جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

CLB چیست؟ تبدیل IELTS, CELPIP, TEF به CLB

CLB مخفف عبارت Canadian Language Benchmarks و به معنای معیارهای زبان کانادایی است. این معیارها توسط مرکزی به همین نام تدوین و ارائه شده‌اند و در اختیار دولت کانادا، اداره مهاجرت کانادا و مراکز مرتبط دیگر قرار گرفته‌اند، تا مقیاسی باشد برای سنجش و اندازه گیری توانایی مهاجران در برقراری ارتباط با زبان انگلیسی و فرانسوی به عنوان زبان دوم و مورد قبول کشور کانادا.

CLB یک معیار سنجش زبان است و آزمون مستقل نیست. افرادی که قصد دارند برای کار و تحصیل به کانادا بروند باید بتوانند نمره بیش از پنج دریافت کنند تا مبتدی شناخته نشوند و اجازه کار و تحصیل در کشور کانادا از آن‌ها گرفته نشود.

زمان تخمینی مطالعه: ۹ دقیقه

CLB چیست؟

معیارهای زبان کانادایی در واقع مهارت مهاجران بزرگسال را در چهار بخش گوش دادن، صحبت کردن، نوشتن و خواندن بررسی می‌کند و مشخص کننده سطح زبان و آمادگی آن‌ها برای ورود به جامعه کانادایی است. CLB برای هرکدام از مدارک IELTS، CELPIP و… که افراد برای مهاجرت به کانادا دریافت کرده‌اند، سطح معادلی در نظر می‌گیرد و با توجه به آن، مهارت زبان دوم مهاجران را رتبه‌بندی می‌کند.

معیارهای زبان کانادایی (CLB)، ۱۲ نمره در ۳ سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته است. ۱۲ نمره آن به سه سطح، یک تا چهار، پنج تا هشت و نه تا دوازده تقسیم می‌شود.

زبان های مرسوم در کشور کانادا

 در کانادا دو زبان انگلیسی و فرانسوی مرسوم است و برای آن ها آزمون های آیلتس و CELPIP، TEF Canada، TCF Canada، که در سراسر جهان برگزار می‌شود مورد قبول است.

همانطور که قبلا اشاره کردیم CLB یک آزمون مستقل زبان نیست اما معیاری است برای سنجش سطح زبان دوم کسانی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند.

CLB وظیفه دارد تا مهارت‌های زبان آموز را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد و متناسب با معیارهای خود به آن نمره دهد. در جداول زیر می‌توانید معادل هر یک از آزمون‌های بالا را ببینید و آن‌ها را بررسی کنید.

نمره آزمون CELPIP با معیارهای CLB کانادا

CELPIP، مخفف “Canadian English Language Proficiency Index Program” است و یکی از آزمون‌های تعیین مهارت زبان انگلیسی برای مهاجرت به کانادا است. این آزمون توسط شرکت پیرسون (Pearson) تدارک دیده شده و به عنوان یکی از آزمون‌های مورد تایید برای ارزیابی توانایی زبان انگلیسی در برنامه‌های مهاجرت به کانادا استفاده می‌شود.

نمره آزمون CELPIP با معیارهای CLB کانادا

آزمون CELPIP دارای دو نسخه اصلی است:

  1. CELPIP-General: این نسخه برای افرادی که قصد مهاجرت به کانادا دارند و نیاز اثبات مهارت زبان انگلیسی در موارد روزمره دارند، مناسب است. این آزمون شامل چهار بخش است: شنیداری (Listening)، خواندن (Reading)، نوشتاری (Writing) و مکالمه (Speaking). (بسیار شبیه آیلتس!)
  2. CELPIP-General LS: این نسخه برای افرادی است که نیاز به اثبات مهارت‌های شنیداری و مکالمه در موارد روزمره دارند. CELPIP-General LS فقط دو بخش دارد: شنیداری و مکالمه.

نمره‌دهی در CELPIP به صورت امتیازهایی بین ۱ تا ۱۲ انجام می‌شود. این آزمون توسط سفارت کانادا و دیگر موسسات مرتبط نیز تایید شده است.

CLB LevelReadingWritingListeningSpeaking
۱۰۱۰۱۰۱۰۱۰
۹۹۹۹۹
۸۸۸۸۸
۷۷۷۷۷
۶۶۶۶۶
۵۵۵۵۵
۴۴۴۴۴

نمره آزمون IELTS با معیارهای CLB کانادا

IELTS مخفف “International English Language Testing System” است و یکی از معروف‌ترین آزمون‌های تعیین مهارت زبان انگلیسی در سطح بین‌المللی است. آزمون آیلتس به عنوان یکی از مهم‌ترین آزمون‌های زبان انگلیسی برای مهاجرت، تحصیل و کار در کشورهای انگلیسی‌زبان محسوب می‌شود.

نمره آزمون IELTS با معیارهای CLB کانادا

آیلتس توسط دو سازمان معتبر بین‌المللی، یعنی British Council، IDP: IELTS Australia و Cambridge Assessment English مدیریت می‌شود. این آزمون به داوطلبان اجازه می‌دهد تا مهارت‌های خواندن (Reading)، نوشتاری (Writing)، شنیداری (Listening) و مکالمه (Speaking) خود را در زبان انگلیسی ارزیابی کنند.

آزمون آیلتس در دو نسخه جنرال و آکادمیک ارائه می‌شود که اگر بخواهید برای تحصیل به کشوری مهاجرت کنید نیازمند آیلتس اکادمیک و اگر می‌خواهید برای کار و یا مقاصد دیگری به کشور انگلیسی زبان بروید باید آیلتس جنرال را دریافت کنید.

نمره‌دهی در آزمون IELTS برای هر یک از بخش‌ها از ۱ تا ۹ است، و همچنین یک نمره کلی به عنوان مجموع نمرات این چهار بخش نیز تعیین می‌شود. معمولاً این آزمون به صورت کاغذی و کامپیوتری برگزار می‌شود.

CLB LevelReadingWritingListeningSpeaking
۱۰۸.۰۷.۵۸.۵۷.۵
۹۷.۰۷.۰۸.۰۷.۰
۸۶.۵۶.۵۷.۵۶.۵
۷۶.۰۶.۰۶.۰۶.۰
۶۵.۰۵.۵۵.۵۵.۵
۵۴.۰۵.۰۵.۰۵.۰
۴۳.۵۴.۰۴.۵۴.۰

نمره آزمون TEF( برای کانادا) با معیارهای CLB کانادا

(TEF: Test d’Évaluation de Français) یکی از معروف‌ترین آزمون‌های تعیین مهارت زبان فرانسوی برای افراد غیرفرانسوی است. این آزمون توسط (CCIP: Chambre de Commerce et d’Industrie de Paris) در فرانسه تدارک دیده شده و به عنوان یکی از معیارهای اصلی ارزیابی مهارت زبانی برای ورود به دوره‌های تحصیلی و کاری در کشورهای فرانسوی‌زبان (مانند فرانسه و کانادا) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمره آزمون TEF( برای کانادا) با معیارهای CLB کانادا

آزمون TEF شامل چندین بخش است که هر یک از این بخش‌ها، مهارت‌های مختلف زبانی را ارزیابی می‌کنند. این بخش‌ها عبارتند از:

  1. Compréhension écrite (Reading): در این بخش، توانایی خواندن و درک متون فرانسوی ارزیابی می‌شود.
  2. Compréhension orale (Listening): این بخش برای ارزیابی توانایی شنیداری و درک مکالمات فرانسوی استفاده می‌شود.
  3. Expression écrite (Writing): در این بخش، توانایی نوشتاری در زبان فرانسوی تست می‌شود، شامل تایپ مقالات و … می‌شود.
  4. Expression orale (Speaking): این بخش برای ارزیابی توانایی مکالمه در زبان فرانسوی استفاده می‌شود.

نمره‌دهی در TEF بر اساس یک سیستم نمره‌بندی ۰ تا ۴۵۰ امتیاز است. نمره‌های بالاتر نشان‌دهنده توانایی بهتر در زبان فرانسوی هستند.

CLB LevelReadingWritingListeningSpeaking
۱۰۲۶۳-۳۰۰۳۹۳-۴۵۰۳۱۶-۳۶۰۳۹۳-۴۵۰
۹۲۴۸-۲۶۲۳۷۱-۳۹۲۲۹۸-۳۱۵۳۷۱-۳۹۲
۸۲۳۳-۲۴۷۳۴۹-۳۷۰۲۸۰-۲۹۷۳۴۹-۳۷۰
۷۲۰۷-۲۳۲۳۱۰-۳۴۸۲۴۹-۲۷۹۳۱۰-۳۴۸
۶۱۸۱-۲۰۶۲۷۱-۳۰۹۲۱۷-۲۴۸۲۷۱-۳۰۹
۵۱۵۱-۱۸۰۲۲۶-۲۷۰۱۸۱-۲۱۶۲۲۶-۲۷۰
۴۱۲۱-۱۵۰۱۸۱-۲۲۵۱۴۵-۱۸۰۱۸۱-۲۲۵

نمره آزمون TCF( برای کانادا) با معیارهای CLB کانادا

(TCF: Test de Connaissance du Français) یکی دیگر از آزمون‌های تعیین سطح مهارت زبان فرانسوی برای افراد غیرفرانسوی است.

نمره آزمون TCF( برای کانادا) با معیارهای CLB کانادا

TCF شامل چندین بخش است که هر یک از این بخش‌ها مهارت‌های مختلف زبانی را ارزیابی می‌کنند:

  1. Compréhension orale (Listening): در این بخش، توانایی شنیداری و درک مکالمات و گفتارهای فرانسوی ارزیابی می‌شود.
  2. Compréhension écrite (Reading): این بخش برای ارزیابی توانایی خواندن و درک متون فرانسوی استفاده می‌شود.
  3. Expression orale (Speaking): در این بخش، توانایی مکالمه و ارتباط شفاهی در زبان فرانسوی تست می‌شود.
  4. Expression écrite (Writing): در این بخش، توانایی نوشتاری در زبان فرانسوی، از جمله نوشتن مقالات کوتاه،ارزیابی می‌شود.

نمره‌دهی در TCF بر اساس یک سیستم نمره‌بندی مشخص است و نمرات به صورت امتیازهی از A1 تا C2 اعطا می‌شود. سطوح نمره از A1 (کمترین) تا C2 (بالاترین) نشان‌دهنده توانایی زبانی افراد در زبان فرانسوی است.

این آزمون در دو نسخه ارائه می‌شود: نسخه کبک و نسخه کانادا، دو نسخه تفاوت خیلی زیادی باهم ندارند و فقط سیستم نمره دهی TCF کانادا بر اساس امتیازهایی بین ۳۰۰ تا ۶۹۹ (برای بخش‌های خواندن و شنیداری) و ۴ تا ۲۰ (برای بخش ‌های نوشتاری و گفتاری) است ولی همانطور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم سیستم نمره دهی TCF کبک بر اساس حروف A1 تا C2 است.

CLB LevelReadingWritingListeningSpeakingCEFR
۱۰۵۴۹-۶۹۹۱۶-۲۰۵۴۹-۶۹۹۱۶-۲۰C2
۹۵۲۴-۵۴۸۱۴-۱۵۵۲۳-۵۴۸۱۴-۱۵C1
۸۴۹۹-۵۲۳۱۲-۱۳۵۰۳-۵۲۲۱۲-۱۳B2
۷۴۵۳-۴۹۸۱۰-۱۱۴۵۸-۵۰۲۱۰-۱۱B1
۶۴۰۶-۴۵۲۷-۹۳۹۸-۴۵۷۷-۹A2
۵۳۷۵-۴۰۵۶۳۶۹-۳۹۷۶A1
۴۳۴۲-۳۷۴۴-۵۳۳۱-۳۶۸۴-۵A0

نتیجه گیری

اگر قصد مهاجرت تحصیلی یا کاری را به کانادا را دارید باید زبان را مهم ترین عامل بدانید و برای آن برنامه ریزی کنید. چرا که هر نمره‌ای که در آزمون‌های مختلف زبان کسب کنید دوباره توسط CLB مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. CLB اصولا نمرات زیر پنج را برای انجام هیچ کاری در کانادا مناسب نمی‌داند. پس اگر قصد دریافت ویزای کار کانادا یا تحصیل در این کشور را دارید بهتر است با مشاهده جداول بالا و معادل‌هایی که کانادا برای هر نمره آزمون در نظر می‌گیرد، زبان خود را تقویت کنید.

برای مهاجرت به کانادا با پر کردن فرم ارزیابی ما، می‌توانید با مشاوران ناولتی رد در ارتباط باشید.

سؤالات متداول

CLB یک آزمون زبان است؟

خیر CLB یک آزمون زبان مستقل نیست. CLB مخفف Canadian Language Benchmarks و به معنای سنجش معیارهای زبان کانادایی است.

برای تحصیل در دانشگاه های کانادا کدام نمره CLB مورد قبول است؟

متغیر است ولی به طور کلی برای ورود به دانشگاه های این کشور نمره CLB بالای ۶ نیاز است.

برای مهاجرت کاری به کانادا چه سطح زبانی مناسب است؟

افرادی که قصد دارند در کانادا به کار و زندگی بپردازند باید متناسب با پوزیشنی که برای آن مهاجرت می کنند، در برقراری ارتباط به زبان دوم خود تبحر داشته باشند. اگر برای تجارت و بیزینس و تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی به کانادا مهاجرت می کنید باید CLB بین ۸ تا ۱۰ داشته باشید. اما اگر برای پوزیشن های کارگری و تحصیل در مقاطع پایین تر مهاجرت می کنید CLB 5 و ۶ به بالا مورد قبول است.

آزمون های زبان انگلیسی مورد تأیید کانادا کدامند؟

 آزمون های زبان معتبر آیلتس و CELPIP که در سراسر جهان برگزار می شوند مورد تأیید کشور کانادا است.

قدم اول مهاجرت به کانادا

یکی از مهمترین مراحل مهاجرت به کانادا انتخاب یک روش اصولی است. زمانی می‌شود یک انتخاب درست و اصولی داشت که اطلاعات کافی و صحیح در این‌باره داشته باشید. برای به دست آوردن اطلاعات اصولی و درست و صرفه‌جویی در زمان، هزینه و انرژی و به حداقل رساندن ریسک‌های مهاجرت می‌توانید از تیم مشاوره و توسعه کسب و کار ناولتی‌رد کمک بگیرید.

در این قسمت می‌توانید سوالات خود را مطرح نمایید. در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهیم بود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

آخرین اخبار