانادا استفاده می‌شود. این معیار، حداقل درامد هر خانوار را برای تأمین نیاز‌های اساسی زندگی محاسبه می‌کند که عموما به‌صورت سالیانه و براساس جمعیت هر خانواده و محل زندگی (منطقه جغرافیایی) محاسبه می‌شود.

این مفهوم توسط اداره آمار کانادا (Statistics Canada) و دیگر مراکز تحقیقاتی و دولتی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا وضعیت اقتصادی افراد و خانوار‌ها را تحلیل کند و برنامه‌های مختلف رفاهی و کمک‌های مالی را شکل دهد.
جدول (LICO) برای مقاصد مهاجرتی نشان دهنده خط فقر در مناطق شهری کانادا با جمعیت نیم میلیون یا بیشتر است. کانادا هر سال جدول LICO را بر اساس نرخ تورم به روز می‌کند.

تعداد افراد جامعهتعداد اعضای خانواده۲۰۱۹۲۰۲۰۲۰۲۱
منطقه روستایی۱ نفر$۱۴,۳۲۵$۱۴,۴۳۱$۱۴,۹۱۵
۲ نفر$۱۷,۴۳۶$۱۷,۵۶۴$۱۸,۱۵۳
۳ نفر$۲۱,۷۱۱$۲۱,۸۷۱$۲۲,۶۰۵
۴ نفر$۲۷,۰۸۵$۲۷,۲۸۴$۲۸,۲۰۰
۵ نفر$۳۰,۸۴۳$۳۱,۰۷۰$۳۲,۱۱۳
۶ نفر$۳۴,۲۰۶$۳۴,۴۵۷$۳۵,۶۱۴
۷ نفر یا بیشتر$۳۷,۵۶۸$۳۷,۸۴۵$۳۹,۱۱۵
جمعیت زیر ۳۰,۰۰۰ نفر۱ نفر$۱۶,۳۹۴$۱۶,۵۱۵$۱۷,۰۷۰
۲ نفر$۱۹,۹۵۵$۲۰,۱۰۱$۲۰,۷۷۶
۳ نفر$۲۴,۸۴۶$۲۵,۰۲۹$۲۵,۸۶۹
۴ نفر$۳۰,۹۹۸$۳۱,۲۲۶$۳۲,۲۷۵
۵ نفر$۳۵,۲۹۸$۳۵,۵۵۸$۳۶,۷۵۲
۶ نفر$۳۹,۱۴۷$۳۹,۴۳۵$۴۰,۷۵۹
۷ نفر یا بیشتر$۴۲,۹۹۵$۴۳,۳۱۲$۴۴,۷۶۶
جمعیت بین ۳۰,۰۰۰ تا ۹۹,۹۹۹۱ نفر$۱۸,۲۸۹$۱۸,۴۲۳$۱۹,۰۴۲
۲ نفر$۲۲,۲۶۰$۲۲,۴۲۴$۲۳,۱۷۷
۳ نفر$۲۷,۷۱۸$۲۷,۹۲۲$۲۸,۸۵۹
۴ نفر$۳۴,۵۸۱$۳۴,۸۳۶$۳۶,۰۰۵
۵ نفر$۳۹,۳۷۸$۳۹,۶۶۸$۴۱,۰۰۰
۶ نفر$۴۳,۶۷۲$۴۳,۹۹۳$۴۵,۴۷۰
۷ نفر یا بیشتر$۴۷,۹۶۴$۴۸,۳۱۷$۴۹,۹۳۹
جمعیت بین ۱۰۰,۰۰۰ تا ۴۹۹,۰۰۰۱ نفر$۱۸,۵۲۰$۱۸,۶۵۶$۱۹,۲۸۳
۲ نفر$۲۲,۵۴۰$۲۲,۷۰۶$۲۳,۴۶۹
۳ نفر$۲۸,۰۶۸$۲۸,۲۷۴$۲۹,۲۲۴
۴ نفر$۳۵,۰۱۷$۳۵,۲۷۴$۳۶,۴۵۹
۵ نفر$۳۹,۸۷۴$۴۰,۱۶۷$۴۱,۵۱۶
۶ نفر$۴۴,۲۲۱$۴۴,۵۴۶$۴۶,۰۴۲
۷ نفر یا بیشتر$۴۸,۵۶۸$۴۸,۹۲۵$۵۰,۵۶۸
جمعیت بیشتر از ۵۰۰,۰۰۰۱ نفر$۲۱,۸۹۹$۲۲,۰۶۰$۲۲,۸۰۱
۲ نفر$۲۶,۶۵۳$۲۶,۸۴۹$۲۷,۷۵۰
۳ نفر$۳۳,۱۸۹$۳۳,۴۳۳$۳۴,۵۵۵
۴ نفر$۴۱,۴۰۶$۴۱,۷۱۰$۴۳,۱۱۰
۵ نفر$۴۷,۱۴۸$۴۷,۴۹۵$۴۹,۰۹۰
۶ نفر$۵۲,۲۸۹$۵۲,۶۷۳$۵۴,۴۴۲
۷ نفر یا بیشتر$۵۷,۴۲۹$۵۷,۸۵۲$۵۹,۷۹۴
منبع داده‌های جدول: canada.ca

شرایط دریافت ویزای اسپانسرشیپ در کبک

دولت کبک درخواست حمایت مالی را بررسی می‌کند و به شما می‌گوید که آیا واجد شرایط هستید یا خیر. دولت کبک ممکن است تصمیم بگیرد که شما واجد شرایط نیستید اگر:
۱. در گذشته مفاد یک قرارداد حمایت مالی را رعایت نکرده‌اید، زیرا شخصی که حمایت مالی کرده‌اید کمک‌های اجتماعی دریافت کرده است و شما به دولت کبک بازپرداخت نکرده‌اید.
۲. در طول پنج سال قبل از ارائه درخواست کفالت خود، نفقه فرزند را پرداخت نکرده‌اید، حتی با وجود اینکه دادگاه دستور داده باشد.
۳. سایر شرایط وضع شده توسط مقامات کبک یا الزامات قانونی فدرال را رعایت نکرده‌اید، به ویژه اگر کمک‌های اجتماعی دریافت کرده‌اید و بازپرداختی انجام ندادید.

در صورت تأیید شدن شما به عنوان حامی، دولت کبک به سازمان مهاجرت و پناهندگی کانادا (IRCC) اطلاع می‌دهد. لطفاً دقت داشته باشید که در برخی شرایط ممکن است نتوانید اسپانسر شوید، برای دریافت راهکار و کسب اطلاعات دقیق‌تر بهتر است، با مشاورین ما تماس بگیرید.

شرایط همسر

تحت Family Class می‌توانید از همسر، شریک زندگی یا فرزندان خود که در خارج از کانادا زندگی می‌کنند حمایت مالی کنید. همچنین، اگر می‌خواهید برای همسر یا شریک زندگی خود که در کانادا زندگی می‌کند، ویزای اسپانسرشیپ کانادا بگیرید، می‌توانید از Family Class یا Spouse/Common-Law Partner in Canada Class  استفاده کنید.

  • اگر از همسر، شریک زندگی یا شریک زناشویی خود حمایت مالی می‌کنید، بسته به شرایط زندگی شما و نقش‌ایشان در زندگی‌تان، باید به یکی از زیربخش‌های زیر تعلق بگیرید:
  • اگر ازدواجتان یک ازدواج مدنی معتبر است یا ازدواج قانونی شما در کانادا و یا خارج از کانادا به رسمیت شناخته شده است، می‌توانید شخص را به عنوان همسر خود اسپانسر کنید.
  • اگر ازدواجتان یک ازدواج مدنی معتبر است یا ازدواج قانونی شما در کانادا و یا خارج از کانادا به رسمیت شناخته شده است، می‌توانید شخص را به عنوان همسر خود اسپانسر کنید.
  • اگر حداقل ۱۲ ماه متوالی با شریک زندگی خود زندگی کرده‌اید یا با او زندگی مشترک داشته‌اید، می‌توانید از شریک زندگی مشترک خود (هر جنسیتی) حمایت مالی کنید.
  • اگر همسر یا شریک زندگی مشترکتان با شما در کانادا زندگی می‌کند و دارای وضعیت اقامت موقت معتبر است، می‌توانید تحت کلاس همسر یا شریک زندگی در کانادا درخواست دهید. در این مورد، اقامت دائمی برای فرد حمایت شده کاملاً مورد انتظار است.
ویزای اسپانسرشیپ

در نهایت، باید توجه داشته باشید که هر یک از این برنامه‌ها شرایط و الزامات خاص خود را دارند که برای موفقیت در حمایت مالی از اعضای خانواده‌تان، باید با دقت آن‌ها را مطالعه و دنبال کنید. همچنین، ممکن است به بررسی‌های سوابق، امنیتی و پزشکی برای افراد مشمول این برنامه‌ها، نیازباشد.

شرایط فرزند

شما می‌توانید از فرزندان تحت تکفل خود در خارج از کانادا حمایت مالی کنید. فرزندان تحت تکفل شامل فرزندان زیر ۲۲ سالی هستند که همسر یا پارتنر ندارند.


اگر شخصی که حمایت مالی می‌کنید فرزندی را از همسر قبلی خود، تحت حضانت دارد، درخواست اقامت دائم باید حاوی اطلاعات و جزئیات مربوط به این فرزند و همسرقبلی پارتنرتان نیز باشد.


در ضمن، برای ورود به کانادا، ممکن است لازم باشد شما و اعضای خانواده‌تان اطلاعات بیومتریک خود را ارائه دهید. این اطلاعات شامل اثر انگشت و عکس می‌شوند و … هستند.

شرایط والدین

طبق برنامه مهاجرتی چند ساله دولت کانادا، سالانه حدود ۲۵,۰۰۰ نفر از طریق PGP  (برنامه اسپانسرشیپ والدین) به عنوان مقیم دائم پذیرش می‌شوند.


اگر می‌خواهید برای والدین یا پدربزرگ و مادربزرگتان ویزای اسپانسرشیپ کانادا بگیرید. برای این کار، باید برخی از مراحل و شرایط را که برای اسپانسر شدن لازم است، رعایت کنید. این شرایط مشابه اسپانسر شدن برای همسر یا شریک زندگی هست. با این تفاوت که اسپانسر را متعهد می‌کند که برای مدت سه تا ۲۰ سال، بسته به سن و رابطه آن‌ها با حامی، از زمانی که آن‌ها مقیم دائم می‌شوند، از شخص یا افراد حمایت‌شونده، حمایت مالی کند.

مراحل درخواست ویزا اسپانسرشیپ کانادا

به طور خلاصه مراحل درخواست ویزای اسپانسرشیپ عبارتند از:

  1. دریافت دعوت‌نامه: ابتدا باید از اداره مهاجرت کانادا دعوت‌نامه‌ای برای ارائه حمایت مالی دریافت کنید. این دعوت‌نامه به شما می‌گوید که می‌توانید از کسانی که ذکر شده‌اند، حمایت مالی کنید.
  2. پر کردن فرم‌های آنلاین: برای هر یک از اعضای خانواده‌تان که می‌خواهید ویزای اسپانسرشیپ کانادا تهیه کنید، باید فرم‌های آنلاین مربوطه را پر کنید. این فرم‌ها شامل اطلاعات شخصی و اطلاعات مالی شما می‌شود.
  3. پرداخت هزینه: برای هر فرد که قصد حمایت مالی از او را دارید، باید هزینه‌های مربوط به پردازش درخواست را پرداخت کنید.
  4. ارسال مدارک: باید مدارک مورد نیاز برای اثبات اطلاعات مالی و هویت خود و اعضای خانواده را به همراه فرم‌های آنلاین ارسال کنید.
  5. بررسی و پردازش: پس از ارسال مدارک و فرم‌های آنلاین، درخواستتان توسط اداره مهاجرت کانادا بررسی و پردازش می‌شود.
  6. تصمیم‌گیری: در نهایت، تصمیم نهایی درباره اعطای حمایت مالی به اعضای خانواده‌تان توسط اداره مهاجرت کانادا اعلام می‌شود.

قدم به قدم مراحل اخذ ویزای اسپانسرشیپ

برای درخواست ویزای اسپانسرشیپ برای همسر، شریک زندگی یا فرزند خود به صورت آنلاین، مراحل زیر را دنبال کنید:
مرحله ۱: درخواست برای اسپانسر شدن
۱. اسپانسر (شما به عنوان فرد حامی) باید فرم‌های PDF را تکمیل کند.
۲. فرم‌ها باید به صورت الکترونیکی توسط متقاضی اصلی (شخصی که اسپانسر می‌شود) و شخصی که حمایت مالی می‌کنید (حمیات شونده) امضا شوند.
۳. فرم‌ها و مدارک مربوطه را در پروفایل خود آپلود کنید.

مرحله ۲: درخواست برای اقامت دائم
۱. وارد سایت پورتال درخواست آنلاین اقامت دائم شوید و یک حساب کاربری جدید ایجاد کنید.
۲. فرم‌های دیجیتال مورد نیاز شامل:

  • فرم درخواست عمومی برای کانادا (IMM 0008)
  • جدول A – سابقه (IMM 5669)
  • اطلاعات بیشتر خانواده (IMM 5406)
  • اطلاعات تکمیلی – سفرهای شما (IMM 5562)
  • مشخصات و عکس (برای هر فرد)

  • هر فرم را جداگانه پر کنید.


۳. اطلاعات و مدارک مربوط به شما و افرادی که حمایت مالی می‌کنید را پر کنید و به صورت آنلاین آپلود کنید.


👈 حتماً قبل از تکمیل فرم‌ها، راهنمای دستورالعمل‌ها را به دقت مطالعه کنید. همچنین مطمئن شوید که اسناد و مدارک را در درخواست خود آپلود کرده‌اید و همچنین تغییرات مربوط به شرایط خود را به مقامات ارائه داده‌اید تا درخواستتان به درستی پردازش شود. چراکه هزینه‌ای که برای پردازش اطلاعت می‌پردازید، قابل بازگشت نیست.


در صورت داشتن مشکلات فنی یا نیاز به کمک، می‌توانید از طریق تماس با مشاوران ما در ارتباط باشید.

"*" indicates required fields

مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای اسپانسرشیپ کانادا

در مرز ورود به کانادا، اعضای خانواده تحت حمایتتان باید مدارک زیر را به افسر خدمات مرزی نشان دهند:

  1. تأییدیه اقامت دائم: این سندی است که اداره مهاجرت به افرادی که درخواست اقامت دائمشان تأیید شده است، ارسال می‌کند.
  2. گذرنامه یا سند مسافرتی معتبر: برای هر یک از افرادی که با شما سفر می‌کنند، نیاز به گذرنامه معتبر دارند.
  3. ویزای اقامت دائم: ویزای اقامت دائمی که اداره مهاجرت برای آن‌ها صادر کرده است.
  4. گواهی انتخاب کبک: اگر قرار است اعضای خانواده در کبک زندگی کنند، باید گواهی انتخاب کبک را نیز به همراه داشته باشند.
  5. هر مدرک دیگری که اداره مهاجرت کانادا صادر و درخواست کرده باشد: در صورتی که اداره مهاجرت اسنادی دیگری را از افراد خواسته باشد، این مدارک را هم باید همراه داشته باشند.

هنگام عبور از مرز، افسر مرزی ممکن است از اعضای خانواده بخواهد اطلاعاتی را که در درخواست اقامت دائمشان آمده است، تأیید کنند. اعضای خانواده تحت حمایتتان باید تمام مواردی که به کانادا می‌آورند (شامل پول نقد، سهام، اوراق قرضه، حواله، چک‌ها و… ) را به افسر اطلاع دهند.


در صورتی که افسر مرزی متقاعد شود که شرایط لازم برای ورود به کانادا را دارند، به اعضای خانواده اجازه ورود به عنوان مقیم دائم کانادا را خواهد داد و فرآیند ارسال کارت اقامت دائم آن‌ها آغاز می‌شود. برای عبور از مرز، اعضای خانواده باید لیستی از تمام کالا‌ها و اقلامی که می‌آورند را به همراه داشته باشند. همچنین، لازم است اسناد مهم خود را به انگلیسی یا فرانسوی ترجمه کنند تا افسر مرزی متوجه اسناد شود.

گذرنامه برای اعضای خانواده

شخصی که اسپانسر آن هستید و اعضای خانواده همراهش، باید پاسپورت یا مدارک مسافرتی معتبر هنگام ورود داشته باشند. هر مدرکی که در شرف انقضا است باید تمدید شود. شخص مورد حمایت باید کپی گذرنامه را به دفتر رسیدگی به درخواست‌ها ارسال کند.

اگر پاسپورت شخصی که اسپانسر آن هستید یا اعضای خانواده همراه او (در صورت وجود) تمدید یا تعویض شود در حالی که درخواست آن‌ها در حال انجام است، باید در اسرع وقت به وزارت خانه اطلاع دهید تا خللی در روند، ایجاد نشود.

برای مهاجرت به کانادا نمی‌توانید از پاسپورت‌های دیپلماتیک، رسمی، خدماتی یا امور عمومی استفاده کنید. شخصی که اسپانسر می‌شود باید یک پاسپورت معمولی یا خصوصی معتبر هنگام ورود داشته باشد.

گذرنامه برای اعضای خانواده

هزینه‌های موردانتظار

از آنجا که اطلاعات و مراحل ممکن است با تغییرات قانونی جدید تغییر کنند، توصیه می‌شود همیشه به سایت ما، ناولتی رد مراجعه کرده و از اخبار به روز مهاجرت و هزینه‌های وابسته به آن مطلع شوید.

در این بخش، به هزینه‌های مربوط به درخواست ویزای اسپانسرشیپ و اقامت دائم در کبک پرداخته می‌شود. هزینه‌ها می‌توانند متفاوت بوده و بسته به موارد مختلف از جمله تعداد اعضای خانواده، نوع درخواست و شرایط فردی متقاضی متفاوت باشند. اگر درخواست خود را آنلاین انجام می‌دهید، باید هزینه‌های مربوطه را نیز به صورت آنلاین پرداخت کنید.
برخی از هزینه‌ها عبارتند از:

  1. هزینه‌های پردازش اطلاعاتتان، افرادی که حمایت مالی می‌کنید و وابستگان آن‌ها.
  2. هزینه اقامت دائم که مرتبط با درخواست اقامت دائم شماست.
  3. هزینه‌های بیومتریک که مربوط به جمع‌آوری اثر انگشت، عکس و…. است.

هزینه‌های اسپانسری خویشاوندان

شرایطهزینه (دلار)
اسپانسر خویشاوند بالای ۲۲ سال$۱۰۸۰
اسپانسر خویشاوند یتیم ( خویشاوندی که به سرپرستی گرفته می‌شود، فرزندخوانده شما)$۱۵۵ به ازای هر فرزند
اسپانسر خویشاوند زیر ۲۲ سال( فرزند شما نیست!)$۶۶۵
شریک زندگی خویشاوند$۱۰۸۵
منبع داده‌های جدول: canada.ca

هزینه‌های اسپانسری همسر

شرایطهزینه (دلار)
اسپانسر همسر یا شریک زندگی$۱۰۸۰
اسپانسر فرزند ( چه فرزند شما باشد چه فرزند شریک زندگیتان)$۱۵۵ به ازای هر فرزند
اسپانسر فرزند وابسته* (چه فرزند شما باشد چه فرزند شریک زندگیتان)$۱۵۰ به ازای هر فرزند
منبع داده‌های جدول: canada.ca

هزینه اسپانسری والدین

شرایطهزینه (دلار)
اسپانسر والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ$۱۰۸۰
شریک زندگی والدین یا پدربزرگ یا مادربزرگ ( خویشاوند شما به حساب نمی‌آید.)$۱۰۸۰
فرزند تحت تکلف والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ$۱۵۵ به ازای هر فرزند
فرزند وابسته* تحت تکلف والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ$۱۵۰ به ازای هر فرزند
منبع داده‌های جدول: canada.ca
*فرزند وابسته: فرزند زیر ۱۸ سال که تحصیل و گذران زندگی‌اش به والدین وابسته است.

مدت زمان پروسه اخذ ویزا

مدت زمان گرفتن ویزای اسپانسرشیپ کانادا بسته به مدارکی که ارائه می‌دهید، برنامه‌ای که انتخاب می‌کنید و…. متفاوت است. در اینجا زمان هر پروسه به طور تخمینی آورده‌شده تا دید کلی در مورد زمان روند درخواست ویزای اسپانسرشیپ به شما بدهد.

مدت زمان پروسه اسپانسرشیپ همسر

محل اقامت همسرمحل اقامت شمازمان پروسه
داخل کاناداخارج از کبک۲۶ ماه
داخل کاناداداخل کبک۲۶ ماه
خارج از کاناداخارج از کبک۱۴ ماه
خارج از کاناداداخل کبک۲۴ ماه
منبع داده‌های جدول: canada.ca

مدت زمان پروسه اسپانسرشیپ والدین

محل اقامت شمازمان پروسه
خارج از کبک۲۳ ماه
داخل کبک۴۵ ماه
منبع داده‌های جدول: canada.ca

نکته: زمان پروسه دریافت ویزای اسپانسرشیپ فرزندان و خویشاوندان به شرایط شما، مدارکی که ارائه کردید و کشوری که در آن زندگی می‌کنند، بستگی دارد.

نکته: پس از صدور مجوز، اگر همسر یا کیس مورد حمایتتان در زمان مقرر وارد کانادا نشده باشد، باید مجدداً برای مهاجرت به کانادا اقدام کند. اسپانسر آن‌ها باید یک درخواست حمایت مالی جدید ارائه کند و هزینه‌های پردازش جدید را بپردازد.

لطفاً توجه داشته باشید که مهاجرت به کانادا ممکن است مدت زمان طولانی‌تری نسبت به فرآیند معمول مهاجرت داشته باشد، بنابراین باید صبور باشید و به مراحل مختلف این فرآیند توجه کنید. همچنین، داشتن تمامی مدارک و اطلاعات مورد نیاز برای ارائه آن‌ها به اداره مهاجرت کانادا بسیار مهم است تا فرآیند به درستی و به سرعت پیش برود.

کار و تحصیل همسر در کانادا

در صورتی که همسر یا شریک زندگیتان قبلاً مجوز کار یا تحصیل داشته باشد، می‌تواند تا زمانی که مجوز معتبر است، به کار یا تحصیل ادامه دهد. لطفاً توجه داشته باشید که کار یا تحصیل بدون مجوز از سوی IRCC غیرقانونی است.

👈 در صورتی که همسر یا شریک زندگی شما مجوزی برای تحصیل یا کار نداشته باشد نیز می‌تواند به واسطه شما در کانادا کار یا تحصیل کند.

مشکلات و چالش‌های پیش رو

افرادی که محکومیت‌های کیفری دارند، عموماً اجازه ورود به کانادا را ندارند. در کانادا، افرادی که محکومیت کیفری دارند، ممکن است در برخی موارد از ورود یا اقامت در این کشور محروم شوند. برای حل این مسأله، اگر شخص می‌خواهد در کانادا زندگی کند یا اقامت دائمی بگیرد، باید از هیئت آزادی مشروط کانادا (PBC)، تعلیق سابقه کیفری خود را درخواست کند.


اگر فرد دو یا چند محکومیت کوچک در کانادا داشته باشد، ممکن است دیگر غیرقابل پذیرش باشد مگر اینکه از طریق درخواست تعلیق، سابقه کیفری خود را از بین ببرد. این موارد به صورت دقیق‌تر عبارتند از:

  1. حداقل پنج سال از پایان دوره محکومیت آن‌ها گذشته باشد.
  2. آن‌ها هیچ محکومیت دیگری نداشته باشند.
اسپانسرشیپ کانادا

سوپر ویزا

حامیان بالقوه ممکن است نتوانند برنامه اسپانسرشیپ والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ خود را به مرحله انجام برسانند. این موقعیت ممکن است به دو دلیل اتفاق افتاده باشد یا اداره مهاجرت درخواست آن‌ها را رد کرده و یا آن‌ها می‌خواهند والدین خود را زودتر به کانادا بیاورند.

در این وهله، خوشبختانه راه دیگری هم وجود دارد، IRCC به والدین، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های شهروندان کانادایی و مقیم دائم کانادا اجازه می‌دهد تا تحت برنامه Super Visa از اقامت طولانی از کانادا لذت ببرند. با سوپر ویزا، فرد می‌تواند پس از ورود اولیه به کانادا تا دو سال در کانادا بماند. خود ویزا نیز تا ۱۰ سال اعتبار دارد، بنابراین دارندگان می‌توانند تا زمانی که ویزا معتبر است به کانادا بازگردند.

سوپر ویزا یک برنامه اقامت دائم نیست. متقاضیان باید بیمه پزشکی خصوصی دریافت کنند و حق کار در کانادا نیز ندارند(مگر از طریق مجوز‌های دیگر.. ).

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که هر تصمیم و عملکرد مهاجرتی به موقعیت‌ها و شرایط ویژه افراد و مسائل مرتبط با آن‌ها بستگی دارد. برای اطلاعات دقیق‌تر و مشاوره حرفه‌ای‌تر در زمینه مهاجرت به کانادا، فرم ارزیابی درج شده در سایت را تکمیل کنید تا مشاوران ما در این زمینه کمکتان کنند.

فایل صوتی دکتر امید رضایی – راهنمای ویزای حمایت از خانواده

سوالات پر تکرار

آیا می‌توانم فقط اسپانسر یکی از والدین بشوم؟

بله، شما مشخصات پدر یا مادر در قید حیات خود را ارائه می‌دهید و برای اسپانسرشیپ یکی از والدین درخواست ثبت می‌کنید.

انواع روابط مورد قبول در ویزای اسپانسرشیپ همسر کدامند؟

اداره مهاجرت کانادا سه شکل از رابطه را در برنامه اسپانسرشیپ همسر واجد شرایط می داند:

  • همسر یا Spouse
  • رابطه قانونی مشترک (Common-law Relationships) و (Conjugal Relationship)

آیا همسر، شریک زندگی و فرزندان تحت تکفل من می‌توانند در کانادا کار کنند؟

بله تحت ویزای اسپانسرشیپ که به واسط شما گرفتند، می‌توانند در کانادا کار کنند.

آیا همسر یا شریک زندگی من می‌تواند در کانادا تحصیل کند؟

بله تحت ویزای اسپانسرشیپ که به واسط شما گرفتند، می‌توانند در کانادا تحصیل کنند.

مدت اعتبار ویزای اقامت دائم چقدر است؟

مدت ویزای اقامت دائمی که همسرتان دریافت می‌کند از مدت ویزای اقامت دائم شما بیشتر نیست. اگر مدارکی که به اعتبار ویزا مرتبط هستند، مانند گذرنامه‌ها، نتایج پزشکی و نتایج پذیرش، در دوره اعتبار ویزا منقضی می‌شوند، باید آن‌ها را تمدید یا جایگزین کنید.

آیا می توانم در برنامه پذیرش والدین شریک داشته باشم؟

بله شما می توانید با همسر خود در این برنامه شریک شوید، شریک شما باید مدارک مالیاتی خود را طی ۳ سال گذشته قبل از تاریخ درخواست اسپانسری ارائه کند.

 همچنین باید شرایط دیگر را نیز داشته باشد و به دوره تعهد ۲۰ ساله حمایت مالی پایبند باشد.

در صورتی که والدین من مشکلات جدی پزشکی داشته باشند آیا باز هم امکان اسپانسر شدنم وجود دارد؟

دولت کانادا این امکان را دارد که به دلایل پزشکی زیر مانع ورود والدین شما به کانادا شود:

  • بیماری آن ها باعث تهدید سلامت عمومی جامعه باشد.
  • برای امنیت عمومی جامعه خطرناک باشند.
  • تقاضای بیش از حد برای خدمات درمانی و اجتماعی ایجاد کنند.

در صورت رد شدن درخواست حمایت مالی یا اسپانسر شدن چه کار باید کرد؟

 اگر درخواست شما برای حمایت رد شد، می توانید ظرف ۳۰ روز پس از رد پرونده به بخش داوری مهاجرت (IAD) شکایت کنید.

اگر از بیمه اشتغال یا از برنامه کمک هزینه اضطراری دولت کانادا استفاده کرده باشم آیا باز هم می توانم اسپانسر والدین خود شوم؟

بله بیمه اشتغال و کمک هزینه اضطراری دولت کانادا جزء کمک های اجتماعی مشخص شده توسط اداره مهاجرت کانادا نمی باشند و شما می توانید با وجود دریافت این دو کمک هزینه، اسپانسر والدین خود باشید.

قدم اول مهاجرت به کانادا

یکی از مهمترین مراحل مهاجرت به کانادا انتخاب یک روش اصولی است. زمانی می‌شود یک انتخاب درست و اصولی داشت که اطلاعات کافی و صحیح در این‌باره داشته باشید. برای به دست آوردن اطلاعات اصولی و درست و صرفه‌جویی در زمان، هزینه و انرژی و به حداقل رساندن ریسک‌های مهاجرت می‌توانید از تیم مشاوره و توسعه کسب و کار ناولتی‌رد کمک بگیرید.

5 پاسخ

    1. سلام وقت بخیر. اگر از طرف سازمان ملل به عنوان پناهنده مدرک گرفتند، بله می توانید.

    1. سلام فریبا عزیز
      جدا از تمکن مالی که باید ارائه بدید و در مقاله هم به اون اشاره شده، ۱۰۸۰ دلار هزینه پردازش روند اسپانسرشیپ رو هم باید بپردازید.

در این قسمت می‌توانید سوالات خود را مطرح نمایید. در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهیم بود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

آخرین اخبار