جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هر آنچه که باید در مورد مهاجرت به کانادا از طریق ویزای کار بدانید

کانادا کشوری بزرگ و ثروتمند با تنها ۳۸ میلیون نفر جمعیت است و به همین دلیل به عنوان یک کشور مهاجرپذیر مقصد بسیاری از افرادی است که تصمیم به زندگی بهتر دارند.

در چند سال گذشته کانادا با کمبود نیروی کار مواجه بوده است و به همین دلیل دولت این کشور برنامه‌ای را تعیین کرد که بر اساس آن این کشور در سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳، ۱ میلیون و ۲۳۳ هزار نفر مهاجر را می‌پذیرد.
به دلیل نیاز شدید بازار کار کانادا به نیروی متخصص، بیشتر از ۶۰ درصد این مهاجران از طریق ویزای کار کانادا وارد این کشور می‌شوند.
این یعنی در سه سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳، حدود ۸۰۰ هزار مهاجرت به کانادا از طریق ویزای کار انجام می‌پذیرد.

ویزای کار

مواردی که در ادامه این مطلب می‌خوانید عبارتند از:

انواع ویزای کار کانادا

۱- برنامه اکسپرس اینتری

مهم‌ترین و معروف‌ترین شرایط مهاجرت به کانادا از طریق ویزای کار با کمک برنامه اکسپرس اینتری مهیا شده است. این برنامه با امتیازدهی به متقاضیان بر اساس مدرک زبان انگلیسی و فرانسوی، سن متقاضی، سابقه کار و بسیاری از آیتم‌های دیگر، امکان پذیرش آن‌ها در خاک کانادا را مشخص می‌کند.
برنامه اکسپری اینتری به دو برنامه مجزا تقسیم‌بندی می‌شود که تقریباً مشابه یکدیگر هستند و تنها تفاوت آن‌ها در گروه شغلی است.

الف. نیروی متخصص فنی فدرال (Skilled Trade)

این برنامه برای افرادی است که در گروه مشاغل B قصد اخذ ویزای کار کانادا را دارند. خوب حالا سؤال اساسی اینجاست که گروه مشاغل B شامل چه افرادی می‌شود؟
کارگران ساختمانی در بخش تأسیسات و فنی، کارگران دارای مهارت در صنعت، اپراتورهای ماشین‌آلات صنعتی و به صورت کلی مشاغلی که نیاز به مهارت دارند ولی نیاز به تحصیلات عالی ندارند. هرچند داشتن تحصیلات بالا در این مشاغل هم مزیت بزرگی برای گرفتن ویزای کار کانادا محسوب می‌شود.
حداقل سابقه کار مورد نیاز برای اخذ ویزای کار کانادا در بخش نیروی متخصص فنی فدرال ۲ سال است. از نظر مدرک زبان با داشتن مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی در سطح CLB 5/CLB 4 می‌توان برای این ویزا اقدام کرد. این نمرات تقریباً معادل نمره ۴ و ۵ در آزمون آیلتس است.

ب. کارگران ماهر فدرال (Skilled Worker)

این برنامه برای افراد شاغل در گروه شغلی A، B و ۰ در نظر گرفته شده است. در این برنامه حداقل سابقه کاری مورد نیاز یک سال است. مشاغل گروه A به مشاغل با سطح بالاتر مانند مدیران و کارگران حرفه‌ای در صنعت اشاره دارد.
برای اقدام در بخش نیروی کار ماهر فدرال باید مدرک تحصیلی معتبر از نظر دولت کانادا داشته باشید و همچنین حداقل نمره زبان مورد نیاز برای این برنامه CLB 7 است که تقریباً معادل مدرک آیلتس با نمره ۶.۵ است.
در نظر داشته باشید که مدرک تحصیلی شما حتماً باید با سابقه شغلی که می‌خواهید برای آن اقدام کنید، مرتبط باشد.

ویزای کار

۲- ویزای کار استانی (برنامه PNP)

تعدادی از استان‌های کانادا نسبت به بقیه بیشتر با بحران نیروی کار و جمعیت مواجه هستند. هر استان با توجه به نیاز خود می‌تواند در زمینه مورد نظر، پذیرش تعداد مهاجر بیشتری از طریق برنامه استانی داشته باشد.
برای مثال استان ساسکاچوان به شدت به نیروی متخصص مهندس نیاز دارد یا استان بریتیش کلمبیا در زمینه‌ی نیروی کاری گروه B نیاز به اخذ مهاجر دارد.
شرکت در برنامه‌های استانی کانادا از دو طریق اقدام کاغذی و اقدام از طریق اکسپرس اینتری امکان‌پذیر است. که البته کاملاً واضح است که اقدام از طریق اکسپرس اینتری بسیار ساده‌تر و سریع‌تر انجام می‌پذیرد.
در این حالت لازم نیست شما کار اضافه‌ای انجام دهید و فقط هنگام ثبت‌نام در برنامه اکسپرس اینتری، استان‌هایی را که شامل برنامه استانی کانادا می‌شوند، برای اقامت انتخاب می‌کنید.
در نظر داشته باشید که شرکت در برنامه‌های استانی کانادا شانس شما را برای اخذ پذیرش اقامت دائم در کانادا افزایش می‌دهد اما پس از ورود به کانادا باید ۱ الی ۲ سال در این استان‌ها اقامت داشته باشید. این بدین معنی است که در صورتی که شما با برنامه استانی اقدام به اخذ اقامت کاری کنید، موظف هستید در بدو ورود به کانادا در این استان‌ها اقامت داشته باشید.
در سال ۲۰۲۲ استان‌های زیر در لیست برنامه استانی کانادا قرار گرفته‌اند:

⦁ بریتیش کلمبیا
⦁ ساسکاچوان
⦁ آلبرتا
⦁ مانیتوبا
⦁ نیوبرانزویک
⦁ نیوفاندلند و لابرادور
⦁ قلمروهای شمال غربی
⦁ نوا اسکوشیا
⦁ انتاریو
⦁ جزیره پرنس ادوارد
⦁ یوکان

البته در نظر داشته باشید که نیازهای کاری و جمعیتی هر یک از این استان‌ها با یکدیگر متفاوت است و شما باید بر اساس مهارت و سابقه‌ی شغلی که دارید، استان مرتبط را انتخاب کنید.

ویزای کار

۳- داشتن جاب آفر

روش سوم برای مهاجرت به کانادا از طریق ویزای کار کانادا، داشتن جاب آفر از یک کارفرمای معتبر در کشور کانادا است.
این روش از دیگر روش‌های اخذ ویزای کار کانادا کمی سخت‌تر است و برای رسیدن به آن باید تلاش بیشتری داشته باشید. اما یک مزیت بزرگ دارد!
با این روش شما به محض ورود به خاک کانادا سر کار می‌روید و نیاز به سرمایه زیادی برای تأمین هزینه‌ها در خاک کانادا ندارید.
اما چرا گفتیم این روش نسبت به باقی روش‌های اخذ ویزای کار کانادا سخت‌تر است؟
دلیل آن یک قانون مهم و بسیار تأثیرگذار در خاک کانادا است. کارفرما نمی‌تواند بر اساس میل و سلیقه شخصی خود به یک فرد خارجی در خارج از خاک کانادا پیشنهاد شغلی بدهد.
برای اینکه یک کارفرما به یک خارجی پیشنهاد شغلی معتبر بدهد، ابتدا باید ثابت کند که هیچ فردی در خاک کانادا متقاضی این شغل در ۴ ماه گذشته نبوده است. همچنین باید مجوزهای لازم برای استخدام نیروی کار خارجی را داشته باشد.
یکی از مواردی که لازم است کارفرما هنگام ارائه پیشنهاد شغلی به متقاضی خارجی به دولت کانادا ارائه کند، گواهی LMIA است. LMIA مخفف عبارت Labour Market Impact Assessment است که به معنی تأثیرگذاری بر بازار کار کانادا است. با این گواهی کارفرما به دولت کانادا اثبات می‌کند که بازار کار کانادا به شما احتیاج دارد. برای گرفتن ویزای کار کانادا شما باید گواهی LMIA را به سفارت این کشور ارائه کنید.
آیا می‌توان بدون LMIA و شرایط گفته شده، ویزای کار کانادا را گرفت؟
برای پاسخ به این سؤال حتماً بخش بعدی را مطالعه کنید.

ویزای کار

۴- ویزای آتلانتیک

اخیراً در برنامه‌ای جدید دولت کانادا اقدام به پذیرش نیروی کار و اعطای اقامت به نیروی کار در ۴ استان این کشور بدون نیاز به LMIA کرده است. ۴ استان کانادا که با عنوان استان‌های آتلانتیک شناخته می‌شوند، استان‌های پرینس ادوارد ایلند، نیو برانزویک، نوااسکوشیا، نیوفاندلند و لابرادور هستند.
در این برنامه فهرستی از کارفرماها در هر استان ارائه ‌شده است که برای ارائه پیشنهاد شغلی، نیاز به مدرک LMIA ندارند. نیازهای هر استان متفاوت است و شما می‌توانید با توجه به سابقه شغلی خود برای هر کدام از این کارفرماها رزومه ارسال کنید.
از مزیت‌های ویزای آتلانتیک این است که مبلغ تمکن مالی مورد نیاز برای آن بسیار کمتر از برنامه‌های دیگر است. نکته‌ی مهمی که در مورد برنامه‌ی آتلانتیک باید به آن توجه کنید این است که مدت قرارداد کاری شما با کارفرما باید حداقل ۱ ساله باشد و پس از ورود به خاک کانادا نمی‌توانید این قرارداد کاری را لغو کنید.
این بدین معنی است که حداقل باید یک سال در پوزیشن شغلی مورد نظر مشغول به کار باشید.

سخن پایانی

این‌که کدام برنامه مهاجرت به کانادا از طریق ویزای کار برای شما مناسب است، کاملاً به شرایط شخصی شما وابسته است. میزان تحصیلات، سابقه کاری، داشتن مدرک زبان، تمکن مالی شما و بسیاری موارد دیگر در انتخاب نوع برنامه مهاجرتی تأثیرگذار هستند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مهاجرت به کانادا از طریق ویزای کار و همچنین بررسی شرایط شخصی شما برای انتخاب بهترین برنامه مهاجرتی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

قدم اول مهاجرت به کانادا

یکی از مهمترین مراحل مهاجرت به کانادا انتخاب یک روش اصولی است. زمانی می‌شود یک انتخاب درست و اصولی داشت که اطلاعات کافی و صحیح در این‌باره داشته باشید. برای به دست آوردن اطلاعات اصولی و درست و صرفه‌جویی در زمان، هزینه و انرژی و به حداقل رساندن ریسک‌های مهاجرت می‌توانید از تیم مشاوره و توسعه کسب و کار ناولتی‌رد کمک بگیرید.

در این قسمت می‌توانید سوالات خود را مطرح نمایید. در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهیم بود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

آخرین اخبار